به گزارش اکونا پرس،

هدف از تعریف این پروژه را ارزیابی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهری تهران در مقیاس مناطق ٢٢ گانه شهرداری و حومه شهری آن و قرارگیری نتایج آن در فرایند برنامه ریزی و مدیریت شهر در شهرداری تهران است .

ارزیابی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران با الگوی ارتباطی که با تاب‌آوری نهادی، اجتماعی و اقتصادی شهر دارد، یک گام بسیار مهم برای بازسازی و بهبود کیفیت محیطی و بستر اکولوژیک شهری تهران است. 

با تحلیل وضع موجود شهر تهران از دو بعد منابع و وضعیت محیطی (منابع آب، شرایط اقلیمی، پوشش و کاربری زمین) و وضعیت فیزیکی و کالبدی شهر (تراکم ساختمانی، بارگذاری جمعیتی، زیرساختهای سبز شهری و شبکه راهها)، خدمات اکوسیستم شهری تهران محاسبه شد. در محاسبه خدمات اکوسیستم شهری تهران که برای نخستین بار در کل کشور انجام میشود، با مرور روشها و مدلهای مختلف در سطح جهانی مدل InVEST انتخاب شد که بنوعی جامعترین و دقیقترین روش محاسبه در بین تمام روشهای مورد استفاده بود.

بر پایه نتایج بدست آمده فقط ۶.۶ درصد از شهر و حومه آن دارای تابآوری مطلوب است و بیش از ۴۲درصد از محدوده شهر و حومه آن با تابآوری بسیار پایین و کم مشخص شده اند.

مؤثرترین عوامل در کاهش میزان تابآوری شهری تهران، تخریب زیستگاه و پایین بودن تنوع زیستی، ظرفیت پایین در پویایی هوا و ضعف تهویه طبیعی هوا، کمبود زیرساختهای سبز، کمبود آب، تغییر و تبدیل شدید کاربری و پوشش زمین است. به واسطه این پروژه نقشه و خروجی های ارزشمندی شامل، نقشه جزیره گرمای شهری تهران، نقشه شاخص بار گرمایی محیطی شهر تهران، نقشه درصد نفوذپذیری سطوح شهری تهران و حومه، نقشه مقادیر انتشار سالانه ذرات معلق، نقشه شاخص ریسک طبیعی ناشی از عوامل بیوفیزیکی، نقشه جنبه قابلیتها و خدمات محیطی منابع اکولوژیک شهر و حومه تهران و نقشه طبقه بندی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهر و حومه تهران تهیه گردیده که امید است مدیریت شهری در طرح های توسعه آتی شهر تهران از این اطلاعات بهره گیری نماید و گام مهمی را برای ارتقای وضعیت تاب‌آوری اکولوژیک شهری و بهبود کیفیت زیست شهری بردارد.