به گزارش اکونا پرس،
علی رهبری رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت درباره وضعیت فروشگاه‌های الکترونیکی گفت: فروشگاه‌های اینترنتی واسطه اصناف و مردم در جشنواره فروش بهاره بوده‌اند و ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در جشنواره رایگان و سریع بود و بیش از ۲۰۰ هزار بازدیدکننده از سایت جشنواره داشتیم و همین‌طور ۱۲۰۰ متقاضی کسب‌وکار اینترنتی در جشنواره داشتیم.
 
وی اضافه کرد: افزایش فروش کسب‌وکارهای اینترنتی در جشنواره بهاره بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بوده است و در طرح جشنواره فروش اینترنتی ۳۱۹ کسب‌وکار اینترنتی مشارکت داشته‌اند.
 
رهبری ادامه داد: در مدل معماری جشنواره فروش بهاره، واحدهای صنفی آفلاین، فروشگاه‌های اینترنتی و خریداران در جشنواره فروش اینترنتی مشارکت دارند که واحدهای صنفی آفلاین شامل اصنافی از قیبل کیف، کفش، پوشاک، لوازم خانگی، تزیینی، آجیل و خشکبار و ... بوده است.
 
وی گفت: فروشگاه‌های اینترنتی نیز شامل تک فروشندگی و بازارگاه های چند فروشندگی و بسترهای اگهی الکترونیکی بودند که در این مدل معماری جشنواره، مشارکت نموده‌اند.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: خریداران در این مدل معماری فروش اینترنتی به دو بخش خریداران اینترنتی و خریداران غیر اینترنتی تقسیم‌شده که در این چارچوب تأمین امنیت خریدهای اینترنتی، معرفی کسب‌وکارهای معتبر و رسیدگی به شکایات و تخلفات نیز مدنظر بوده است.
 
رهبری اضافه کرد: عملیات اجرایی جشنواره توسط بخش خصوصی( اتاق اصناف) بود که تهیه محتوای اطلاع‌رسانی، هماهنگی بین واحدهای آفلاین و آنلاین و تأمین مالی جوایز و قرعه‌کشی را در این راستا انجام دادند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره قبلی برگزاری جشنواره فروش اینترنتی از ۲۳ اسفند سال ۹۸ به مدت یک هفته اجرا شد و تجربیات آن دوره در خصوص فعال‌سازی عملیات اجرایی جشنواره توسط بخش خصوصی یعنی اتاق اصناف، انجام شد؛ حتماً در دوره جدید پایش و ارزیابی عملکرد فروشگاه اینترنتی در ارائه خدمات به واحدهای صنفی آفلاین توسط دولت، در نظر گرفتن قرعه‌کشی برای کالاهای هدف علاوه بر قرعه‌کشی برای عموم کالاها و تجمیع و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های مشابه برای ایجاد هم‌افزایی در توان فروشگاه اینترنتی و پیشگیری از سردرگمی مردم در دوره جدید حتماً موردتوجه قرار خواهد گرفت.
 
رهبری تصریح کرد: به دنبال ایجاد تسهیلات و سهمیه‌های جدید برای فروشگاه‌های اینترنتی حاضر در جشنواره و همچنین به دنبال تحریک ایجاد تقاضا و عرضه اینترنتی از طریق مشوق‌ها برای رونق گرفتن خریدوفروش اینترنتی هستیم.
 
وی گفت: در جشنواره فروش بهاره، مکانیزمی داشتیم که با نظارت اتحادیه‌ها، کسب‌وکارهای دارای مجوز حضور یابند و در رور دوم جشنواره سایت بازارگاه ایران جایگزین سایت فروش بهاره شده است و حدود ۲۰۰ فروشگاه اینترنتی الآن عضو این سایت و جشنواره شده‌اند.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: سایت نماد اعتماد الکترونیکی برای ثبت شکایات از کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی متخلف است و مردم و خریداران در تکمیل چرخه‌های نظارتی می‌توانند به ما کمک کنند.
 
