به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری #منطقه۲۱، رضا رجب زاده شهردار این منطقه در ابتدای نخستین جلسه بررسی روند اجرای طرح کاپ در سال ۱۴۰۰ گفت:  مبحث مهم طرح کاپ (کاهش پسماند) یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، مورد توجه و تاکید ویژه شهردار تهران است، لذا مجموعه مدیریتی #منطقه۲۱ به صورت جدی اجرای این طرح مهم را دنبال می کند.

وی ادامه داد: طی شش ماهه گذشته تاکنون که توفیق خدمتگزاری در #منطقه۲۱ را داشتم، شاهد وقوع اتفاقاتی خوب در تمامی سطوح در امور مرتبط با شهر بودیم، این گفته نیز از جانب خود ما نبوده و رتبه بندی ها و آمارهای منطقه به خوبی مبین این مهم هستند.

شهردار منطقه۲۱ در همین راستا افزود: باتوجه به حساسیت و اهمیت موضوع پسماند در کلانشهر تهران، توقع بر این است تا جلسات هم اندیشی مرتبط با این امر به صورت مستمر و حداقل هفته ای یکبار با حضور تمامی معاونین و مدیران شهری #منطقه۲۱ برگزار شود.

رجب زاده در ادامه یادآور شد: هدف از جانمایی و برپایی سالن جلسات #منطقه۲۱ در فضای روباز، تذکر این نکته بود که باید ادامه زندگی با کرونا را جدی گرفته و از همه مهمتر اینکه نمیتوان لحظه ای کار و روند خدمت رسانی به شهروندان را متوقف کرد و می بایست با رعایت بیشتر پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی پرقدرت در مسیر خدمت قدم برداریم.

این مقام مسئول همچنین افزود: تمهیداتی به منظور حذف زباله گردها و واسطه ها اندیشیده شده تا "زباله، این طلای کثیف و ارزشمند" در چرخه واقعی و اصولی بازیافت قرار گیرد و همین امر نیز منجر به کاهش آلودگی و کاهش سوء استفاده از کودکان کار و خیابان و قطع دست دلالان سودجو در این حوزه خواهد شد.

مدیریت ارشد شهری #منطقه۲۱ تصریح کرد: با نگاهی به تجربیات موفق کشوری مانند آلمان که فقط پنج درصد پسماندها دفن می شود و مابقی به صورت تفکیک شده و یا کمپوست دراختیار کارخانجات بازیافت زباله قرار می گیرد و به چرخه تولیدی بازمی گردد می توان بیش از پیش به اهمیت تفکیک زباله و حفظ محیط زیست پی برد.

وی در باب "اهمیت آموزش شهروندی و اقدامات نرم افزاری برای فرهنگ سازی هرچه بهتر و بیشتر در حوزه پسماند" گفت:

 بسیاری از نهادها و سازمان های کشور با شهرداری در امور فرهنگی، مذهبی، عمرانی یا ترافیکی موازی کاری دارند ولی در زمینه "جمع آوری پسماند، رفت و روب معابر، رسیدگی به فضای سبز و نگهداشت شهر" فقط شهرداری ها متولی موضوع هستند، پس این کار تخصصی می بایست با دقت بیشتری از سوی ما انجام پذیرد.

رجب زاده در پایان تاکید کرد:جهت نیل به برنامه ریزی دقیق و هدفمند کاری در حوزه پسماند می بایست؛ با شناخت کاملی از ظرفیت ها، نحوه رویارویی صحیح با چالش ها، آشنا بودن با جامعه هدف، نیازسنجی درخصوص درخواست های به حق و پرشمار شهروندی، هدف گذاری دقیق و پایش و رصد مستمر شهرک ها و کیوسک های پسماند گام برداشت.

لازم به ذکر است؛ در پایان این جلسه هم اندیشی به صورت سرزده از یکی از کیوسک های پسماند درحال فعالیت و همچنین روند اجرای طرح کاپ در شهرک مسکونی فرهنگیان بازدید صورت گرفت و نکات و توصیه های مورد نیاز از سوی شهردار به مجریان این طرح ابلاغ شد.