به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه سه، کاظم کمالی نسب معاون امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه بیان کرد: طرح "ناظران سلامت کودک" با هدف ارتقا و حفظ سلامت کودکان و کاهش زباله گردی در شهر تهران از طریق منع به کار گیری کودکان زیر هجده سال در فرآیند جمع آوری پسماند توسط پیمانکاران اجرا می شود.

کمالی نسب در خصوص روند اجرایی این طرح اظهار  کرد: تشکیل گروه ناظران سلامت محلی با به کار گیری از ظرفیتهای موجود و در هر محله حداقل سه نفر، با محوریت خانه های سلامت محلات 12 گانه منطقه ، توسط مسئولین خانه های سلامت و با همکاری شورایاران ، دبیران و اعضای کانونهای اجتماع محور سلامت ، بر اساس دستور العمل ابلاغی از جمله اقدامات اداره سلامت حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی بود که از مرداد ماه سال جاری آغاز شده است .

او در ادامه افزود : داوطلبین محلی پس از شناسایی کودکان موصوف در سطح محدوده خود ، اقدام به اخذ تصویر فعالیت آنان و انعکاس آن به خانه های سلامت می نمایند.

کمالی نسب در ادامه یادآور شد: مسئولین خانه های سلامت پس از اخذ گزارشات فوق که حاوی تصاویر ، همراه با نشانی از فعالیت مورد نظر می باشد ، نسبت به درج و ثبت آن در سامانه آمار و اطلاعات اداره کل سلامت در بخشی که تحت عنوان " کودکان زباله گرد" می باشد اقدام می نمایند.

کمالی نسب توضیح داد: از نیمه دوم مرداد ماه تاکنون ، تعداد قریب به 120 مورد از زباله گردی کودکان زیر 18 سال در سامانه ثبت شده است .

او تاکید کرد: زباله گردی یکی از اشکال سخت کار کودکان است که شهرداری تهران مسئول اصلی ایجاد بستر شکل گیری آن محسوب می شود که راه حل نهایی آن تغییر شیوه جمع آوری پسماند است اما نمی توان تا آن زمان چشم بر سوءاستفاده برخی پیمانکاران از کودکان بست گر چه براساس قرارداد شهرداری با پیمانکاران استفاده از افراد زیر18 سال ممنوع است. اما در طی سال های گذشته به سبب ضعف نظارت، کودکان بسیاری در جمع آوری پسماندخشک به کار گرفته شده اند.