به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تهران، حبیب‌اله غفوری با بیان اینکه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ در سطح منطقه ۶ تهران با عنوان «جان تو و جان شهر» اجرا می‌شود، گفت: این برنامه‌ها با توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تدوین دیده و با استفاده از ظرفیت محلات، تشکل‌ها، نهادها و موسسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شوند تا در اولین نوروز قرن جدید که با اعیاد شعبانیه هم تلاقی دارد، حال و هوای تازه‌ای در شهر ایجاد شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۶ تهران افزود: برنامه‌های نوروزی امسال در قالب ۱۱ ویژه‌برنامه به صورت کارناوالی اجرا خواهد شد تا با توجه به شرایط کرونایی، تجمع خاصی هم ایجاد نشود. اصل مهم تنوع و تکثر در طراحی برنامه‌های فرهنگی، در این برنامه‌ها نیز لحاظ شده و برنامه‌ها با نگاه به اعیاد ملی و مذهبی و توجه به فرهنگ دینی و آداب اقوام ایرانی تدوین شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۱ کاروانال شامل کارناوال‌های اقوام ایران زمین، عمو نوروزها، سه چرخه‌های نوروزی، عروسک‌های غول‌پیکر، نوروزگاه سیار، عروسک‌های بومی و محلی، نوروزی سین و سلامتی، حاجی فیروزها، تخم‌مرغ‌های رنگی، عروسکی اقوام و عروسک‌های نوروزی از ۲۰ اسفند تا ۱۲ فروردین ماه در سطح منطقه ۶ تهران به حرکت درمی‌آیند و حال و هوای نوروزی به سطح معابر مرکزی پایتخت می‌بخشند.

غفوری از استفاده از تن‌پوش‌های عروسکی و آثار حجمی نمادهای حاجی فیروز، عمو نوروز، تخم‌مرغ‌های رنگی، اجزای هفت سین ایرانی و ... به عنوان عناصر بکار گرفته شده در این کاروانال‌ها نام برد و اظهار کرد: گروه‌هایی از هنرمندان در حوزه نواها و موسیقی‌های محلی اقوام مختلف ایرانی اعم از کردی، لری، ترکی، گیلکی و ... برخی از این کارناوال‌ها را همراهی می‌کنند و اجرای زنده خواهند داشت.

وی درباره مسیرهای حرکت کارناوال‌ها نیز گفت: میدان‌های حضرت ولی عصر(عج)، فردوسی، هفتم‌تیر، فاطمی و انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر، تقاطع خیابان‌های ولیعصر و فاطمی و پل کریمخان‌زند به عنوان مبدا حرکت کارناوال‌ها در نظر گرفته شده و مسیرهای خیابان حضرت ولیعصر(عج)، بلوار کشاور، خیابان انقلاب، خیابان کریمخان‌زند، خیابان فلسطین، خیابان کارگر شمالی و خیابان ایرانشهر به عنوان مسیرهای اجرای برنامه تعیین شده‌اند.

غفوری از تکریم خانواده شهدا، ایثارگران و خانواده‌های قرآنی، تکریم پاکبانان و دیدار با خانواده‌های شهدای سلامت در سطح منطقه شش تهران از دیگر برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ نام برد و گفت: همچنین ویژه‌برنامه گردشگری از جمله تهرانگردی پیاده در محورهای مشخص سطح منطقه و بازدید شهروندان از موزه‌ها و گالری‌های سطح منطقه با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه شش تهران همچنین از اجرای برنامه‌های شاد توسط گروه‌های هنری در همراه‌سراها و مددسراهای سطح منطقه شش خبر داد و گفت: در مددسراها که شهروندان بی‌سرپناه اسکان دارند، دو گروه هنری به اجرای زنده می‌پردازند و کمک‌هایی در قالب البسه و ... به مددجویان عرضه می‌شود و فضای مددسراها حال و هوای نوروزی می‌گیرد.

به گفته وی، یک تشکل مردم‌نهاد فعال در منطقه شش تهران با همکاری شهرداری نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مومنانه و توزیع بین شهروندان نیازمند و اقشار آسیب‌دیده در آستانه سال نو فعال شده است.