به گزارش اکونا پرس،

جداول آماری منتشر شده گمرک، مجموع وزن صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی ایران در مدت یاد شده به ۲۰ میلیون و ۹۱۷ هزار تن رسید.
کشورهای عراق، چین و امارات متحده عربی با جذب ۴۰ درصد این محصولات، شرکای اصلی ایران در چهارماه ابتدایی امسال بودند.
مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت ۲۸ فروردین ماه امسال، ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال ۱۳۹۶ را ۹ میلیارد دلار اعلام کرد.
در چهار ماهه نخست امسال کشورهای عراق، چین و امارات متحده عربی بیش از ۹.۹ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش افزون بر ۱.۴ میلیارد دلار را جذب کردند.
عراق با سهم ۱۴.۳ درصد از ارزش صادرات کشورمان در جایگاه نخست، چین با ۱۳.۱ درصد و امارات با ۱۲.۸ درصد به ترتیب رتبه های دو و سوم را به خود اختصاص دادند.
«جعفر سرقینی» معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ششم شهریورماه پارسال، ارزش صادرات مواد معدنی در سال ۹۵ را ۶.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.
دستیابی به ارزش صادراتی ۱۰ میلیارد دلاری در پایان امسال نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۵۱ درصدی را محقق می سازد و در مقایسه با سال گذشته، حداقل افزایش ۱۱ درصدی مورد انتظار است.
براساس برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) پیش بینی شده صادرات کالا غیرنفتی و خدمات (بدون میعانات گازی) در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۱۲ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار برسد.
عملکرد صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در چهارماه امسال نشان می دهد، در بین کشورهای اروپایی ایتالیا با جذب افزون بر ۴۸۵ هزار تن به ارزش ۲۰۱ میلیون دلار از کالاهای صادراتی ایران، سهم ۵.۳ درصدی را به خود اختصاص داد و درجایگاه هفتم قرار گرفت.
همچنین هلند در این مدت با واردات بیش از ۳۰ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲۷.۹ میلیون دلار، کمتر از یک درصد از محصولات این بخش را جذب کرد و در بین واردکنندگان رتبه بیستم را در اختیار گرفت.
کشورهای افغانستان، تایلند، ترکیه، عمان، مصر، هند، تایوان، اندونزی، مالزی، کویت، پاکستان، سوریه، کره جنوبی، قطر و ترکمنستان از دیگر بازارهای هدف صادراتی ایران در چهارماهه نخست امسال در زمینه محصولات معدن وصنایع معدنی بودند. گمرک جمهوری اسلامی ایران ششم مردادماه امسال اعلام کرد: براساس آمار چهار ماهه تجارت خارجی، ارزش صادرات غیر نفتی ۱۴ درصد رشد داشت و حجم تجارت خارجی از رقم ۳۰ میلیارد دلار فراتر رفت.
تراز تجارت خارجی ایران در چهارماهه امسال نشان از ۲۷۱ میلیون دلار مازاد تراز تجاری داشت.
دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت را ۱۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان ۱۴.۶ درصد افزایش داشت.
چهارماه نخست پارسال ارزش صادرات غیرنفتی برابر با ۱۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار بود./ایرنا