مجتمع فولاد گیلان بعد از شرکت فولاد مبارکه بزرگترین شرکت در زمینه نورد محصولات فولادی است که تحت مدیریت رسول دانیال زاده از سال 1382 وارد چرخه تولید کشور شد . کارخانه این مجتمع واقع در شهرک صنعتی رشت در زمینی بالغ بر 60 هکتار تاسیس شده است . مجتمع فولاد گیلان شامل سه خط تولید نورد گرم و نورد سرد و ورق گالوانیزه میباشد . بمنظور آشنایی بیشتر مخاطبین با این واحد بزرگ تولیدی سلسه مصاحبه هایی با امیدرضا دانیال زاده فرزند رسول دانیال زاده بعمل آمد که در بخش اول به معرفی خط نورد گرم این مجتمع پرداخته شد . بخش دوم ناظر بر آشنایی با خطوط نورد سرد و گالوانیزه این مجموعه بود و مصاحبه حاضر نیز گزیده ای از صحبتهای امیدرضا دانیال زاده در خصوص واحدهای پشتیبانی فنی، امکانات رفاهی و مزیتهای رقابتی مجتمع فولاد گیلان است . 

در ابتدای این مصاحبه امیدرضا دانیال زاده ضمن مرور مجدد به ظرفیتهای خطوط سه گانه مجتمع فولاد گیلان گفت : ظرفیت خط نورد گرم این مجتمع سالیانه 1 میلیون و 200 هزار تن و ظرفیت تولید خطوط نورد سرد به 800 هزار تن در سال میرسد . طرح توسعه تولید انواع ورقهای گالوانیزه در این مجتمع نیز با ظرفیت سالانه 150 هزار تن ، در اواسط سال 1400 به چرخه تولید کشور اضافه شده است . ضمن اینکه با اتمام طرح توسعه ریومپ خط نورد گرم این مجتمع در نیمه دوم سال 1402علاوه بر افزایش اشتغال تا 2000 نفر و نیز ارتقاء کیفی محصولات آن ، ظرفیت خط نورد گرم این کارخانه به 2 میلیون تن در سال خواهد رسید. 

واحدهای پشتیبانی

دانیال زاده در توضیح واحدهای پشتیبانی فنی اینچنین عنوان کرد که : پشتیبانی دایمی و 24 ساعته کلیه محصولات خطوط تولیدی گرم و سرد و گالوانیزه از طریق آزمایشگاه های مجهز متالورژی و شیمی و نیز کنترل دائم فرآیند های تولید این خطوط بعمل می آید . یکی دیگر از این خدمات پشتیبانی توجه به کالیبراسیون تجهیزات و نیز ارائه انواع خدمات تعمیراتی و تامین قطعات و نوسازی آنها در کارگاه های پشتیبان تولید مانند کارگاه های غلتک نورد گرم و سرد، کارگاه آماده سازی قطعات و غیره میباشد که موجب چابکی در انجام فرآیند های تولید با کمترین وقفه و بالاترین راندمان خواهد شد . کارگاه آماده سازی قطعات بعنوان بزرگترین کارگاه در شمال کشور در 7 بخش تعمیرات خط، آهنگری، تعمیرات بومی سازی شده بوش و اسلیو، تعمیرات جرثقیل، تراشکاری، تعمیرات پمپ و پشتیبانی از پروژه های ساخت داخل مجتمع ، با زبده­ترین نیروها به صورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی و پشتیبانی به خطوط تولیدی و سایر بخش ها می باشد. همچنین مهندسین دفاتر فنی و بهره برداری و تحقیق و توسعه مجتمع با به روز ترین تکنولوژی و نرم افزار ها در حال بررسی و به روز رسانی فرآیند ها و کنترل و نظارت بر کیفیت مناسب اجرای پروژه ها می باشند. یکی دیگر از امکانات پشتیبانی مجتمع فولاد گیلان، ناوگان حمل و نقل با بیش از 50 دستگاه تریلر و چندین دستگاه انواع لیفتراک سبک و سنگین وکامیونهای جرثقیل­دار میباشد که جهت جابجایی محصولات و قطعات مورد بهره­برداری قرارمیگیرند.

