به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومى اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران؛ "حلیا سادات حسینى" با اشاره به شعار "تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی" به عنوان شعار ملى هفته هوای پاک سال ١٤٠١ افزود: یکپارچگى و وحدت رویه در اکران محیطى گرامیداشت هفته ملى هواى پاک به عنوان یک اتفاق ارزشمند، بیانگر ضرورت مدیریت یکپارچه در تحقق توسعه پایدار محیط زیست است. 

وى با بیان اینکه قانون هوای پاک، ٢٣ دستگاه را به عنوان متولیان مدیریت آلودگى هوا شناخته و ١١٢ اقدام اجرایی را در راستای کمک به ایجاد تحقق هوای پاک متصور شده است، تصریح کرد: براى شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها به عنوان یکی از این متولیان، اقداماتی همچون ایجاد کمربند سبز، توسعه فضای سبز، تحقق معاینه فنی خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از پسماندسوزی در نظر گرفته شده است.

حسینی با اعلام اینکه البته برای وزارت کشور هم در کنار شهرداری‌ها اقداماتی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: وزارت کشور موظف است از محل ماده ٦ این قانون، برای شهرهای بزرگ و در حال توسعه کمک‌هزینه‌هایی در نظر بگیرد تا شهرداری‌ها بتوانند به منظور جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و تشویق به استفاده از سایر وسایل حمل و نقل پاک در قالب تسهیلات نسبت به ارائه یارانه به شهروندان اقدام کنند.

وی بر لزوم توجه به تجارب جهانى در زمینه مقابله با آلودگى هوا تأکید کرد و گفت: بى‌شک با حضور نخبگان محیط زیستی و بومى‌سازى تجربیات سایر کشورها، شاهد بهبود شرایط و کاهش و کنترل آلاینده‌های هوا در سال‌های آینده خواهیم بود. 

وی با اعلام اینکه تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا رنگی نو به آسمان خاکستری‌رنگ تهران بزنیم، افزود: البته به منظور تحقق این مهم، مشارکت شهروندان از اهمیت و نقش ویژه‌ای برخوردارند.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تأکید بر اینکه وجود معضلات محیط زیستی در تهران به عنوان دومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه دور از انتظار نیست، خاطرنشان کرد: اما آنچه که مهم است، روش و رویکرد ما و اقداماتی است که در مواجهه با معضلات محیط زیستی، اتخاذ و اجرا می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، همایش ملى "روز پاک" صبح امروز با حضور "محمدرحیم مرتضوى" شهردار منطقه ٩، "داریوش گل‌علیزاده" رئیس مرکز ملى هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و جمعى از مدیران این سازمان به میزبانى منطقه ٩ برگزار شد.