به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه2، غلامرضا پناه،معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم انعقاد تفاهم نامه که با حضور شهردار و مدیران منطقه2 ، مدیرکل سازمان محیط زیست شهرداری تهران ، مدیران سازمان پسماند و مدیران وزارتخانه برگزارشد گفت: حفاظت از محیط زیست یک مسئولیت اجتماعی است و همه ما دراین زمینه وظیفه ای داشته و نمی توانیم  نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

وی با بیان اینکه کشورما  در بحث تفکیک پسماند تاکنون موفق نبوده است افزود: این مساله نیازمند توجه و اهتمام جدی است و  شروع طرح کاپ از سازمان ها و وزارتخانه ها حرکتی هوشمند و آگاهانه ای است که می تواند با  فرهنگسازی  در بین کارکنان، منجر به تغییر رفتار در بین خانواده آنها شود .

وی بابیان اینکه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به لحاظ  سازمان ها و ادارات زیر مجموعه گسترده از ظرفیت مناسبی برای آغاز این حرکت ترویجی و تاثیر گذار در محیط زیست برخوردار است  گفت: امید می رود  در راستای این تفاهم نامه با جدیت و تلاش بتوانیم  درحوزه مسئولیت اجتماعی خود نسبت به محیط زیست همراه و همکار شهرداری باشیم.

معاون وزیر رفاه و تعاون در پایان از سایر وزارتخانه ها و سازمان ها دعوت کرد تا در این اقدام زیست محیطی با شهرداری  مشارکت کنند افزود:  این همراهی می تواند منجر به هم افزایی و در نهایت دستیابی به موفقیت طرح باشد.

  رسول کشت پور،شهردار منطقه 2 دراین مراسم با اشاره به ضرورت مشارکت همگاانی در اقدامات زیست محیطی گفت: براساس قانون پسماند مصوب سال 1381 بیش ا ز19 سازمان در این مساله  مسئولیت دارند  اما امروز هر گاه صحبت از پسماند می شود همه نگاه ها به سمت شهردار ی تهران است .

وی افزود: براساس این قانون   تغییر الگوی مصرف، نظام بسته بندی و ... نیازمند بازنگری و تجدید نظر است و  برهمین اساس سایر سازمان ها دراین مساله دخیل هستند و ضرورت دارد تا با احیای قانون و جلب همکاری های فرابخشی به این مساله به طور جدی بپردازیم .

وی افزود: با توجه  به ضرورت ارتقاء فرهنگ جداسازی و تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا و به منظور انجام بهینه و موفقیت آمیز عملیات تفکیک ، اجرای این طرح در وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی، مراکز آموزشی، درمانی در دستور کار قرار گرفت.

شهردار منطقه 2 با تقدیر از همراهی وزارت رفاه و تعاون اجتماعی در طرح کاپ گفت: با توجه به دامنه گسترده دستگاه  ها و سازمان های زیر مجموعه این وزارتخانه،فرصت فراهم شده است تا مدیریت شهری بتواند با فرهنگسازی به صورت مویرگی در این اقدام ترویجی گام برداشته و تاثیرگذار باشیم.

کشت پور تاکید کرد: در بحث تفکیک پسماند  بحث فرهنگسازی و تغییررفتار شهروندان و بهره گیری از تکنولوژی ها و فناوری های نوین  دو بخش تاثیر گذار است که باید نسبت به آن برنامه ریزی کرد.

وی استقرار دستگاه   Rvm در فروشگاه شهروند بهرود و همچنین فعالیت زیست اپ را از جمله اقدامات منطقه در این زمینه برشمرد وگفت: اجرای طرح  تفکیک پسماند ، علاوه بر اقدام موثر  زیست محیطی، می تواند در کاهش هزینه های خدمات شهری و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از فعالیت زباله گردها تاثیر گذار باشد.

لازم به ذکر است براساس این تفاهم نامه مقرر شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور گسترش فرهنگ تفکیک پسماند نسبت به الزام اجرای طرح کاپ در ادارات زیر مجموعه وزارتخانه اقدام کند و تجهیز و آموزش کارکنان وزارتخانه  توسط شهرداری منطقه 2 از مفاد این تفاهم نامه است.