اگر به محیط پیرامون خود با دقت توجه کنید، متوجه این نکته خواهید شد که دوربین‌های مدار بسته در جوامع امروزی جایگاه ویژه‌ای داشته و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر در حال حاضر برای افزایش ایمنی محیط اطراف خود و اماکن مختلف از دوربین مدار بسته استفاده نمی‌کنید، بهتر است که مطالعه این مطلب را از دست نداده و همراه ما باشید. در این مطلب برایتان خواهیم گفت که دوربین مدار بسته چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین مدار بسته معادل انگلیسی Closed Circuit Television (CCTV) بوده و به یک دوربین امنیتی برای نظارت و ضبط تصاویر و ویدیوها از محیط‌های مختلف گفته می‌شود. اصطلاح CCTV به مجموعه‌ای از دوربین‌های مدار بسته اطلاق می‌شود که به‌واسطه یک شبکه یا اتصال سیمی به یک سیستم مرکزی یا ذخیره سازی برای نمایش و ضبط تصاویر کاربردی هستند.

استفاده اصلی از دوربین‌های مدار بسته به منظور افزایش امنیت و نظارت بر محیط‌های مختلف رایج بوده و در محیط‌هایی نظیرمکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری، ادارات، مدارس و حتی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های مدار بسته معمولا دارای قابلیت‌هایی مانند ضبط تصاویر، دید در شب با استفاده از فناوری‌های IR (مادون قرمز)، تشخیص حرکت، امکانات زووم،  دسترسی از راه دور به تصاویر و سایر موارد مشابه را دارند. به‌صورت کلی دوربین‌های مدار بسته را می‌توان به دو نوع آنالوگ و دوربین تحت شبکه تقسیم‌بندی کرد.

رایج‌ترین مدل‌های دوربین مدار بسته

برای آشنایی با دوربین‌های مدار بسته باید بگوییم که تنوع این قبیل از دوربین‌ها از نظر شکل، مدل، جنس و کارایی بسیار بالا است. عملکرد آنها نیز باتوجه‌به نوع و مدل متفاوت است. موارد زیر از جمله رایج‌ترین مدل‌های دربین مدار بسته محسوب می‌شوند:

22

·      دوربین مداربسته دام

·      دوربین مداربسته بولت

·      دوربین مداربسته صنعتی یا دوربین مداربسته C-Mount

·      دوربین مداربسته گنبدی

·      دوربین مداربسته بی‌سیم

·      دوربین مداربسته 360 درجه یا Fish Eye

·      دوربین مداربسته چرخشی یا Speed Dome

·      دوربین مداربسته دید در شب یا مادون قرمز

دوربین‌‌ مدار‌بسته چطور کار می‌کند؟

دوربین مدار بسته شامل چهار عنصر اصلی است: دوربین، لنز، مانیتور و دستگاه ضبط. از قطعات نامبرده، دوربین نقش اساسی را بر عهده داشته و تصاویر را ضبط می‌کند. دوربین‌های مدار بسته معمولا دارای  یک موتور هستند که به آن امکان زوم کردن را می‌دهد. وقتی تصویر توسط دوربین گرفته می‌شود، به مانیتور ارسال شده و سپس در دستگاه ضبط ذخیره می‌شوند. قابلیت زوم و بزرگنمایی دوربین بستگی به نوع لنز دارد. دوربین‌ مدار بسته برای مقاصد امنیتی در ساختمان‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شود و برای نظارت امنیتی، جاسوسی یا ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای اصلی دوربین‌های مداربسته، امکان استفاده از چند دوربین و مدیریت آن‌ها است. این دوربین‌ها می‌توانند به مانیتور متصل شده و حتی از انتقال بی‌سیم برای ارسال تصاویر استفاده کرده و تصاویر را بر روی دستگاه ضبط ذخیره کنند. در طول سال‌ها، سیستم‌های دوربین مدار بسته به عنوان یک راه‌حل امنیتی محبوب شناخته شده‌اند، زیرا با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته وجود دارند که بر اساس نیازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد آنها نیز متفاوت است. اگر تمایل دارید که دربارۀ نحوه کار کردن دوربین‌های مدار بسته اطلاعات جامعی بدست آورید بهتر است که در دوره آموزش نصب دوربین مداربسته شرکت کنید.

