دین مبین اسلام رهنمودهای گرانبهایی در زمینه توجه به سلامت نیروی کار دارد. به طوری که در بسیاری از فرامین پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، توجه ویژه ای به حقوق نیروی انسانی مبذول شده و صیانت از سلامت انسان، از مصالح عمومی نظام اجتماعی و بخشی مهم از مسئولیت های همگانی به حساب می آید.

سازمان بین المللی کار امسال نیز طبق روال هر ساله، به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای (28 آوریل مطابق با 9 اردیبهشت)، پیامی در قالب شعار «وقت رو به اتمام است. هم اکنون از ایمن و سالم بودن محیط کار خود در شرایط تغییرات اقلیمی اطمینان حاصل کنید» صادر کرده که نشان دهنده اضطرار در زمان و اهمیت حوزه های بهداشت و ایمنی در محیط های کاری و تاثیرات متقابل آنها با تغییرات اقلیمی است. بخش معدن و صنایع معدنی ایران نیز از این اثرات، مستثنی نیست.

بنابراین، ضرورت اهتمام بیشتر همه مدیران عامل، معاونان، مجریان و مدیران ارشد ستادی و واحدهای تابعه در برنامه ریزی و اقدامات بهنگام در راستای سالم سازی، بهبود و ارتقای شاخص های HSE در محیط کار بیش از پیش نمایان می شود. براین اساس، لازمست برای تأمین و ایجاد محیط های کاری سالم و ایمن برای این عزیزان در هر حوزه ای، گام های استواری برداشته شود.

انتظار دارم به منظور تحقق این مهم در ایمیدرو و مجموعه تحت پوشش، رعایت الزامات مرتبط با حوزه HSE در اولویت اقدام قرار گیرد.

در پایان، ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، زحمات همه تلاشگران حوزه HSE در سطح ستاد و واحدهای تابعه را ارج نهاده و امیدوارم شاهد بهبود وضعیت بهداشت حرفه ای و ایمنی محیط کار در معادن و صنایع معدنی ایران باشیم. ان شاء الله

محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو