به گزارش اکونا پرس،

عطا تفضلی،معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ضمن عرض تشکر از اصحاب رسانه جهت حضور در نمایشگاه بین المللی متالوژی( ایران متافو) گفت :ابتدا توضیحی برای شرکت‌های دانش بنیان داریم که بر پایه دانش تاسیس شده و ماموریت آن به تحقق رساندن اهداف اقتصادی در بستر اهداف اقتصادی و علمی است وبا حمایت دولت، پلی بین دانش و صنعت می باشد.بومی‌سازی و دانش بنیان با هم هم راستا هستند تا قطعات وارداتی را در حد امکان داخلی سازی کنند.

 مهندس تفضلی افزود: در شرکت فولاد خوزستان ارتباط بسیار قوی و دو سویه‌ای با تامین کنندگان صورت گرفته ،اطلاعات آنان در سایت شرکت بارگذاری و ارزیابی شده و بازخورد هم داشته است.

 وی ادامه داد:شرکت فولاد خوزستان برای دانش بنیان‌ها  مسیر ورود را تسهیل کرده و یکی ازشرکت‌های تابعه فولاد خوزستان با این شرکت‌های دانش بنیان درتعامل است.مرکز نوآوری در فولاد خوزستان تحت نظر معاونت و فناوری می‌باشد تا شرکت‌های دانش بنیان را به سمت ما سوق داده تا فولاد بتواند شتاب چند جانبه‌ای داشته باشد.

وی افزود :سال های گذشته کاتالیست را برای کارخانه‌های احیا وارد می‌کردند ، شرکت فولاد خوزستان با همکاری یکی از این شرکت‌های دانش بنیان توانست این کاتالیست‌های معدنی را تولید کند و همچنین این شرکت امروزه به سه شرکت تبدیل شده و صادرات به کشورهای مختلف هم دارد.

در حوزه قطعات بالای ۳ میلیون دلار کار بومی‌سازی انجام دادیم ، در حوزه مواد معدنی پرومنگنز پرکربن که  سال‌ها جزو مواد وارداتی کشور بود ،در این شرکت دانش بنیان در حال تولید است و چیزی حدود ۳۴ میلیون دلار صرفه‌جویی داریم،در قالب قطعات و مواد سالانه حدود ۱۴۰ میلیون دلار خرید خارجی داشتیم که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار شده و بقیه توسط همین شرکت‌های دانش بنیان بومی‌سازی شده است که به چرخه اقتصادی کمک می‌کند.

تفضلی ادامه داد:شرکت فولاد خوزستان با ۴۸۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشته و همچنین چیزی حدود ۳۰۰ قرارداد پژوهشی هم با دانشگاه‌ها بسته است که این رسالت به خوبی از طرف فولاد خوزستان انجام شده است.

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت :تحریم‌ها هم یک فرصت پرهزینه است و زمانی که نمی‌توانیم واردات داشته باشیم به سمت شرکت‌های دانش بنیان رفته تا بومی‌سازی انجام دهیم ٫ کالایی که امکان داخلی سازی  دارد را نباید وارد کنیم و ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر کیفیت هم طبقه بندی شوند.

مهناز برخورداری-خبرنگار