به گزارش اکونا پرس،

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به وضعیت بازار خودرو و گرانی های اخیر این بازار گفت : آنچه که در بازار خودرو مشاهده        می شود افزایش قیمت ها در این بازار بوده که عمده ترین دلیل آن محدودیت عرضه توسط خودروسازان است.

سعید موتمنی در گفتگو با خبرنگار میهن صنعت با اشاره به این موضوع که طی ۲۱ ماه گذشته حدود ۷.۷ درصد خودرو های زیر ۴۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند افزود : خودرو های زیر ۳۰ میلیون تومان اختلاف قیمت ۵ الی۸.۵ میلیون تومانی، خودرو های زیر ۴۵ میلیون تومان اختلاف قیمت ۱۵ الی ۲۲ میلیون تومانی و خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومانی اختلاف قیمت ۱۵ تا ۳۸ میلیون تومانی دارند. این میزان اختلاف در بازار آزاد به دلیل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا در این بازار پر التهاب است که باید دستگاه های نظارتی به آن ورود کنند و با جدیت بیشتری پیگیری این مهم باشند.

موتمنی ادامه داد : در شرایطی که انتقاد از خودروسازها زیاد شده است، شرکت های خودروسازی کشور اعلام کرده اند که دوای درد این افزایش قیمت آزادسازی آن است. آنها معتقدند که پس از آزاد سازی قیمت ها، محصولات با قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار قابل عرضه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان معتقدند که حذف شورای رقابت از قیمت گذاری و آزادسازی قیمت ها باعث کاهش قیمت خودرو به صورت رقابتی خواهد شد، گفت : با وجود فعالیت شورای رقابت در این مدت وضعیت بازار به اینجا رسید.حالا تصور کنید که شورای رقابتی در کار نباشد؟! اگر شورای رقابت نباشد خودروساز ها تمایل به افزایش قیمت محصولات خواهند داشت. اگر خودروسازی ما در انحصار دو خودروساز نبود و شاهد فعالیت حداقل ۵ خودروساز بودیم، قیمت بازار را خود بازار و مصرف کننده تعیین می کرد.

وی افزود : وقتی که خودرو های زیر ۳۰ میلیون تومان را فقط یک شرکت عرضه می کند پس این شرکت هر از چند گاهی که عرضه را متوقف کند در بازار شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل ادامه داد : بحث ما بود و نبود شورای رقابت نیست. بحث این است که چرا خودروساز ها به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه نمی کند تا شاهد چنین اختلافی میان قیمت بازار و کارخانه باشیم.عرضه خودرو ها اگر به مقدار کافی باشد اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه نهایتا ۱ تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

وی در جواب این پرسش که دلیل اصلی این کاهش عرضه چیست گفت : دلیل کاهش عرضه خودروساز ها را باید از خودشان پرسید. حتما می خواهند محصولاتشان را بهتر بفروشند یا تمایل به افزایش قیمت محصولاتشان دارند برای همین بازار را همیشه به این صورت نگه می دارند.

وی در پایان افزود : سولاتی نظیر اینکه چرا عرضه را کم می کنند و چرا نیاز بازار را تامین نمی کنند سوالاتی تکراری است که کسی جوابگوی آن ها نیست.