به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛"زهره حسامى" رئیس اداره انرژى اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران  با اشاره به اینکه ساختمان‌ها به دلیل مصرف حدود ٥٠ درصد انرژی می توانند به عنوان یکی از گزینه ها  اصلی کاهش مصرف گاز محسوب می‌شوند، گفت: میزان واقعی سرانه مصرف انرژی در تهران در مقایسه با سایر شهرهای جهان بالا است و این میزان بالاتر از حد استاندارد تعیین شده در جهان گزارش شده است. 

وى ادامه داد: مطابق با آخرین آمار رسمی منتشر شده، سهم شهر تهران در مصرف گاز، حدود ٩ درصد نسبت به کل کشور است که از مجموع میزان گاز مصرف شده؛ بخش خانگی با ٥٣ درصد بالاترین سهم مصرف را در این شهر به خود اختصاص داده و بخش های عمومی – تجاری و حمل و نقل با دارا بودن سهم های ١٧ و ١١ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره انرژى اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار  با بیان اینکه شهرداری تهران با توجه به حدود ٢ هزار ساختمان تحت تملک خود، یکی از مصرف کنندگان انرژی از جمله گاز در شهر تهران محسوب می شود، بیان کرد: تعداد کل ساختمان های شهر تهران حدود ٢ میلیون و ٨٦٧ هزار ساختمان است که سهم ساختمان های شهرداری کمتر از یک درصد از کل ساختمان‌ها برآورد می شود.

حسامى تاکید کرد؛ اداره کل محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران به عنوان متولی موضوع مدیریت انرژی در این مجموعه، علاوه بر رعایت ضوابط ابلاغی دولت نظیر بخشنامه استانداری مبنی بر رعایت تنظیم دمای وسایل گرمایشی بر روی ١٨ درجه سانتیگراد، تاکنون اقدامات متعددی در راستای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های شهرداری تهران را با رویکرد کاهش مصرف ١٠ درصدی انرژی اجرا نموده است. تجهیز ٢٧٥ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند گرمایشی، ٣٨ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند سرمایشی، ٣٤ ساختمان به سیستم کنترل رادیویی پایانه‌های دمنده‌دار، معاینه فنی موتورخانه ساختمان های تحت پوشش، عایق کاری منبع انبساط و اصلاح دودکش های موتورخانه و تجهیزات گازسوز از جمله اقدامات شهرداری تهران در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز بوده است.

وى خاطر نشان ساخت؛ مجموع اقدامات انجام شده در ساختمان های شهرداری منجر به کاهش ١٣ درصدی مصرف گاز نسبت به سال گذشته شده است. همچنین شهرداری تهران در نظر دارد مطابق با نقشه راه ابلاغی، ضمن ممیزی انرژی ساختمان ها به منظور شناسایی نقاط هدررفت، هوشمند سازی انرژی در ساختمان های خود را با هدف حرکت به سوی شهر هوشمند آغاز نماید که در این راستا نیازمند همکاری و حمایت وزارت نیرو در اجرای طرح مذکور می باشد.