به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، دکتر حناچی که از طریق ویدئو کنفرانس در آیین رونمایی و آغاز بهره برداری از سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی سخن می گفت، با اشاره به تغییر رژیم بارش ها در نتیجه تغییرات آب و هوایی، موضوع پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب را در کنترل رخدادهای طبیعی حاصل از این تغییرات حائز اهمیت دانست.

وی با یادآوری اینکه تاکنون 530 کیلومتر از طول شبکه اصلی مدیریت آبهای سطحی شهر تهران احداث شده است، بخش باقیمانده شبکه را شامل 170 کیلومتر لوله، کانال و تونل دانست که عمدتا باید در غرب پایتخت احداث شود.

شهردار تهران هدایت کامل رواناب ها در عین استفاده حداکثری، رعایت حقابه ها و حفظ شرایط اکولوژیک را نقطه ایده آل در مدیریت آبهای سطحی ذکر و اضافه کرد: موضوع تغذیه سفره های زیرزمینی و استفاده از روش های آبخیزداری از دیگر مواردی است که باید همانگونه که در برخی مناطق شمال تهران به اجرا درآمده است، مورد پیگیری قرار گیرد.

دکتر حناچی نگهداری از تاسیسات عظیم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی را از دیگر وظایف مهم شرکت خاکریزآب دانست و با تاکید بر اینکه موضوع نگهداری از این تاسیسات تاکنون متولی مشخصی نداشته است، لایحه ارائه شده در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران را گامی در جهت حفظ و نگهداری بهتر مسیل های پایتخت دانست.

وی ضمن قدردانی از اقدامات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شرکت خاکریزآب، یادآور شد: فعالیت های این شرکت به دلیل ماهیت زیرزمینی بودن، کمتر از سایر پروژه های عمرانی دیده می شود و به همین خاطر اجر بیشتری نسبت به سایر فعالیت ها دارد.

مهندس صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز طی سخنانی در این مراسم، استقرار سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی را یکی از مهمترین پیشنهادات غیرسازه ای طرح جامع مدیریت آبهای سطحی خواند و با بیان آنکه راه اندازی این سامانه، علاوه بر فراهم ساختن امکان ارزیابی کارآیی و میزان موفقیت شبکه، شرایط بهره برداری و نگهداری از آن را بهبود می بخشد، تحلیل و بررسی آماری بارش و رواناب و ایجاد زیربنای لازم برای سامانه های هشدار سیلاب را از دیگر منافع آغاز به کار این سامانه دانست.

وی با اشاره به راه اندازی 13 ایستگاه باران سنج و 4 ایستگاه آب سنج در فاز نخست راه اندازی سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی، دستیابی به این سطح از امکانات را فراتر از برنامه دانست و از تلاش برای عملیاتی ساختن تمام اهداف برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران در زمینه مدیریت آبهای سطحی تا پایان سال 1400 خبر داد.

مهندس حبیب پوش پارس مدیرعامل شرکت خاکریزآب، از دیگر سخنرانان مراسم رونمایی و آغاز بهره برداری از سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی بود. وی با بیان آنکه از سال گذشته موضوع نگهداشت و بهره برداری از شبکه و رفع گلوگاه های سیلابی نیز به ماموریت شرکت خاکریزآب در زمینه توسعه شبکه مدیریت آبهای سطحی افزوده شده است، موضوع بارندگی های کم سابقه اخیر در کشور را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: تهران با وجود اختلاف ارتفاع 900 متری و جاری بودن 7 رودخانه در آن، در جریان بارندگی های کم سابقه اخیر دچار مشکلی در زمینه آبگرفتگی نشده است.

وی راه اندازی سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آبهای سطحی را از تکالیف مهم غیرسازه ای ارزیابی و اضافه کرد: راه اندازی این شبکه پایش کمی با تکیه بر دانش بومی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان صورت گرفته و پیش بینی می شود فاز دوم سامانه متعاقب 3 ماه داده کاوی اطلاعات خروجی، طی نیمه نخست سال 1400 به ثمر برسد.

در ادامه این مراسم دکتر محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، موضوع مدیریت آبهای سطحی را به دلیل اهمیت ایمنی و پیشگیری از اتفاقات ناگوار از جمله مهمترین اولویت های شورای اسلامی شهر تهران خواند و ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه، توسعه شبکه مدیریت آبهای سطحی پایتخت را امری روزافزون توصیف کرد.