جنس سه نظام ها اکثراز پلاستیک و فلز می باشند. سه نظام را به دریل شارژی وصل می کنند که وظیفه نگهداشتن مته را برعهده دارد و در هنگام کار با دریل از لغزش مته جلوگیری می کند همچنین سه نظام ها می توانند انواع مته ها وانواع پیچ گوشتی ها را درون خود نگه دارند. دریل های برقی به دو صورت سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچاری در بازار تولید می شوند.

در هنگام کار با دریل برقی اگر سه نظام را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید فک ها به همدیگر نزدیک می شوند و باعث چفت شدن مته میشود و در صورتی که سه نظام را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید فک ها از همدیگر دور می شوند که این کار باعث باز شدن مته می شود.

نکات مهم در خرید سه نظام

برای اینکه بتوانید یک سه نظام مخصوص آچارتان خریداری کنید باید به سایز و اندازه سه نظام حتما توجه کنید. اگر آچار سه نظام را برای کارکردن درپروژه های صنعتی سنگینی نیاز دارید باید یک سایز آچار سه نظامی را انتخاب کنید که

قویتر بوده واز قدرت بالایی برخوردار باشد. سایز آچار سه نظام را روی دریل ها می نویسند. اگر به یک دریل قوی لازم دارید باید یک آچار سه نظام با سایز ۱/۲  اینچ راخریداری کنید. یکی از مواردی که در هنگام خرید آچار سه نظام باید به آن دقت کرد جنس مواد سازنده سه نظام می باشد. برای ساخت سه نظام در بالا به این موضوع اشاره کردیم که بیشتر اوقات از پلاستیک و فلز بکار می برند یکی از با کیفیت ترین مواد بکار رفته شده در تولید سه نظام پلاستیک می باشد.

یک مورد مهم دیگری که در هنگام خرید اهمیت دارد متریال و تعداد گیرنده های سه نظام می باشد. اکثر تولید کننده های سه نظام را روی دریل های سه گیره ای بکار می برند، زیرا در صورتی که یکی از گیره های دریل خراب شود یا بشکند باز بتوانند از دریل برای کار های سبک استفاده کنند. پس حتما در هنگام خرید حتما به تعداد و جنس گیره ها توجه کنید.

قیمت سه نظام دریل

قیمت سه نظام دریل به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از عواملی که می توان به آن اشاره کرد سایزو اندازه دریل می باشد. هرچه اندازه دریل بزرگ تر باشد قیمت آن نیز بیشتراست. یکی دیگر از عامل تغییر قیمت دریل سه نظام برند تولید کننده دریل می تواند باشد. جنس دریل هم می تواند در قیمت آن تاثیر بسزایی نیز داشته باشد. از عامل اصلی و مهم تغییرقیمت به نرخ ارزو دلار نیز می توان اشاره کرد.

انواع سه نظام بر اساس نوع نصب

  • سه نظام آچاری:

در این نوع سه نظام برای تعویض وهمچنین باز و بسته کردن مته نیاز به یک آچار مخصوص دارد که این آچار در هنگام خرید برروی جعبه دریل وجود دارد. ازاین سه نظام ها بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این نوع سه نظام برای افرادی مناسب است که حین کار نیازی به تعویض مکرر مته ندارند و همینطور سرعت عوض کردن مته برایشان اهمیت خاصی نداشته باشد.

سه نظام آچاری یکی از ساده ترین سه نظام ها است وبه وسیله آچار باز و بسته می شود. نکته مهمی که در هنگام کار کردن با این سه نظام باید به آن توجه کرد این است که حتما باید آن را کاملا سفت کنید تا هنگام کار لرزش نداشته باشد.

  • سه نظام اتوماتیک:

در این نوع سه نظام تعویض و باز و بسته شدن مته به صورت اتومات وبدون نیاز به هیچ آچار خاصی انجام می شود و به همراه دست با چرخاندن آن دست گیره ها باز می شود ومته را داخل آن قرار می دهند.

