ری‌را (با نام پروژه‌ای کی۱۲۵ ) یک خودروی نیمه شاسی تولیدشده توسط شرکت ایران خودرو است. این خودرو، بر اساس سکوی IKP1 ایران‌خودرو ساخته شده‌است. این خودروی نیمه شاسی ساخت ایران است و در تیرماه ۱۴۰۱ به‌طور رسمی معرفی شد.

این خودرو در سه نسخه مختلف عرضه می‌شود. نسخه سه کامل‌ترین نسخه و نسخه یک پایه‌ای‌ترین نسخه خواهد بود. گفته می‌شود از موتور ۱٫۷ لیتری EF7 پلاس توربوشارژر (TC7+)در نسخه دو بهره برده می‌شود که قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است و برای نسخه یک نیز از موتور ۱٫۶ لیتری TU5P مشابه با خودروی تارا استفاده خواهد شد.

دو سال از زمانی که مدیران ایران خودرو خبر از تولید اولین کراس‌اوور ملی دادند، گذشته تا اینکه سرانجام این خودرو که همچنان در حال طراحی و توسعه است و هنوز نسخه نهایی آن آماده نشده، در ۵ تیر ۱۴۰۱ با نام ری‌را رونمایی شد. ری‌را در ابتدا K125 نام داشت و طراحی و تولید آن مثل تارا روی پلتفرم IKP1 انجام شد. هدف از طراحی ری را، جایگزینی آن به جای پژو ۲۰۰۸ بود که به علت تحریم‌ها تولید و عرضه آن با مشکلاتی روبه‌رو و در نهایت متوقف شد. اولین کراس‌اوور ایران خودرو با نگاهی به خودروهای خارجی طراحی شده. ری را در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک است. طبق گفته‌های مدیرعامل سایپا در آبان ماه ۱۴۰۱، این خودرو از اوایل تابستان سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.

 

photo_2023-06-12_09-45-44

مشخصات فنی

ری را نتیجه تلاش ایران خودرو برای رهایی از تحریم‌هایی است که باعث شد همکاری این خودروساز با پژو قطع شود و تولید پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ یا کلا انجام نشود، یا اینکه بعد از مدتی متوقف شود.

ایران خودرو برای طراحی ری‌را از پلتفرم IKP1 استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو سیتروئن است و پیش از این کراس‌اوور در تولید تارا به کار رفته است.

مشخصات فنی ری‌را ایران خودرو هنوز به طور دقیق اعلام نشده، اما به احتمال خیلی زیاد با دو موتور TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و TC7 پلاس با قدرت ۱۶۸ اسب بخار عرضه شود. هر چند موتور TU5 پلاس با توجه به قدرت کم جوابگوی نیازهای کراس‌اووری مثل ری را نیست. قدرت این پیشرانه‌ها از طریق گیربکس اتومات ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و احتمالا مدل‌هایی از اولین کراس‌اوور ایران خودرو با جعبه دنده دستی ۶ سرعته نیز عرضه شود.

با توجه به اینکه خودروساز ایرانی در حال طراحی و توسعه موتور استوانه‌ای سه سیلندر است، در آینده این نوع پیشرانه نیز زیر کاپوت ریرا قرار خواهد گرفت.

همچنین طبق گفته مدیران ایران خودرو، محصول جدیدشان در آینده به صورت برقی روانه بازار می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

توربو

قدرت

۱۱۳ اسب بخار

۱۶۸ اسب بخار

گشتاور

۱۴۴ نیوتن.متر

۲۴۵ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

     کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله محورها

وزن خالص

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

ری را ایران خودرو روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد. هر چند هنوز ابعاد و اندازه دقیق کراس‌اوور ملی ایران اعلام نشده است.

طراحان ایران خودرو برای ظاهر ری‌را از خودروهای روز و مدرن الهام گرفته‌اند و سعی کرده‌اند چهره‌ای اسپرت و تازه برای آن درست کنند که از این نظر شباهت‌هایی به هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد. چراغ‌های باریک در دو طرف در کاپوت کشیده شده. در وسط چهره ری‌را جلوپنجره مشبک و بزرگ دیده می‌شود و در پایین سپر هم ورودی بزرگ هوا قرار دارد و دو طرف آن نیز مه‌شکن‌ها در قاب مشکی نصب شده‌اند.

photo_2023-06-12_09-45-36

ری را در نمای جانبی شباهت زیادی به پژو ۲۰۰۸ دارد و خط شانه‌ای و حجم‌های روی درها، این خودرو را عریض‌تر نشان می‌دهد. ستون‌ها و سقف با رنگ مشکی متفاوت از بقیه بدنه هستند. ستون C عریض‌تر از پژو ۲۰۰۸ است و شیب بیشتری دارد و نشان می‌دهد طراحان قصد داشته‌اند کراس‌اوور اسپرت‌تری از همتای فرانسوی عرضه کنند. دور تا دور خودرو از سپرها و قوس چرخ‌ها و پایین درها را پلاستیک مشکی رنگی پوشانده است.

