به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه21، نشست دوشنبه های اجرای طرح کاپ، این هفته میزبان آرش میلانی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، علیپور مدیرعامل سازمان پسماند، عنقایی مدیرکل برنامه ریزی معاونت خدمات شهری و نوربخش معاون امور مناطق سازمان پسماند بود تا با گذشت 3ماه از اجرای طرح به عنوان پایلوت در منطقه 21، آخرین نتایج اولیه و اقدامات انجام شده و مشکلات اجرای طرح با حضور مدیریت شهری، معاون خدمات شهری و شهرداران نواحی و کارشناسان تحلیل و بررسی شود.

آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران اما با تقدیر از منطقه 21 برای انرژی مثبت و همراهی در این طرح، به شکل گیری تفکیک پسماند در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: تفکیک پسماند در بستر زمانی خاصی در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و در نهایت آنها را به ضرورت تفکیک پسماند رسانده است. تفکیک از مبدا یک ضرورت جامع شهری و مسئولیت اجتماعی تمام شهروندان تهرانی است تا با انجام آن، بتوان آثار منفی محیط زیستی را کاهش داد.

میلانی ضرورت ارزیابی شاخصی به نام رد پای اکولوژیکی و بیان آن به شهروندان را مهم دانست و افزود: در طرح کاپ باید رد پای اکولوژیک هر شهروند ارزیابی شود که برای تامین امورات خود چقدر زمین و آب برای تامین غذایش و برای دفع پسماندش چه میزان هزینه می شود. این میزان در شهر تهران برای هر نفر عدد بالایی را نشان می دهد که با فرهنگ سازی و همراه سازی مردم می توان تا حد امکان چرخه برگشت این مواد را در شهر تهران به طبیعت برقرار کرد.

در ادامه علیپور مدیرعامل سازمان پسماند، از مدیریت شهری منطقه به خاطر تلاش های ویژه در اجرای طرح کاپ تشکر کرد و گفت: به جرات می توان گفت که این اولین بار است شهرداری در حوزه تفکیک از مبدا، به فاز اجرایی وارد شده است. وی مخزن گذاری، جداسازی پسماند حجیم،  تحویل پسماند الکترونیک در چندین نقطه، هوشمند سازی، بالابردن استحصال انرژی و تبدیل کمپوست را از جمله مراحل اجرای طرح کاپ بیان کرد.

حسن رحمانی شهردار منطقه 21 نیز در این نشست، با تقدیر از حمایت های معاونت خدمات شهری و مدیریت سازمان پسماند در اجرای طرح گفت: مدیریت شهری منطقه همه تلاش خود را در جهت اجرای این طرح به کار گرفته و در حال حاضر آمادگی آن را داریم که این طرح را در همه محله های منطقه عملیاتی کنیم.

رحمانی با بیان اینکه انتخاب منطقه 21 به عنوان پایلوت طرح، انتخاب درستی بوده، افزود: منطقه ما چهارمین منطقه شهر تهران از نظر مساحت است و شرایط خاص تری دارد. وی 60 تا 70 درصد بودن بافت صنعتی منطقه و وجود شهرک ها را یک نقطه قوت در اجرای طرح دانست.

شهردار منطقه21 با تاکید بر اینکه طرح کاپ به دنبال کاهش پسماند است، افزود: در این طرح علاوه بر کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی، بسیاری از معضلات اجتماعی مانند کودکان کار نیز قابل حل بوده و واقعیت آن است، تا روزی که زباله با ارزش در مخازن باشد کودکان کار قابل حذف نیستند.

وی در پایان، علاوه بر بیان گزارش هایی درباره تفکیک پسماند و بیان افق روشن طرح، به لزوم فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه اشاره کرد و راه اندازی کانال کاپ و تولید محتوا، ایجاد طرح همیاران کاپ با کمک سراهای محله، راه اندازی هایپر دومنظوره پسماند در مراکز تجاری بدون نیاز به اختصاص مکان و ساز و کار خاص برای آن، آموزش چهره به چهره، بهره گیری از تمام ظرفیت های محلی و تبلیغات محیطی را از جمله اقدامات ویژه منطقه در این راستا عنوان کرد.