به گزارش اکونا پرس،

معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در برنامه زنده رادیو گفتگو در خصوص پدیده دستفروشی گفت: شهرداری مسئول معیشت مردم نیست، کسب و کار، ناموس مردم و پیاده راه باریک هم در رابطه با پدیده دستفروشی مورد توجه مان است،برای دو ماه آینده هم برنامه داریم البته در حدی که معیشت افراد دستفروش تأمین شود و اگر افراد بخواهند درآمد سه میلیون تومان هر شب درآمد داشته باشند و به کنار معابری همچون خیابان ولی عصر بروند با آنها برخورد می کنیم.

 مهندس مهدی هوشیار معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در شهرداری تهران در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفتگو با موضوع «دستفروشی و سهم آن در اقتصاد» گفت: دستفروشان یک واقعیت هستند، این قشر شامل دو بخش می شوند، قشر دستفروشان و بخشی بساط گستران؛ گروه اول بخشی است که در مترو و سطح شهر کالا را در دست خود نگاه می دارند اما گروه دوم عده ای هستند که بساط گستری می کنند که از قدیم هم بودند بین شهرها در چرخش و تردد بودند و متقاضیان کالاهایشان می دانستند که فرد بساط گستر در چه روزی کجا خواهد بود.

وی افزود با اشاره به اینکه مزاحمت دستفروشان برای عابران، افراد معلول دارای ویلچر، کالسکه بچه و.... کمتر است مگر در بخش آسیای شرقی و آفریقاست، ادامه داد: دستفروشی به عنوان بخشی از اقتصاد شهری است و در بخش های حاشیه نشین شهرها این اتفاق در حال انجام است که البته در کشورمان قوانین داریم اما خوب اجرا نمی شود.

*دو قانون مهم در رابطه با دستفروشان

در بخش دیگری هوشیار تصریح کرد: قانونی داریم مصوب سال ۴۳ از مجموعه قانون شهرداری ها که می گوید خیابان، باغ ها و پارکها نباید برای کسب و سکنی استفاده شود. به استناد این قانون شهرداری نسبت به پاکسازی معابر اقدام می کند. این قانون هم شامل دستفروشان می شود هم اصناف؛ قانون دیگری هم داریم برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی که شهرداری ها و سازمان مسکن و شهرسازی ( امروز متولی در وزارت راه و شهرسازی است) زمین هایی را در اختیار افراد فعال بگذارند تا بازار موقت ایجاد کنند.

معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در شهرداری تهران تأکید کرد: در ارتباط با مشاغل سیار بی کانون به دو بخش موتوری و غیرموتوری تقسیم می شوند. شورای شهر در مصوبه ای در درون شهرداری و بیرون شهرداری یک کانون ۱۳ نفره از شهرداری، سمن های فعال، نماینده وزارت کار و... را متولی معرفی کرد. شورای شهر برای اینکه بتواند از قانون بهبود مستمر کسب و کار استفاده کند موضوع ایجاد بازارچه هایی در تهران را مطرح کرده و الان در ۴۳ نقطه بازارچه ایجاد شده است. افراد شاغل در این بازارچه ها هر روز هفته در یک بازارچه فعال حضور پیدا می کنند. در پونک، خلازیر –محله ای در جنوب تهران- و ... نمونه ای از این بازارها ایجاد شده است که در این مناطق زمین خالی و مستعد وجود داشته است. هزینه اندکی از افراد دریافت می شود تا صرف امور خدمات، نظافت و سرویس بهداشتی مکان بازارچه شود.

*روسکی بازارها شبیه به بازار پروانه تهران

وی با بیان اینکه در شوروی سابق بازارهایی با عنوان «روسکی بازار» بود که انقدر جاذبه داشت که مردم به عنوان گردشگر به آنجا مراجعه می کنند بازار پروانه تهران را هم به عنوان یک بازار مشابه موفق برای بساط گستری عنوان کرد که در آن کالای عتیقه و اجناس ایرانی توزیع می شود.

در بخش دیگری این مقام مسئول در شهرداری با بیان اینکه بازارچه های روز بازار و شب بازار در تهران و اطراف آن از سال ۸۵ دایر شد، ادامه داد: بعد از آغاز به کار این بازارچه ها مجدد بخشی از دستفروشان به سطح خیابان بازگشتند، بخشی هم جوانانی بودند که می خواستند رزق داشته باشند. البته اولویت با افراد صاحب خانواده بود.

*شهرداری متولی اصلی؛ همراه با بعضی نهادها

وی گفت: تمام قوانین جاری در کشور می گویند شهرداری متولی ساماندهی دستفروشان است.

هوشیار ادامه داد: البته آئین نامه ها تأکید دارد فقط شهرداری به تنهایی نیست و نهادهایی همچون نیروی انتظامی و وزارت کار هم در این بخش مسئولیت هایی دارند.