رهبری اضافه کرد: اطلاعات نماد اعتماد الکترونیکی بر خلاف شایعات منتشر شده در فضای مجازی به هیچ وجه هک نشده است و تصاویر منتشر شده با اطلاعات نماد اعتماد الکترونیکی هیچ گونه تطابقی ندارد.
 
وی ادامه داد: با اقدام بانک مرکزی و شبکه پرداخت بانکی در اجرای رمز یکبار مصرف (پویا)، آسیب‌های رمز دوم اینترنتی کاهش پیدا کرد و امنیت پرداخت ارتقای جدی یافت؛ البته برای تأمین امنیت هر چه بیشتر داده‌های شخصی مشتریان که نزد کسب‌وکارهای اینترنتی است، برنامه‌هایی در دست اقدام داریم.
 
رهبری تصریح کرد: هزینه‌های خرید اینترنتی کمتر از خرید حضوری است، کاهش رفت‌وآمدها و آلودگی‌ها از دیگر اثرات آن است، فروش اینترنتی نه فقط در دوران کرونا بلکه برای همیشه باید حمایت شود.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: نظام سفارش دهی b۲bبیشتر از طریق شبکه‌های ارتباطی خودشان و مذاکرات رو در رو هست و کمتر در حوزه و قالب خریدوفروش اینترنتی جای می‌گیرند و روی موضوع حضور b۲bها در جشنواره‌های فروش اینترنتی کار می‌کنیم و این موضوع را برای جشنواره‌های آتی مورد بررسی و واکاوی قرار خواهیم داد.
 
رهبری اعلام کرد: دستورالعمل بهداشتی برای جشنواره فروش با همکاری وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است الزامات بهداشتی فروشگاه‌های اینترنتی برای حضور در جشنواره شامل نگهداری، بسته‌بندی، حمل و تحویل سفارش‌ها بوده است.
 
وی افزود: پایشگری سیستمی و انتشار سوابق کسب‌وکارهای دارای نماد در پاسخگویی به شکایات را برای افزایش اعتماد خریداران به کسب‌وکارهای اینترنتی را در دستور کار قرار دادیم.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: می‌خواهیم یک بیمه یا صندوق ضمانت برای نماد اعتماد الکترونیکی در نظر بگیریم که این برنامه را برای جبران خسارات احتمالی در دستور کار داریم؛ البته نظارت بر حقوق مصرف کنندگان در کنار راه‌اندازی این بیمه یا صندوق می‌تواند وضعیت اعتماد مردم به خریدوفروش اینترنتی را ارتقا دهد.
 
رهبری اعلام کرد: از ۱۶ فروردین ماه دور دوم جشنواره فروش اینترنتی شروع شده است، میزان تخفیف‌های برخی صنوف بزودی اعلام می‌شود و همچنین برای عضویت کسب‌وکارها در جشنواره شرایطی از جمله داشتن پروانه فعالیت کسب‌وکار مجازی و نماد اعتماد الکترونیکی از آن جمله است، ارسال رایگان خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان هم از دیگر شرایط است.
 
وی افزود: لحاظ کردن اعتبار مالیاتی برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها مشوقی برای ورود آن‌ها به فضای خریدوفروش اینترنتی است و چشم‌انداز ما برای جشنواره، بستری بلندمدت است، برای دوران پسا کرونا هم برنامه داریم.
 
رهبری ادامه داد: کسب‌وکارهای آفلاین خود می‌توانند فروشگاه آنلاین داشته باشند و محصولات خود را در سایت خود به مشتریانش عرضه کند.
 
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که با رکورد فعالیت تاکسی‌ها مواجهیم، تاکسی‌ها با مجوز وزارت بهداشت می‌توانند حمل بار داشته باشند که اهتمام به این موضوع در حوزه لجستیک خریدهای اینترنتی قابل توجه است.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از شرکت پست درخواست کردیم میزان تخفیف‌های خود را در این شرایط از ۲۰ درصد بیشتر کند تا در حوزه حمل و لجستیک خریدهای اینترنتی تسهیل ایجاد شود.