به گزارش اکونا پرس،

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه پایانی بازدید از منطقه 13 شهرداری تهران که در سوله مدیریت بحران این منطقه برگزار شد، گفت: منطقه 13 دارای بافتی سنتی، قدیمی و دارای هویت است که اکثر خانواده های ساکن در نواحی آن متدین و اصیل می باشند اما با این وجود در ناحیه یک این منطقه به دلیل تعدد و تنوع قومیتی و همچنین تردد گروه های غیر بومی  مشکلاتی از نظر هویتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: عوامل فوق زمینه ساز ایجاد مخاطرات اجتماعی و تغییر در سبک زندگی خانواده ها شده است. باید به این نکته توجه شود که علارغم وجود رفاه نسبی در سطح منطقه طبق مطالعات انجام شده میزان رضایت زندگی و نشاط اجتماعی در سطح پایینی قرار گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چالش های موجود در سطح منطقه می بایست با مدیریت جهادی مرتفع گردد، گفت:  موضوعات می بایست در مسیر تصمیمی گیری ها و تصمیم سازی های منطقه و مباحث اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند. این یک واقعیت است که در 4 سال گذشته نوعی رخوت، سستی و کسالت در حوزه فرهنگی اجتماعی در سطح منطقه و در سطح شهر تهران ایجاد شده است. امروز ما تازه می خواهیم موارد را احیا کنیم  و برخی فضاها و زیرساخت های اجتماعی را در سطح شهر که عموما در این مدت درشان به روی مردم قفل شد را بگشایم. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نرخ پایین سرانه های فرهنگی اجتماعی و ضرورت ارائه خدمات اجتماعی در سطح منطقه اظهار داشت: مجموعه های مهارت اموزی کوثر در طول این سال ها تعطیل شد. سه مرکز در این خصوص داشتیم که در آنها 472 خانم سرپرست خانوار پوشش دهی می شدند. با تعطیل شد این مراکز در حالی که مباحث اقتصادی، تورم و گرانی وجود دارد به نوعی سفره افراد را کوچکتر کرده ایم.

شمس احسان ادامه داد: املاکی در دست شهرداری وجود دارد که باید با کمک موسسات مردم نهاد و گروه های جهادی با یک توسعه و بهسازی در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرند. 

وی در ادامه سخنان خود به بازآفرینی بازارچه های خود اشتغالی اشاره کرد و گفت: این بازارچه ها در سطح منطقه تعطیل شده اند که ضرورت دارد نسبت به احیاء انها اقدام صورت گیرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت استفاده از ظرفیت بوستان بانوان در پارک سرخ حصار نیز تاکید کرد و بیان داشت: با راه اندازی بوستان بانوان در سرخه حصار می توان این پارک را به صورت فرامنطقه ای در اختیار شهروندان قرار داد.

شمس احسان در ادامه سخنانش به پدیده کودکان کار در منطقه 13 اشاره کرد و گفت: ما در هر منطقه حداقل یک مرکز پرتو در اختیار داریم که از طریق آنها می توان نسبت به توانمندسازی کودکان کار در ابعاد مختلف از جمله جسمی، اجتماعی، روانی و حتی آموزشی اقدام کرد. همچنین می توانیم این موضوع را در اختیار مراکز مردم نهاد قرار داده و با تامین زیرساخت ها آنها را ترغیب به دریافت مجوز از بهزیستی جهت ارائه خدمات به کودکان کار کنیم. 

وی همچنین بر ضرورت در اختیار قرار دادن مراکز خالی موجود در سطح مناطق به موضوعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه جلسه گفت: توسعه خانه های مجردی، خانه های کارگری، خالی شدن سکنه در ناحیه یک و ... باعث شده تا هویت در این بافت دچار مشکل شود  لذا به نظر می رسد باید در قالب سرمایه اجتماعی و پژوهش نخبگانی مشارکت صورت گرفته و راهکاری برای برون رفت از وضعیت موجود تعریف شود. در این خصوص ما در شورای شهر و در کمیسیون کمک میکنیم اما باید اراده از پایین به بالا باشد یعنی اینکه منطقه بگوید که با چه ابزاری می تواند این مسیر را هموار کند تا ما بررسی کنیم که چگونه می توان این راه را پیمود و به سرانجام رساند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضعف در احساس امنیت زمینه ساز کاهش کیفیت زندگی در منطقه 13 شده است، گفت: احساس امنیت بر روی بحث زیست پذیری و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد که قطعا رفع فضاهای بی دفاع و کانون های نا امن و نقاط مساله دار می تواند جریان کیفیت زندگی در محلات منطقه را بهبود ببخشد.

این عضو شورای شهر تهران در پایان بر ضرورت استقرار پایگاه های مددکار شهر در پایانه های بین شهری در شهر تهران تاکید کرد و گفت: مبدا ورودی برخی از افراد اسیب دیده اجتماعی از جمله دختران فرار،  افراد بی خانمان و گروه های اسیب دیده اجتماعی از ترمینال شرق است که به نظر می رسد باید از ظرفیت سازمان رفاه و معاونت اجتماعی شهرداری تهران به منظور استقرار پایگاه مددکار شهر را در این ترمینال استفاده شود. هم اکنون پایگاه مددکار شهر در ترمینال ها و پایانه های ما فعال نیستند.