در ادامه هوشیار با اشاره به آمار ۳۰ برابری تعداد واحدهای صنفی در تهران بیش از استاندارد جهانی و گفت: اگر دستفروشان هم به این تعداد اضافه شوند با توجه به شرایط کرونایی نگرانی هایی برای ما و مدیریت کنونی و قبلی اتاق اصناف ایجاد شد که ممکن است بازار تهران تعطیل شود. مدیران اتاق اصناف می گفتند اگر بازارچه های موقت در نقاط مختلف ایجاد شود چه کسی از بازار اصلی خرید می کند!؟

معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در شهرداری تهران در ادامه به برخی تناقض ها و درخواست های ضد و نقیض از شهرداری تهران درباره ساماندهی و جمع کردن دستفروشان اشاره کرد.

*سامانه بازار راه اندازی می شود

وی سپس گفت: در حال حاضر مشغول راه اندازی سامانه بازار هستیم که هر دستفروش خودش ثبت نام کند و شهرداری برای این ساماندهی فکر و برنامه دارد.

هوشیار همچنین با بیان اینکه دستفروشی را پذیرفتیم و مکلف هستیم که به معیشت مردم فکر کنیم، ادامه داد: طی یکسال گذشته برخورد خشن با دستفروشان نداشتیم اما طبق قانون اگر می خواستیم عمل کنیم باید برخوردهای خشن انجام می شد البته شهرهای دیگر ربطی به تهران ندارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر از ۹۹۰۰ دستفروش اطلاعات دقیق با کد ملی دریافت شده است و پیشتر هم ۵ هزار و ۴۰۰ دستفروش شاغل در بازارچه ها ساماندهی شدند.

*برای دستفروشان کار کردیم

معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در شهرداری تهران در پاسخ به این سوال با این مضمون که چرا برای دستفروشان کاری انجام نشده است، با رد این نقد گفت: ۴۲ بازار دایر در روز و سه بازار دایر در شب داریم که در آنها بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ غرفه وجود دارد که دستفروشان در آن به طور گردشی فعالیت می کنند. این افراد معیشت شان تأمین می شود و راضی هستند. اینها پیله ورها و چرخشی ها هستند که با این چرخش ها کالای خودشان را می فروشند. مردم محلی هم مشتری خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه این دستفروشان شاغل در بازارچه ها جنس تقلبی نمی فروشند، ادامه داد: این افراد از محل کار خود رضایت دارند چرا که اگر ناراضی باشند از این مکان ها خارج می شوند. اما بخشی که از این بازارچه ها خارج می شوند به دنبال درآمدهای بالای دستفروشی قریب به ۱۰۰ میلیون یا ۱۵۰ میلیون تومان در ماه هستند که در کنار معابر اصلی همچون میدان انقلاب تهران به دست می آورند.

*تهدید دستفروشان بعد از همراهی با شهرداری

معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در شهرداری تهران در ادامه با بیان وظایف برخی شرکت های متولی مقابله با دستفروشی مرتبط به شهرداری تهران در رابطه با ساماندهی پیاده راه ولیعصر و ایجاد بازارچه ای کنار این معبر گفت: در این مسیر ۲ بازارچه را پیش بینی کردیم که میزان رضایت ۵۰ درصد بود. پیش بینی کرده بودیم که نافرمانی مدنی هم صورت گیرد اما با پلیس امنیت پاکسازی انجام دادیم. برخی افراد دستفروشان را تهدید کرده بودند که اگر به این بازارچه ها بیایند بعدا حتی یک نصف موزائیک هم به آنها اجاره ندهند.

هوشیار سپس گفت:  اما علت اینکه نمی توانیم موفق در این موضوع برخورد کنیم مربوط به افراد دلالی است که هنگام برخورد فیلم و عکس می گیرند، به عنوان مثال یک بچه را جلو می فرستند تا به مأموران مان حرف های توهین آمیز بزند بعد که برخورد می شود آنها فیلم می گیرند. اکثر موضوعات این چنینی سناریو داشته اند البته گزارش آنها را به پلیس امنیت دادیم.

وی در بخش پایانی با اشاره به اینکه دچار برنامه زدگی و شعار زدگی هم هستیم، از مجموعه کارهایی که در شهرداری انجام شده است یکی راه اندازی ۴۲ بازار فعال برای دستفروشی است برای دو ماه آینده هم برنامه داریم البته در حدی که معیشت افراد دستفروش تأمین شود و اگر افراد بخواهند درآمد سه میلیون تومان هر شب درآمد داشته باشند و به کنار معابری همچون خیابان ولی عصر بروند با آنها برخورد می کنیم.