به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک سید حمید موسوی شهردار این منطقه در مراسم افتتاح  اولین سرای محله مناسب سازی شده در منطقه یک(حکمت) که با حضور سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات، زینب نصیری مدیر کل سلامت شهرداری تهران ، مدیران و معاونان شهری و جمعی از اعضای کانون معلولین منطقه یک برگزار شد با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در سال های اخیر تلاش های بسیاری در مجموعه شهرداری برای مناسب سازی فضاهای شهری برای استفاده افراد دارای معلولیت وهمچنین مصدومین ، افراد کهنسال و... انجام شده است که می توان به آماده سازی یک معبر، یک ساختمان و دو بوستان در سال 97 و دو معبر، دوساختمان و چهار بوستان در سال 98 اشاره کرد.

وی گفت: همچنین در فاز اول مناسب سازی ، ساختمان سرای محله حکمت معرفی و اقدامات لازم صورت پذیرفت و امروز به بهره برداری رسید و تا پایان سال 98 نیز مناسب سازی 6 سرای محله ی دیگر در سطح منطقه در حال پیگیری و انجام است . 

موسوی با اشاره به مشکلات موجود شهر تهران در این حوزه و اینکه در گذشته هیچ حساسیتی وجود نداشته و ما وارث شهری مشکل دار هستیم  تصریح کرد: سالانه با صدور 10 تا 12 هزار پروانه ساختمانی شهری جدید در شهر تهران متولد می شود که اگر با رعایت ضوابط و مقررات ملاک عمل  و رعایت اصول مناسب سازی ساخته شوند می توانیم در آینده شهری تقریبا مناسب برای معلولین داشته باشیم .

شهردار منطقه یک افزود: ساخت و سازهای شهری را از یک زاویه که بررسی نماییم می توانیم به  دو بخش خصوصی و شهرداری ، دولتی تقسیم بندی نمود که در حوزه ساخت وسازهای دولتی و شهرداریها با هماهنگی های انجام شده در ستاد مناسب سازی استان مقرر شد  که از این پس هیچ پروژه ای بدون رعایت اصول مناسب سازی افتتاح نشود و همچنین در حوزه ساخت و سازهای بخش خصوصی نیز مقرر شد موضوع مناسب سازی در طراحی ، اجراء ، نظارت بطور جدّ پیگیری و اقدام شود در این راستا نیز برای اولین بار کدهای ارتفاعی گذر در اختیار طراحان قرار گرفته و می توان امیدوار بود که از این پس ،شاهد پله در داخل گذر یا امتداد رمپ داخل گذر نباشیم .

وی فرهنگ سازی ، حساس نمودن جامعه معلولین به مطالبه گری در این بخش، آموزش ، همگرایی  همه دستگاههای مسؤل را از مهمترین اقدامات لازم جهت انجام در این بخش دانست  وگفت: در راستای تحقق سیاست مدیریت شهری در تهران شهری برای همه ، ناگزیریم که شهر را برای استفاده تمام گروه های اجتماعی مناسب سازی نماییم.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران  تصریح کرد: اقدام خوبی که با تلاش و زحمت شهرداری های مناطق و  زیر مجموعه ها انجام شده بحث مناسب سازی  22سرای محله در 22 منطقه  شهر تهران است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۸در هر منطقه ۶ سرای محله مناسب‌سازی شده داشته باشیم تا  دسترس پذیری را برای  گروههای مختلف جمعیتی برخوردار ایجاد کنیم .

نصیری استقرار مترجم ناشنوا در ۲۲ سرای محله در 22 منطقه را اقدام دیگری دانست و گفت: از همکاران خواسته ایم که همه برنامه‌هایی که در سرای محله برگزار می شود از  کارگاه‌های آموزشی  تا برنامه ها، همایش ها و  رویدادها  را  به زبان اشاره ترجمه کنند تا به جامعه ناشنوایان کمک کنند  تا از برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی شهرداری بهره مند شوند.