به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت در جلسه انتقال تجربیات برتر بازآفرینی شهری که با حضور محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد، به ارائه رویکردهای جدید و تجارب موفق سازمان نوسازی شهر تهران پرداخت.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه عنوان کرد: در بافت های فرسوده موضوع اصلی، بحث اعتباری نیست و بیشتر، حل مسئله است که در این موضوع دولت می تواند نقش بسزایی داشته باشد و چنانچه بتوانیم به حل مسئله در بافت های فرسوده بپردازیم، شاهد اتفاقات بزرگی در بحث نوسازی خواهیم بود. 

هدایت با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی تأمین مسکن برای نخستین بار در شهرداری تهران، از همراهی و حضور شهرداران مناطق، معاونان و مدیران ذیربط در موضوعات نوسازی، صدور پروانه، مسکن و ... در کلیه جلسات مربوطه خبر داد.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که بیشترین میزان نوسازی در شهر تهران در مقطعی انجام شده که مشوق های نوسازی در بافت های فرسوده عملیاتی شده است، تصریح کرد: موضوعی که دکتر آئینی هم پیگیری کردند، بحث مشوق های نوسازی بود که ما حتی زودتر از شرکت بازآفرینی از کمیسیون ماده 5 مصوبه گرفتیم و مشترکاً توانستیم از شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه مشوق ها را بگیریم که به نظرم بسته ای کامل و چندوجهی است.

هدایت عنوان کرد: حضور شرکت های توسعه گر در بافت های فرسوده، حلقه مفقوده ای بود که امسال برای اولین بار چندین شرکت توسعه گر به بافت هایی که ظرفیت استفاده از این شرکت ها در آنها وجود داشت، اضافه شد.

وی با اشاره به بحث توانمند سازی سازمان نوسازی شهر تهران از اضافه شدن 2 هزار میلیارد تومان بصورت نقدی به بودجه این سازمان برای نخستین بار به دستور شورای محترم اسلامی شهر تهران خبر داد و افزود: بیش از 100 هکتار از اراضی شهرداری تهران که عمدتاً رها شده و بلا استفاده بودند نیز در سال جاری با دستور شهردار تهران در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته است که برای تحقق مأموریت های قرارگاه جهادی تولید مسکن شهرداری و در مسیر نوسازی بافت های فرسوده بکار گرفته می شود.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تأکید بر ضرورت توجیه دار کردن سرمایه گذاری در بافت های فرسوده، متذکر شد: با استفاده از هزار یا حتی ده هزار تن آسفالت در بافت های فرسوده هیچ اتفاقی رخ نمی دهد؛ پای کار آوردن و ترغیب شهروندان و مالکان به نوسازی بافت های فرسوده، اتفاقی است که به دنبال آن هستیم.

هدایت با بیان این که افزایش مبلغ وام نوسازی، سرمایه گذاری در بافت های فرسوده را توجیه پذیر می کند، توضیح داد: با صرف مبالغ بسیار کمتر می توان در بافت فرسوده به دو هدف تأمین مسکن و رفع خطر ناپایداری این بافت ها دست یافت که برای رسیدن به این هدف لازم است افزایش مبلغ وام نوسازی در بافت های فرسوده محقق شود.

در ادامه این جلسه مهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اعطا حکمی از سوی بهرام معماریان، معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران و علی زینی وند، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان "رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی شهری منطقه یک کشور استان های (تهران، البرز، سمنان، مازندران، مرکزی، گلستان و گیلان)" معارفه شد.