در مجموع هر چند طراحان ایران خودرو تلاش کرده‌اند ماشینی با المان‌های طراحی روز را پیش روی بیننده قرار دهند، اما برای مخاطبی که خودروهای روز دنیا را می‌بیند، هماهنگی چندانی بین اجزای ری را وجود ندارد.

کراس‌اوور ایران خودرو همچنان در مرحله طراحی و و توسعه قرار دارد و به همین خاطر هیچ تصویری از نمای پشت منتشر نشده است.

photo_2023-06-12_09-47-28

طراحی داخلی

به دلیل اینکه ری را هنوز مراحل طراحی و توسعه را به پایان نرسانده، تصویر واضح و مشخصی از نمای داخلی ری را ایران خودرو منتشر نشده، اما در ویدیوهایی که نمایی کوتاه از کابین را نشان داده‌اند، با طراحی داخلی جدیدی نسبت به محصولات داخلی روبه‌رو هستیم.

ایران خودرو با نگاهی به کراس‌اوورهای روز جهان، یک صفحه نمایش بزرگ و به‌هم‌پیوسته را روی داشبرد ری‌را قرار داده که شامل کیلومترشمار دیجیتال و نمایشگر لمسی بزرگ می‌شود. فرمان دی‌کات و تریم دو رنگ تکمیل‌کننده نمای تقریبا اسپرت ری‌را است.

ری را ایران خودرو - کراس اوور ملی

خیلی از وبسایت‌ها و منابع خودرویی از ری را ایران خودرو با عنوان اولین کراس‌اوور ملی نام برده‌اند، در صورتی که سایپا آریا خیلی زودتر معرفی شده بود. خودرویی که در تیر ماه ۱۴۰۱ توسط ایران خودرو رونمایی شد، نمونه اولیه است و هنوز کارهای طراحی و توسعه آن به پایان نرسیده تا مدل پایانی معرفی شود. با این حال، تیپ‌های مختلف آن در سال ۱۴۰۲ روی خط تولید قرار می‌گیرد. طبق گفته مدیران ایران خودرو، خرید خودرو ری را با ۶۰۰ میلیون تومان در سال بعد امکان‌پذیر خواهد بود. اما با توجه به شرایط کشور، کراس‌اوور ملی خیلی بیشتر از این قیمت خواهد خورد.

در رونمایی این ماشین اعلام شده که قیمت خودرو ری را ایران خودرو در زمان عرضه حدود 600 میلیون تومان خواهد بود. پیش‌بینی‌های انجام شده از قیمت خودرو ری را در زمان عرضه عددی بین 600 تا 700 میلیون تومان را نشان می‌دهد. اما در صورتی که قیمت دلار افزایش یابد، قیمت خودرو ریرا نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

مقامات ایران خودرو در رونمایی از ماشین ری را اعلام کردند که این کراس اوور ملی کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت. البته باید بدانید که با توجه به این که بسیاری از قطعات این خودرو ساخت داخل است و خودروسازان ایرانی سفارش قطعه با کیفیت بسیار بالا را به قطعه سازان نمی‌دهند، نمی‌توان انتظار کیفیت بسیار بالا و قابل مقایسه با خودروهای خارجی از این خودرو داشت.

photo_2023-06-12_09-45-39

زمان عرضه خودرو ری را

بر اساس گفته‌های مسئولان ایران خودرو این ماشین در سال 1402 به مرحله تولید انبوه می‌رسد و به بازار عرضه خواهد شد. تیترکوتاه براساس داده‌های قیمتی پیش‌بینی می‌کند قیمت ری را در بازار در زمان عرضه بالاتر از 600 میلیون تومان باشد.

البته عوامل متعددی مانند قیمت دلار می‌تواند باعث شود تا قیمت این خودرو افزایش یابد و برای خرید آن هزینه بیشتری پرداخت شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این خودرو در نیمه دوم سال 1402 یا اوایل 1403 به بازار عرضه خواهد شد. در آن زمان باید دید با توجه به شرایط، قیمت روز ماشین ری را چقدر خواهد بود.

خودروی ری را یک کراس اوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه خواهد شد. این خودرو در دو نوع معمولی و فول‌آپشن با دو موتور مختلف در حال ساخت است. باید بدانید که در هر دو مدل ماشین ری را از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده شده که قدرت تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند.

مسئولان ایران خودرو پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت خودرو ری را در زمان عرضه، عددی بین 600 تا 700 میلیون تومان باشد. به احتمال بسیار زیاد خودروی ری را در سال 1402 به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: تیتر کوتاه