به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است و طی آن فولاد هرمزگان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ زنجیره آهن و فولاد کشور، حضور فعالی دارد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد، فولاد هرمزگان چهار تفاهم‌نامه را در رابطه با بومی‌سازی در صنعت فولاد و حرکت به سمت تولید فولاد سبز به امضا رساند که یکی از آن‌ها بررسی استفاده از گاز هیدروژن به جای گاز طبیعی در فرایند تولید فولاد بوده که صرفه جویی 200 هزار یورو را به همراه دارد و برای نخستین بار است که این موضوع در صنعت فولاد کشور عملیاتی می‌شود.

امروزه شرکت‌های مطرح فولادی در دنیا حرکت‌هایی را به سمت تولید فولاد سبز و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن آغاز کرده‌اند و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است. به طوری که تولیدکنندگان فولاد چشم‌انداز رسیدن به انتشار کربن صفر را تا سال ۲۰۵۰ ترسیم کرده‌اند.

هم‌اکنون در تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی باید با استفاده از گاز طبیعی احیای گندله صورت گیرد و آهن اسفنجی تولید شود. در این روش گاز طبیعی داغ باعث احیای گندله شده و طی واکنش‌هایی با خارج کردن اکسیژن از آن، دی‌اکسید کربن و منواکسید کربن با بخار آب تولید می‌شود. به این ترتیب روش احیا مستقیم آلایندگی کربن دارد.

اما در دنیا اکنون استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی در دستور کار قرار گرفته است زیرا خروجی آن با توجه به نبود کربن تنها بخار آب خواهد بود.

در فولاد هرمزگان پروژه‌هایی در رابطه با کاهش آلایندگی محیط زیست انجام شده و پروژه‌های مطالعاتی نیز در راستای حرکت به سمت تولید فولاد سبز انجام شده است که یکی از آن‌ها استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی است.
از آنجا که صنعت فولاد کشور در زمستان‌ها با مشکل تامین گاز مواجه است، می‌توان استفاده از هیدروژن به جای گاز را در دستور کار قرار داد. خوشبختانه در همسایگی فولاد هرمزگان، شرکت نفت ستاره همواره دارای مقدار قابل توجهی هیدروژن به صورت مازاد است و همواره شاهد سوزاندن آن هستیم.

برای جلوگیری از هدررفت هیدروژن و سوزاندن آن که آلودگی ایجاد می‌کند از یک سو و جایگزینی گاز طبیعی با آن و کاهش آلودگی از سوی دیگر، در یک پروژه مشترک و دوست‌دار محیط زیست، برای نخستین بار در کشور هیدروژن را در فرایند تولید فولاد به کار خواهد رفت. قطعا سود اجرای این پروژه برای هر دو شرکت و درنهایت جامعه به جهت به صفر رسیدن آلایندگی کربن خواهد بود. به این ترتیب فولاد هرمزگان به نخستین شرکتی در صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد که گام عملی در رابطه با حرکت به سمت تولید فولاد سبز برداشته است.

از دیگر تفاهم‌نامه‌های امضا شده توسط فولاد هرمزگان می‌توان به ساخت تابلوهای 33 کیلوولت تایپ ZS3.2 با ایران تابلو به ارزش یک میلیون یورو، بومی‌سازی نازل غوطه‌وری قالب به ارزش 600 هزار یورو و بومی‌سازی نازل داخلی تاندیش به ارزش 300 هزار یورو با شرکت دیرگدازهای ویژه زاگرس اشاره کرد.

پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد کشور تا 21 دی ماه در محل برج میلاد تهران ادامه خواهد یافت.