طرح توسعه ایجاد انبارهای مواد و محصول با شیوه ای نوین در مجتمع فولاد گیلان

وی درخصوص انبارهای بزرگ ساخته شده در این مجتمع گفت : انبارش مواد اولیه و محصولات فولادی یکی از مهمترین ملزومات اصلی صنعت سنگین فولاد است . از یک سو قرار گرفتن این مواد و محصولات در معرض باد و باران ، بر کیفیت آنها تاثیر میگذارد و از سویی دیگر جانمایی صحیح این واحدها در چیدمان کلی کارخانجات ، منجر به کاهش زمان و همچنین کاهش هزینه های تولیدی میگردد . به همین منظور پروژه بزرگ انبارش این دسته از کالاها از سال 1399 در دستور کار قرار گرفته بود که هم اکنون تکمیل و در حال بهره برداریست .

طرح توسعه ایجاد واحد های رفاهی و درمانی و بهداشتی کارکنان در مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان در راستای برخی مسئولیتهای اجتماعی و نیز توجه به امور رفاهی کارکنان دست به اقداماتی زده که امیدرضا دانیال زاده پیرامون این اقدامات اینگونه عنوان کرد که : مسائل رفاهی و بهداشت حرفه­ای و بحث درمان در محل کار ، یکی از مواردی بوده که همیشه مجتمع فولاد گیلان بدان اهتمام داشته است . یکی از طرحهای توسعه­ایی اخیر در کارخانه گیلان تلفیقی از همین امکانات است که از انتهای سال 1399 در دسترس کارکنان و کارگران شریف مجتمع قرار گرفته است. سالن اجتماعالت و آمفی تاتر ، درمانگاه و کلینیک پزشکی مجهز به همه امکانات درمانی ، رختکن و سرویسهای بهداشتی نظیف ، رستوران مجلل و مسجدی زیبا برگرفته از المانهای هنری، مذهبی و فرهنگی ایرانی، در قالب این طرح توسعه طراحی و احداث شده و به بهره برداری رسیده است . از سویی دیگر تمامی محیطهای پرخطر و آلاینده با تجهیزات ایمنی برای رفع حداکثری این آلاینده ها و کاهش مخاطرات ایمنی در کار تجهیز شده است . در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست نیز مجتمع فولاد گیلان اقدام به احداث مجتمع گلخانه ای زیبا در محل کارخانه نموده تا ضمن توسعه فضای سبز ، فضایی مفرّحی فراهم آورده و محصولاتش هم در اختیار کارکنان قرار گیرد.

22

 

مزیت های رقابتی

امیدرضا دانیال زاده در خصوص مزیتهای رقابتی این واحد صنعتی افزود : مجتمع فولاد گیلان در مقایسه با سایر رقبا از مزیت های نسبی و رقابتی زیادی برخوردار است . یکی از الزامات هر کارخانه فولادی دسترسی به منابع آبی کافیست که واقع شدن این کارخانه در استان پرآب گیلان و بهره گیری از منابع آب فراوان بویژه بهرمندی از بارشهای زیاد باران در فصول مختلف سال، این کارخانه را از یک مزیت رقابتی برتر برخوردارساخته است . نیازی که شرکت فولاد مبارکه را بعنوان بزرگترین فولاد ساز کشور با چالش بسیار جدی خصوصاً در ایام خشکسالی و کمبود منابع آب در فلات مرکزی ایران مواجه ساخته است . موقعیت جغرافیایی و مکانی کارخانه مجتمع فولاد گیلان و نزدیکی به بندر انزلی که جابجایی کالا در دریای خزر و کشورهای مجاور آن را با بهایی نازل ممکن ساخته است،از دیگر مزیتهای رقابتی این شرکت بویژه در بحث واردات و صادرات است.همچنین راه­اندازی خط راه­آهن استان گیلان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور، امکان حمل ارزان و کم ریسک انواع کالاها از جمله مواد اولیه و محصولات این مجتمع را تسهیل نموده که این امر هم یکی از ویژگی ها و برتری های نسبی مجتمع فولاد گیلان نسبت سایر تولید کنندگان است.ضمن اینکه جانمایی این کارخانه در استان گیلان باعث شده دسترسی به کلیه محصولات این کارخانه مخصوصاً برای بازارهای شمال و شمال غرب کشور مقرون بصرفه تر باشد. اما مهمترین مزیت این مجتمع کامل بودن زنجیره تولیدات این کارخانه بواسطه همجواری خطوط تولیدی نورد گرم ، نورد سرد و گالوانیزه است . بدین معنا که محصولات تولیدی این خطوط که به ترتیب مواد اولیه سایر خطوط است و بدون تحمیل هزینه حمل و نقل در کمترین زمان و بسهولت به حلقه های بعدی تولید منتقل شده و باعث کاهش چشمگیر هزینه ­ها خواهد شد . همین امر موجب حفظ و تقویت زنجیره ارزش در این مجتمع تولیدی نیز شده است.