33

شرکت در دورۀ آموزش نصب دوربین مدار بسته

آن دسته از عزیزانی که تمایل دارند از جزئیات نحوه کار و ضبط تصویر دوربین مدار بسته اطلاعات دقیقی بدشت آورند می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش نصب دوربین مدار بسته معتبر دانش و مهارت خود را ارتقا دهند. در این راستا پیشنهاد ما برای شما عزیزان دورۀ آموزش نصب دوربین مدار بسته در https://b2n.ir/p59012 است.

با شرکت در این دوره آموزشی جامع از شرکت در هر دوره آموزشی دیگری بی‌نیاز شده و از مزایای منحصربه‌فردی بهره‌مند خواهید شد. در ادامه به بررسی این مزایا و ویژگی‌های مثبت دوره آموزشی نامبرده می‌پردازیم.

-                     مشخص بودن سرفصل‌های دوره نصب دوربین مداربسته

قبل از ثبت نام، امکان بررسی سرفصل‌های دوره و تصمیم‌گیری دقیق‌تر برای کارآموزان دوره وجود داشته و می‌توانند ارزیابی کنند که آیا شرکت در این دوره به نفع آنها است یا نه؟

-                     تدریس دروس توسط برترین اساتید

 حضور اساتید با تجربه و دلسوز، تقویت مهارت‌ها و بهترین شیوه آموزش را برای مهارت آموزان فراهم کرده و می‌توانند کلیه ابهامات خود را دربارۀ انواع دوربین‌های مدار بسته به واسطه اساتید مجرب رفع کنند.

-                     مفید و کاربردی بودن برای همه

این دوره صفر تا صد مباحث نصب دوربین، مونتاژ دوربین مدار بسته و مباحث مربوط به تعمیر را نیز شامل شده و در آخر مباحث مهمی دربارۀ هوشمندسازی ساختمان نیز می‌آموزید.

-                     هزینه ارزان و مقرون‌به‌صرفه

  دوره با هزینه مناسب و قابلیت پرداخت اقساطی، امکان دسترسی راحت برای کارآموزان را فراهم کرده است.

-                     برگزاری کلاس‌های آموزشی در کارگاه‌های مجهز

دسترسی به تجهیزات متنوع و آموزش عملی، نگرانی از نبود تجهیزات و ابزارها را برای کارآموزان رفع کرده و شما باخیال آسوده می‌توانید از ابزارآلات موجود در کارگاه‌های مجهز آموزش دروس استفاده کنید.

-                     عدم محدودیت جغرافیایی و سنی برای شرکت در دوره نصب دوربین مدار بسته

برای شرکت در این دوره جامع هیچ‌گونه محدودیتی وجود نداشته و افراد با حداقل 12 سال سن و بدون محدودیت جغرافیایی می‌توانند در این دوره شرکت کنند. اگرچه کلاس‌های حضوری در گیلان برگزار می‌شود؛ اما برای شرکت کنندگانی که از سایر شهرهای ایران ثبت نام کرده‌اند، شرایط اسکان در خوابگاه فراهم شده است.

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده و اطلاعات لازم درباره این سؤال که دوربین مدار بسته چیست و چگونه کار می کند، به دست آورده باشید. در پایان باید بگوییم که حرفه نصب دوربین مدار بسته یک شغل پرسود و آینده‌دار بوده و افرادی که قدم در این عرصه می‌گذارند در مدت زمان کوتاه شاهد پیشرفت و موفقیت خواهند بود و شما نیز با شرکت در دوره نصب دوربین مداربسته می‌توانید یکی از همین افراد باشید.