به گزارش اکونا پرس،

زهرا بهروز آذر در این نشست که از سوی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: تجربه های مادری در شهر امروز تهران بسیار متفاوت شده است. اگر می خواهیم مسائل و مشکلات جمعیتی را حل کنیم باید شناخت دقیقی از تجربه مادری امروز داشته باشیم.

وی با اشاره به ترس از بارداری در سه مرحله در مادران گفت: ترس در دوران قبل از بارداری به صورت ذهنی و در روابط خانوادگی و تسری آن به شهر و فضای عمومی جامعه و ناامیدی بروز می کند. این ناامیدی می تواند میزان فرزندآوری را پایین آورد. ترس از دست دادن شغل و ترس از چگونگی و تعیین نوع رابطه با همسر و خانواده بعد از فرزندآوری در این دسته قرار می گیرد که ناشی از ضعف های فردی و فقدان مهارت های فردی است که به آن هوش هیجانی می گویند.

وی ادامه داد: در حین بارداری ترس از به دنیا آوردن فرزند معلول را داریم. هر چند امروزه مادران با آگاهی بیشتری در زمینه فرزندآوری مواجه اند اما این آگاهی ها ترسی مضاعف را درباره امکان معلول بودن فرزند در مادران ایجاد کرده است. تغییرات فیزیولوژیکی در دوران بارداری نیز باعث حساسیت بیشتر مادران می شود.

وی به ترس بعد از بارداری به عنوان سومین مرحله اشاره کرد و اظهار داشت: در این مرحله شرایط به مراتب سخت تر می شود چون در شرایط فعلی که زنان در سنین بالا بچه دار می شوند آمادگی مواجهه با فرزند را ندارند و حتی پدران نیز آمادگی رفتار با نوزاد را ندارند.

بهروز آذر تصریح کرد: اگر می خواهیم بدانیم که چطور باید این فرایند را تسهیل کنیم باید خانواده های توانمندی داشته باشیم و به عنوان جامعه زنان به هم کمک کنیم. همچنین به جز مادران، مادربزرگ ها، پدربزرگ ها و پدران نیز باید آماده مواجهه با این مسئله باشند. به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجربیات می تواند در این زمینه کارساز باشد.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش می کنیم در شهرداری تهران این امر را تسهیل کنیم و برای این کار سال آینده پاتوق های مادر و نوزاد را در سرای محلات ایجاد خواهیم کرد تا این افراد در کنار هم قرار گیرند.