به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران و به نقل از همشهری، اواخر سال گذشته بود که شهرداری تهران در تفاهمنامه‌هایی با وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همکاری در اجرای طرح تأمین مسکن مورد نیاز پایتخت را پذیرفت و این پروژه را کلید زد. این اقدام در راستای «طرح نهضت ملی مسکن» دولت سیزدهم شروع شده است. در همین چارچوب قرار است امسال حداقل 120هزار واحد مسکونی در شهر تهران ساخته شود تا هم بخش زیادی از خانه‌های لرزان و فرسوده، نونوار شوند و هم انبوه‌سازان واحدهای مسکونی را تولید کنند که آرزوی خانه‌دار شدن عده‌ای سرانجام برآورده شود. وام‌های 450میلیون تومانی ساخت و 200میلیونی اسکان موقت بخشی از تسهیلاتی است که در این زمینه ارائه می‌شود تا مسیر سخت داشتن سرپناه شخصی را آسان کند.

البته اینطور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام می‌کند ساخت 120هزار واحد مسکونی در سال 1401، کف برنامه‌ها و خواسته‌های شهرداری در این حوزه است و به‌دنبال تحقق اعداد و ارقام بالاتری هستند. کاوه حاجی علی‌اکبری می‌گوید: «پروژه‌هایی که باید در قرارگاه جهادی تأمین مسکن پیگیری شوند، مشخص شده‌اند. ما یک‌عدد ۱۸۰هزار واحدی را هم مدنظر داریم که به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ چراکه بخشی از پروژه ساخت مسکن‌های جدید در حوزه اختیارات و چارچوب‌های کاری شهرداری تهران است؛ مثل سرعت بخشیدن در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط در کمیسیون ماده ۵ و شورای‌عالی معماری و شهرسازی. این موضوع اکنون به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و یک نمونه آن هم، پروژه جنگ‌افزارسازی یا ساصد با ظرفیت ۲هزار واحد مسکونی به شمار می‌آید؛ پروژه‌ای که هفته گذشته در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید. مورد بعدی، تلاش برای کاهش زمان صدور پروانه به ۲‌ماه است که معاونت معماری و شهرسازی تلاش می‌کند تا آخر خردادماه این مسئله به سرانجام برسد.»

او همچنین درباره پروژه بازآفرینی کارخانه سیمان  ری می‌گوید: اقدامات اجرایی را برای بازآفرینی کارخانه سیمان ری شروع کرده‌ایم و طبق برنامه قرار است فاز نخست آن تا پایان شهریور به نتیجه برسد. در آنجا 3پروژه در دست اقدام است؛ یکی راه‌اندازی موزه صنعت سیمان که در یکی از ساختمان‌ها عملیات اجرایی‌اش پیگیری می‌شود، مورد بعدی ایجاد فضایی برای استقرار شرکت‌ها و گروه‌های خلاق و شرکت‌هایی که در آن حوزه‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و دیگری هم ایجاد فضای رویدادمحور و تعاملی برای برگزاری رویدادهای اجتماعی و فرهنگی. امیدواریم هر3مورد تا پایان تابستان 1401به نتیجه برسد و بهره‌برداری شود.