به گزارش اکونا پرس،

حسین علی زادمهر مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان و مدیر سابق سرمایه گذاری و مجامع پارسان درباره مصوبه مهم دولت مبنی بر محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی با دلار 3800 تومانی و اثر آن در صنعت پتروشیمی ( که با حدود 25 درصد از ارزش بازار ، بزرگترین صنعت بورس بشمار می رود) به سنا گفت: هرچند این تصمیم و تفاوت قیمت بیش از 400 تومانی نرخ خوراک و قیمت ارز می تواند خبر خوبی برای صنعت پتروشیمی باشد اما برای هر شرکتی تاثیر متفاوتی دارد.

وی افزود: هر یک از محصولات مختلف شرکت های پتروشیمی ضریبی از گاز را مصرف می کنند. به عنوان مثال در متانول هر یک واحد مصرف گاز ، یک واحد متانول می دهد که این ضریب در محصولاتی چون اوره و پلی اتیلن ها متفاوت است.

این کارشناس صنعت پتروشیمی با تاکید بر تاثیر بسیار مثبت کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها بر سودآوری شرکت های پتروشیمی، ادامه داد: این تصمیم در جلسه مشترک مدیران صنعت پتروشیمی و معاون اول رییس جمهور گرفته شد و باید برای تصویب به هیات دولت ارسال شود تا دولت آنرا تصویب و ابلاغ کند.

زادمهر با تاکید بر اینکه تصمیم فوق فعلا" امکان اجرا ندارد، گفت: باید منتظر تصمیم نهایی هیات دولت ماند اما پس از تصویب و ابلاغ، شرکت های پتروشیمی بر اساس نرخ جدید خوراک برنامه بودجه را تنظیم خواهند کرد.

وی به سایر عوامل تاثیر گذار بر صنعت پتروشیمی و نوسان ارز و تصمیم دولت برای تک نرخی شدن دلار اشاره کرد و گفت: بررسی تراز تجاری سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ از مثبت بودن این متغیر خبر می دهد. در سه سال گذشته کنترل نرخ ارز برای دولت امری ساده و دست یافتنی بوده، همان طور که در دوره دولت های مختلف پس از انقلاب هم این موضوع بارها به خوبی مدیریت و تعادل ارزی در مراودات بین المللی برقرار شده، در شرایط فعلی هم مدیریت این بازار برای دولت کاملا میسر است چون تراز ارزی و تراز تجاری کشور بسیار شفاف و مثبت است.

زادمهر در خصوص چشم انداز صنعت پتروشیمی در بورس هم توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای بین المللی که در حدود ۷۵ دلار است قیمت جهانی فرآورده های پتروشیمی مثل متانول، اوره ،پروپیلن ها، پرواتیلن ها در سطوح بسیار خوبی قرار دارد. با توجه به این شرایط بنیادی جایگاه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه بسیار خوب است و به راحتی می تواند به عنوان صنعت پیشرو بازار سرمایه در سال جاری معرفی شود.