به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "شینا انصاری" در آیین اکران مستند "شهر زنده" با موضوع تنوع زیستی شهر تهران که با حضور "سمیه رفیعی" رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و "مهدی هدایت" شهردار منطقه ١٩ برگزار شد، گفت: صحبت از تهران که می شود آلودگی های آن مانند آلودگی هوا، صوت و غیره به چشم می آید و کمتر تنوع زیستی و زیبایی های آن به یاد می آید.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بیان کرد: با توجه به تمام بی مهری هایی که طی دهه های گذشته به موجودات و زیستگاه ها شده ولی خوشبختانه همچنان شهر تهران از تنوع زیستی غنی برخوردار است که برای حفظ آن لازم است همه تلاش کنیم تا این تنوع زیستی و بسترهای طبیعی مانند روددره ها، باغ ها و دیگر زیستگاه ها را از نابودی نجات دهیم چراکه تمامی گونه های گیاهی و جانوری حق حیات دارند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران یکی از کریدورهای عبوری پرندگان مهاجر است و باید با حمایت همه بخش ها به موضوع محیط زیست شهری توجه ویژه ای داشت تا این سرمایه های ارزشمند حفظ شوند، گفت: مستند "شهر زنده" سال گذشته توسط محمد حسین نظری و لیلا فولادوند برغم تمام مشکلات پیش روی مستندهای حیات وحش و تنوع زیستی در محیط های شهری تهیه شد.

انصاری ادامه داد: اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در راستای توجه به موضوع تنوع زیستی، علاوه بر تهیه مستند، اقدام به انتشار کتاب "تنوع زیستی جانوری شهر تهران" بر اساس بانک اطلاعاتی تنوع زیستی مناطق 22گانه نموده است، همچنین در اسفندماه سال گذشته مسابقه عکاسی تنوع زیستی شهر تهران برگزار شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، که امیدواریم به یک جشنواره دائمی تبدیل شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار در پایان ضمن استقبال از اقدامات محیط زیستی منطقه 19، گفت: امید است با حمایت های بیشتر شاهد اقدامات گسترده تر در عرصه مستندسازی در حوزه حیات وحش و تنوع زیستی که باعث توجه بیشتر مردم به تنوع زیستی و محیط زیست و در نهایت ارتقاء زیست پذیری شهری باشیم.

در ادامه مهدی هدایت شهردار منطقه 19 ضمن اشاره به اقدامات محیط زیستی این منطقه، از جمله پیگیری ساماندهی وضعیت محیط زیستی منطقه خلازیر و اقدام برای راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: عدم توجه به آمایش سرزمین و برنامه ریزی های کلان و گسترش بی رویه شهرها و جمعیت به ویژه کلانشهر تهران،  مشکلات عدیده محیط زیستی را به وجود آورده و سرمایه های طبیعی را به ورطه نابودی کشانده است.

وی افزود: برای حفظ این سرمایه های ارزشمند برای نسل های آتی نیاز است تا برنامه ریزی های شهری با نگاه محیط زیستی باشد و تمام پروژه های عمرانی و زیربنایی پیوست ملاحظات محیط زیستی داشته باشند.

با اشاره به اهمیت موضوع آموزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی خاطرنشان ساخت: با توانمندسازی آموزشی می توان باعث مطالبه گری شهروندان و برانگیختن حس مسئولیت در قبال محافظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی در آن ها شد