به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "غلامرضا پدیدار" با اشاره به روز جهانی خاک مصادف با 15 آذرماه(5 دسامبر) و با یادآوری اینکه خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت است و یک پالاینده طبیعت محسوب می‌شود: گفت: خاک علاوه بر آنکه تأمین کننده مواد غذایی است، خاصیت تصفیه کنندگی نیز دارد، که حاصل خواص فیزیکی( عمل نفوذ آب از منافذ )، شیمیایی( جذب سطحی و تبخیر ) و خواص زیستی( تجزیه و فساد مواد آلی ) آن است .

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه بدون داشتن خاک سالم، حیات و زندگی روی زمین امکانپذیر نخواهد بود، افزود: 95% غذای انسان از زمین حاصل می‌شود. بنابراین برنامه ریزی برای داشتن خاکی سالم و تولید کننده، لازمه بقای انسان است.

وی خاطرنشان ساخت: ورود انواع مواد و آلاینده های حاصل از فعالیت های انسانی و صنعتی به درون خاک از جمله مشتقات نفتی، فلزات سنگین و مواد آلی سبب تغییر کیفیت آن شده که همین مسئله باعث خارج شدن خاک از حالت طبیعی خود و در نتیجه آلودگی آن می شود.

پدیدار ادامه داد: لذا به منظور حفاظت از خاک در شهر تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار اقدام به شناسایی و پایش منابع آلاینده خاک و تهیه اطلس آلودگی مناطق 22 گانه نموده است.

رئیس اداره پایش، مدیریت منابع و شاخص های محیط زیست اظهار کرد: در این راستا تعداد 613 نقطه آلاینده خاک در سطح مناطق 22 گانه شناسایی شد و 338 نقطه نیز از نظر آلودگی عناصر سنگین و شاخص های فیزیکی و شیمیایی خاک مورد اندازه گیری قرار گرفت.