به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، مراسم آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات پکیج تصفیه فاضلاب اضطراری در شمال بزرگراه شهید خرازی با حضور محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، حسین نظری معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، وحید رضا محمدی شهردار منطقه۲۲، محمد حسن کریمی مدیر عامل شرکت فاضلاب شهر تهران، معتمدان محلی، دوستداران محیط زیست و شهروندان برگزار شد

در این مراسم حسین نظری معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران گفت: یکی از چالش های منطقه ۲۲ موضوع فاضلاب شهری است که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته این پروژه در محلات شمالی این منطقه در حال اجرا است، همچنین قرار شد زمینی در بوستان جنگلی خرگوش دره منطقه ۲۲  از سوی شهرداری در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار گیرد تا تصفیه خانه فاضلاب دیگری نیز در این محدوده احداث شود.

نظری افزود: شهرداری تهران این آمادگی را دارد تا در رفع مشکلات زیست محیطی با شرکت آب و فاضلاب همکاری لازم را داشته باشد که خوشبختانه این نوع همکاری ها در حال انجام است.

او ادامه داد: مشکلات فاضلاب شهری در منطقه ۲۲ در قرار خدمت دکتر زاکانی در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت و تلاش هایی برای رفع این مشکل در حال انجام است.

مهدی پیرهادی نیز در این مراسم گفت: یکی از دغدغه های اهالی این منطقه نبود فاضلاب شهری بود که همواره در دیدارهای مردمی از سوی شهروندان و معتمدان محلی عنوان می شد، امروز شاهد رفع این مشکل زیست محیطی از سوی شرکت آب و فاضلاب با مشارکت مدیریت شهری هستیم و جا دارد از آقای محمدی شهردار منطقه ۲۲ در خصوص پیگیری رفع این معضل تشکر کنیم.

همچنین وحید رضا محمدی شهردار منطقه ۲۲ در مراسم کلنگ زنی و آغاز پکیج تصفیه فاضلاب اضطراری شمال بزرگراه شهید خرازی اظهار داشت: طی دو دهه اخیر سرعت ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بسیار بالا بود و این امر موجب شد تا نهادهای خدماتی در ارائه خدمات عقب بمانند.

وی افزود: این پروژه در مساحت ۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع با ظرفیت ۹۰۰ متر مکعب در شبانه روز احداث می شود و محلات شمالی منطقه ۲۲ را که نزدیک به  ۶ هزار  واحد مسکونی با جمعیت ۲۰ هزار نفری ساکن هستند را خدمات دهی خواهد کرد.

محمدی هدف از اجرای این طرح را کاهش آلودگی زیست محیطی دانست و گفت: موضوع فاضلاب شهری این محله از دغدغه های چندین ساله شهروندان بود که با همکاری مدیریت شهری و شرکت اب و فاضلاب در حال برطرف شدن است.

شهردار منطقه ۲۲ تصریح کرد: برای اینکه معضل فاضلاب شهری در این محدوده از پایتخت هر چه سریعتر برطرف شود، مدیریت شهری در نظر دارد زمین رایگان دیگری در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار دهد تا تصفیه خانه فاضلاب دیگری در محدوده خرگوش دره احداث شود.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط جغرافیایی و نوع خاک در محدوده شهرک های شمالی این منطقه امکان ایجاد چاه جذبی وجود ندارد و این موضوع باعث شد تا شهرک های مسکونی اقدام به احداث سیستم سپتیک (مخازن فاضلاب)کنند که متاسفانه این مخازن یا استاندارد طراحی نشده است یا اینکه برای این حجم فاضلاب شهری جوابگو نخواهد بود و مشکلات زیست محیطی را در این محدوده به وجود آورده است که با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری به دنبال رفع این مشکل هستیم.

محمدی خاطر نشان شد: طبق توافقی که با شرکت آب و فاضلاب استان تهران منعقد شده قرار است احداث این تصفیه خانه در مدت زمان دو سال به بهره برداری برسد و آب تصفیه شده این مخزن مورد استفاده در فضای سبز شهری قرار گیرد.

محمد حسن کریمی مدیر عامل شرکت فاضلاب شهر تهران در این مراسم گفت: آب شرب تهران از ۵ سد اطراف شهر در حال تأمین شدن است و با توجه به حجم آب مصرف شده حدود ۸۳۵ میلیون متر مکعب فاضلاب در طول سال تولید می‌شود، که برای دفع این فاضلاب حدود ۸ هزار کیلومتر خط انتقال لوله نیاز است که حدود ۷۱۰۰ کیلومتر در مناطق تهران انجام شده است.

وی ادامه داد: از یک میلیون و پنجاه هزار واحد انشعاب شهر تهران، حدود ۷۰۰ هزار  واحد به فاضلاب شهری متصل شده اند این یعنی ۶۰ درصد فاضلاب تولید شده شهر تهران را تصفیه می‌کنیم. اما در منطقه ۲۲ به دلیل سرعت بارگزاری جمعیت و شهرسازی تاخیر داریم، که با اجرای این پروژه میتوانیم فاضلاب شهری را جمع‌آوری و تصفیه کنیم.

گفتنی است وحید رضا محمدی شهردار منطقه ۲۲ چند ماهی است سکان هدایت مدیریت شهری این منطقه غربی تهران را برعهده گرفته و  جلسات متعددی را با مدیران شهری در شهرداری تهران، مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران و اعضای شورای شهر تهران برای رفع این مشکل برگزار کرده است تا خواسته شهروندان به نتیجه برسد.