معمولا جنس این نوع سه نظام ها ازپلاستیک و فلز و غیر فلزی می باشد. این نوع سه نظام برای افرادی که سرعت عوض کردن مته برایشان اهمیت زیادی دارد و مهم است مناسب است. کار کردن با این نوع سه نظام بسیار راحت بوده وسرعت انجام کار با آن نیز بالا است.

قیمت سه نظام دریل

کاربرد سه نظام دریل

کاربرد اصلی سه نظام دریل سوراخ کاری می باشد. سه نظام، مته را در جای خود ثابت نگه می دارد و از جا به جایی مته جلوگیری می کند یکی دیگر از کاربردهای سه نظام به کاربردن آن درپیچ کاری می باشد برای این کار از پیچ گوشتی های مخصوص بکار می برند و همینطور برای سمباده زنی سنگ ها و برش موادهای مختلف با استفاده از اره های مخصوص از این نوع سه نظام ها بکارمی گیرند. از کاربردهای دیگر این آچار می توان به عمود بری، گرد بری، فرزکاری و ساییدن اشیای گوناگون اشاره کرد.

مزایا سه نظام دریل

  • از مزیت های مهم سه نظام دریل می توان به بی سیم بودن این دریل ها اشاره کرد زیرا درصورت استفاده از این دریل ها دیگر نیازی به برق ندارید و می توان از آن در مکان هایی که هنوز برق کشی نشده اند استفاده کنید.
  • یکی از دیگرمزیت های این دریل ها سبک بودن و خوش دست بودن آن هاست که برای کار کردن در ارتفاع و شرایط سخت مناسب می باشد.
  • در صورت استفاده از این دریل های سه نظام‌ها می توان به سرعت و به راحتی مته را تعویض کنید. این دریل ها برای شرایطی که نیاز به تعویض مکرر مته دارید مناسب است و کاربرد دارد.
  • استفاده از این دریل های سه نظام کار بسیار راحتی بوده و نیاز به تخصص و مهارت خاصی نیست.
  • یکی از ویژگی های مثبت این سه نظام ها سایزو اندازه های متنوع و گوناگون آن است، که می توان از آن برای مته های مختلف استفاده کرد.
  • این دریل های سه نظام دارای استحکام بالایی هستند و از مواد با کیفیتی ساخته شده و در برابر فشار بسیار مقاوم می باشند.

مراحل تعویض سه نظام دریل

برای عوض کردن سه نظام ابتدا باید سه نظام مدنظر را بر اساس اندازه ومواد مناسب انتخاب و خریداری کنید. در مرحله دوم بعد از اینکه سه نظام جدید را خریداری کردید، توجه کنید که دریل به برق متصل نباشد. سپس دهانه سه نظام قدیمی را تا آخرین حد ممکن باز کرده و در انتهای سه نظام ، یک پیچ قرار دارد آن را به وسیله پیچ گوشتی در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا باز شود و سپس بعد از شل شدن سه نظام قدیمی آن را از دریل جدا کنید.

در مرحله بعدی سه نظام جدید را روی مته قرار داده و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کاملا سفت و محکم شود. سپس دهانه سه نظام را تا آخرین حد ممکن باز کرده و توسط پیچ، سه نظام را به مته وصل کنید. در نهایت از سفت شدن آن کاملا مطمعن شوید.

نتیجه بندی

در این مقاله به ‌طور مفصل به سه ‌نظام‌ها و انواع مختلف آن و همچنین مزایا و کاربردهایی که دارد پرداختیم. و همین طور فهمیدید که تفاوت سه نظام آچاری و اتوماتیک در نوع گیرایی و محکم کردن مته می باشد. کار با سه نظام های اتوماتیک ساده تر است و نیازی به آچار خاصی برای باز و بسته شدن ندارد و در سه نظام آچاری برای باز و بسته شدن مته نیاز به آچار خاصی دارد .

اما سه نظام آچاری بسیار محکم تر هستند و برای صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. برای شناخت بیشتر از دریل سه نظام و انتخاب درست دریل ، بهتر است مقاله ما را کاملا مطالعه کنید و در صورت نیاز با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.