به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، آیین رونمایی از سند ایزو 14001 و معرفی ایستگاه دانشگاه تربیت‌مدرس به عنوان اولین ایستگاه دوستدار محیط زیست با حضور مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، حلیا سادات حسینی شکرابی مدیر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران، علیرضا رحمتی معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران و جمعی از معاونان و مدیران شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ایستگاه دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ۲۹ دی روز هوای پاک را به تمام دوستداران محیط زیست تبریک گفت و افزود: امیدوارم این روز فقط در تقویم نباشد و تمامی مسئولان تلاشی در جهت رسیدن به هوایی پاک داشته باشند.
مسعود درستی با بیان اینکه مترو به عنوان صنعت پیشرو در دستیابی به هوای پاک و دوستدار محیط زیست شناخته شده است تصریح کرد: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، حفظ محیط زیست و کمک به هوای پاک، ایستگاه تربیت‌مدرس را به عنوان ایستگاه دوستدار محیط زیست انتخاب و اقداماتی انجام دادیم که امیدواریم بتوانیم در آینده آنها را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه تربیت مدرس با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی به دانشگاه تربیت‌مدرس، دانشگاه تهران، مراکز درمانی مثل بیمارستان قلب و دسترسی به فضای سبز ایستگاهی به عنوان ایستگاه دوستدار محیط زیست انتخاب شد افزود: در این ایستگاه تعدادی پنل خورشیدی برای تأمین انرژی پاک استفاده شده است، امیدواریم در آینده شاهد توسعه این طرح در دیگر ایستگاه‌های مترو باشیم.
 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران افزود: در جهت فرهنگ‌سازی و کمک به محیط زیست در این ایستگاه پروژه‌ای  برای استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب مطابق با استاندارد محیط زیست در تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز در نظر گرفته شده است. همچنین با همکاری سایر سازمان‌های تابعه شهرداری تهران امکاناتی برای بازیافت زباله و باتری ایجاد کردیم.
درستی خاطرنشان کرد: امیدوارم همه سازمان‌ها نگاه ویژه به محیط زیست و هوای پاک داشته باشند و همه ما در حل معضل آلودگی هوا تمام تلاش خود را بکار گیریم.  

*مترو، محیط زیستی‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است*
در ادامه مدیر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز ضمن قدردانی از شرکت بهره‌برداری متروی تهران به‌خاطرداشتن تفکر محیط زیستی گفت: سال‌هاست مترو به عنوان حمل‌ونقل پاک مطرح است؛ اما نگاه محیط زیستی در میان مدیران مغفول مانده بود که با وجود تفکرات جدید مدیران ارشد این شرکت شاهد رقم‌خوردن فعالیت‌های مناسب در این بخش هستیم. 
حلیا سادات حسینی با بیان اینکه مترو، محیط زیستی‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است تصریح کرد: فعالیت‌های نخستین ایستگاه محیط زیستی متروی تهران باهدف آموزش، فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت شهروندان آغاز شده و براین‌اساس استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست (سیستم ایزو ۱۴۰۰۱) در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، طراحی و ایجاد فضای نمایشگاهی جهت عرضه خدمات آموزشی، فرهنگی، ترویجی و محصولات محیط‌زیستی، انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه با تلاش همکاران در محیط زیست شهرداری تهران، شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۶، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و تمامی دوستداران محیط زیست طی حدود دو ماه به نتیجه رسیده است افزود: ما سعی داریم شهرداری تهران به یمن این اتفاق نشان دهد که مدیرانی دارد که پای کار هستند و هرچند کوچک، گامی در  جهت  حفظ محیط زیست برداشته شده باشد.
حسینی تأکید کرد: شهرداری تنها متولی امر مبارزه با آلودگی هوای تهران نیست، اما در شهرداری تهران تلاش خواهیم کرد با  توسعه فضای سبز و حمل‌ونقل عمومی رنگی نو به آسمان خاکستری تهران بزنیم.
گفتنی است، استقرار دستگاه خود دریافت بطری‌های پلاستیکی، مخازن تفکیک زباله خشک در نقاط مختلف ایستگاه، مخازن اختصاصی به‌منظور جمع‌آوری درب بطری،  مخازن جمع‌آوری اختصاصی برای جمع‌آوری باطری به‌عنوان زباله خطرناک و استقرار کارشناسان بیمه‌ماند به‌منظور ارائه خدمات بیمه‌ای در قبال دریافت زباله خشک تفکیک شده از جمله اقداماتی است که با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این ایستگاه محقق شده است. همچنین در این ایستگاه طراحی گذر محیط‌زیستی با ایجاد نمایشگاه عکس و اکران تابلوهای برندگان مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران و اکران تبلیغات فرهنگی محیط‌زیستی انجام شده است.