به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نشست تخصصی روز جهانی تالاب ها با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، شهردار منطقه 20، مدیرکل دفتر حفاظت تالاب های کشور، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران و مدیر اجرایی مرکز منطقه ای رامسر در مرکز و غرب آسیا به میزبانی منطقه 20 شهرداری تهران برگزار شد. 

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اهمیت تالاب ها گفت: حدود نیم قرن از حیات کنوانسیون بین المللی رامسر می گذرد که خاستگاه آن کشور ایران است. 

وی ادامه داد: اگر مسائل مرتبط با خشک شدن تالاب ها و از دست رفتن این سرمایه های غیرقابل جایگزین حل نشود قطعا زیست ما و دیگر ساکنین زمین تحت تاثیر قرار می گیرد. 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به وضعیت تالاب های ایران خاطرنشان ساخت: هدف از این برنامه که برای نخستین بار در شهرداری تهران برگزار شده هم اندیشی با همکاران متخصص در سازمان حفاظت محیط زیست و دریافت نقطه نظرات اساتید این حوزه در خصوص دریاچه های انسان ساخت است، مانند دریاچه شهدای خلیج فارس و تالاب هایی که می توانند بعنوان مناطق گردشگری شهری محسوب شوند. 

وی در پایان با بیان اینکه تالاب ها اکوسیستم های بسیار غنی به لحاظ تنوع زیستی هستند، گفت: تالاب ها باید برنامه های مدیریت زیست محیطی منحصر به خود را داشته باشند و نظارت مستمر بر این دریاچه ها لازم است. همچنین باید از شکار و صید غیر مجاز در تالاب ها نیز جلوگیری بعمل آید. 

مدیرکل دفتر حفاظت تالاب های کشور در ادامه با بیان اینکه در تالاب ها هم خاک وجود دارد، هم عناصر مورد نیاز رشد گونه ها و هم عمق آن ها به صورتی است که نور به آن  نفوذ می کند گفت: در نتیجه این عوامل، تالابها از لحاظ تنوع زیستی و خدماتی که به انسان ها می دهند بسیار ارزشمند هستند. 

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه اهمیت دادن به اکوسیستم های تالابی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک انگیزه های هویت بخشی در مردم ایجاد می کند، خاطرنشان ساخت: اگر رویکرد جدید مدیریت شهری به سمت حداکثر ماند آب باشد، می توان با برنامه ریزی مناسب، تالاب ها و رودخانه های شهری را احیا نمود. 

وی افزود: 35 درصد تالاب های دنیا از زمان تولد کنوانسیون بین المللی رامسر تاکنون از بین رفته که این روند نشان می دهد که این سازوکار هم برای نگهداری و حفاظت از تالاب ها کافی نبوده است با بررسی های صورت گرفته دبیرخانه مرکزی کنوانسیون مشکل اقتصادی و اجتماعی عمده ترین دلیل تخریب تالاب هاست که در این زمینه باید مردم را با تالاب ها آشنا و ارتباط آن ها را تقویت کنیم. 

وی ادامه داد: در این خصوص کنوانسیون رامسر اقدام به ثبت جهانی شهرهای تالابی می نماید یعنی شهرهایی که تعامل مناسبی با تالاب های اطراف خود دارد که این امر امتیاز بزرگی برای شهرها به دنبال دارد. 

در ادامه نشست مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به رویکردهای نوین مدیریت جدید تالاب ها و حفاظت از آن ها، گفت: تاکنون برای 34 تالاب کشور برنامه مدیریت زیست بوم تهیه و تدوین و در 17 مورد مصوب و ابلاغ شده است. 

وی افزود: در حال حاضر معیشت بیش از 1 میلیارد نفر در دنیا وابسته به تالاب هاست که از دست رفتن آن ها تبعات بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت و جوامع شهری را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله گردشگری، فرصت های شغلی و معیشتی و سلامت ساکنین که به دولت ها هزینه زیادی برای جبران تحمیل می کند. 

ارواحی در پایان با بیان اینکه شهرهای تالابی زمینه تبادل تجارب و دستاوردها را در سطح ملی و بین المللی در حوزه مدیریت تالاب ها فراهم می کنند، گفت: باید شبکه شهرداران شهرهای تالابی کشور را فعال کنیم تا هم به لحاظ فنی و علمی ارتقا یابیم و هم یک فضای رقابتی سالم و مفید جهت فراهم نمودن زیرساخت های سبز و پایدار ایجاد شود. 

در پایان نشست مدیر اجرایی مرکز منطقه ای رامسر در مرکز و غرب آسیا ضمن شرح وظایف کنوانسیون رامسر و اقداماتی که تاکنون برای حفاظت از تالاب ها صورت گرفته، خاطرنشان ساخت: در مسائل محیط زیستی نگاه جغرافیایی سیاسی وجود ندارد بلکه نگاه بین المللی است زیرا محیط زیست مرز ندارد. 

فداکار گفت: امید است تا این اقدامات به سمن ها، وزرات خانه ها و شهرداری ها تسری یابد تا بتوانیم تالاب های این سرزمین و تالاب های کشورهای عضو را حفظ نماییم. 

لازم به ذکر است پس از نشست تخصصی روز جهانی تالاب ها، از تالاب عشق آباد واقع در روستای عشق آباد از توابع شهرستان ری توسط علاقمندان بازدید بعمل آمد.