به گزارش اکونا پرس،
به گزارش اکوناپرس به نقل از گروه بین الملل مانا، عواقب جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی برتر دنیا فعالیت چین را با اختلالاتی همراه کرده و عملکرد اقتصادی آن را تحت فشار جدی قرار داده، به گونه‌ای که شاخص‌های کوتاه مدت طی هفته‌های اخیر الگویی نزولی را در پیش گرفته است، اما می‌توان به تاثیر عوامل حمایتی امیدوار بود. 
بر اساس این گزارش، انتظارات حاکی از آن است که رشد بازده اقتصادی در بلند مدت با سرعت کندی به مسیر خود ادامه می‌دهد و تا مدت‌ها ممکن است در بازار باقی بماند. شواهد نیز مهر تاییدی بر این انتظار می زنند و تا روشن شدن نتیجه نهایی در دست بررسی قرار می‌گیرند. در یک دیدگاه واقع بینانه باید بتوان در بازار آشفته با رشد کند و تدریجی در پهنه وسیع اقتصادی طی سال‌های آتی کنار آمد.
این گزارش ضمن اشاره به گرایش‌های موجود در فعالیت اقتصادی چین ادامه داد: گرایش‌ها با توجه به سهم بزرگ تجارت ابزار بسیار خوبی برای سنجش حجم تجارت دریابرد جهان به حساب می‌آیند که جابه جایی بار از/به چین را به خود اختصاص می‌دهد. به همین علت گزارش جدیدی در خصوص اقتصاد چین در اواخر جولای سال جاری میلادی از سوی صندوق بین المللی پول منتشر شد که از نظرتان می‌گذرد:
عنوان گزارش جدید «گزارش مردم جمهوری چین برای ماده چهار Consultation» است و جنبه‌های مختلف از سوی تحلیلگران اقتصادی صندوق بین المللی پول در آن مورد بررسی قرار گرفت. 

آهنگ مثبت گسترده، اقدامات محتاطانه
با نگاهی گسترده‌تر به فعالیت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی، روند نزولی در چین پیش بینی می‌شود. تولید ناخالص داخلی که بازده تمامی خدمات و کالا‌ها را نشان می‌دهد به احتمال قوی ۰.۲ تا ۰.۳ درصد هر سال افت خواهد کرد. پس از آنکه سال گذشته افزایش نسبی و رشد ۶.۵ درصدی GDP ثبت شد، در سال جاری تولید ناخالص داخلی ۶.۶ افزایش را تجربه کرد. این درصد برای سال آتی و به دنبال تغییر الگو‌های نرخ رشد ۶.۴ درصد پیش بینی شده است.
 
شاخص روند رشد- تولید ناخالص داخلی چین
شاخص رشد سالانه، آمار IMF، جولای ۲۰۱۸
اقتصاد چین؛ تمرکز هیپنوتیزم بر کشتیرانی
 رشد متعادل در سال جاری میلادی «تاثیر تاخیر قوانین اجرایی و ملایم شدن تقاضای خارجی را منعکس می‌کند». استراتژی سیاسی مقامات چینی تغییر از رشد پرسرعت به رشد با کیفیت بالا است. کلیدی‌ترین قسمت این استراتژی کنترل اعتبار در دسترس است که در اولویت قرار می‌گیرد. با توجه به میزان بدهی‌های و سرعتی که در حال پیش روی است، کیفیت و پایداری اقتصادی نیز تلاش‌هایی را به دنبال دارد که کارآمدی و کارایی را در بازار ارتقا می بخشد. 
تعادل دوباره، هدف اصلی
در راستای جنبش قدرتمند ناگهانی در اقتصاد، صندوق بین المللی پول اعلام کرد که تعادل دوباره سخت به بازار بازخواهد گشت و روندی کند دارد. تعادل دوباره هدف جدی دولت چین با تغییر وابستگی ملی بر مخارج سرمایه گذاری به سمت مصرف و خدمات رسانی تولیدات کالا است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، رشد تقاضا ملایم و همسو با طرح کلی بود، اما نشانه‌هایی از تعادل دوباره در بازار به چشم نمی‌خورد. 
به بیانی دیگر، در سال ۲۰۱۷ میلادی، میزان رشد وابستگی کمتری به اعتبار داشت و رشد سرمایه گذاری با شیب ملایم تری همراه بود، مازاد ظرفیت کنونی نیز کاهش یافته و کمپین پاکسازی محیط زیست موجبات بهبود در کیفیت هوا وکارآمدی انرژی را موجب شده بود. اما بسیاری از بازیگردانان خود باعث کندی رشد شدند و سرعت تعادل دوباره را در سراشیبی قرار دادند.
با این حال، علی رغم آنکه هدف تعادل دوباره از سوی بسیاری از اقتصاددان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، صنعت کشتیرانی در صورت اجرایی شدن آن منفعت قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد.
بخش عظیمی از روند صعودی قابل توجه چین در واردات مواد خام و سوخت طی دهه گذشته صرف هزینه‌های زیر ساختی شده است تا به نحو احسن بتواند تولید فولاد کشور و دیگر محصولات صنعتی را تقویت کند. 
مزایای اجرای طرح یک کمربند- یک جاده
چین نقش قابل توجهی در صنعت کشتیرانی و به ویژه در طرح مورد بحث یک کمربند-یک جاده دارد. بخشی از این طرح متشکل از مسیر‌های دریایی و بندری فعال در جاده دریایی ابریشم قرن ۲۱ است. اما مفهوم کلی آن مسیر‌های زمینی جاده ابریشم و کمربند اقتصادی و زیر ساخت‌های لازم در صنعت کشتیرانی را شامل می‌شود.
صندوق بین المللی پول در این باره اظهار کرده است: طرح مذکور برای چین و کشور‌های شرکت کننده مزایای بسیاری را به همراه دارد. افزون بر آن، این طرح می‌تواند شکاف‌های زیرساختی طولانی مدت را از بین ببرد و ضمن بهبود چشم انداز رشد، زنجیره‌های تامین جهان و تجارت را ارتقا و اشتغال زایی را رونق دهد. اما، تحلیلگران IMF ویژگی‌های بسیاری را برای طرح BRI به عنوان مدرکی که قابلیت توسعه دارد، درنظرمی گیرند. 
موفقیت این طرح از دیدگاه صندوق بین المللی پول می‌تواند با تکیه بر طرح‌های حمایتی بیشتر از سوی چین افزایش یابد. افزون بر آن، چارچوبی جامع که سرمایه گذاری در طرح را مدیریت کند، همکاری بیشتر، تمرکز فراگیر بر پایداری بدهی کشور‌های عضو و مکانیسم روشن برای بررسی اختلاف و مشاجرات پروژه، مشکلات غیرقابل اجرا و خدمات رسانی و در نهایت ثبت قرارداد‌های روزافزون و آزاد همگی عواملی هستند که می‌توانند در به موفقیت رساندن هر چه سریعتر پروژه BRI نقش آفرینی کنند.
در همین راستا، مقامات چینی بر این باورند که کارمندان و تحلیل گران صندوق بین المللی در ابراز نگرانی‌های خود بسیار اغراق می‌کنند. علاوه بر آن و علی رغم آنکه فضا برای افزایش همکاری بین نمایندگی‌ها و ارزیاب‌های ریسک وجود دارد، از دیدگاه مقامات چینی انتخاب پروژه و مدیریت آن در گرو تصمیماتی است که بازار می‌گیرد و بدون شک قدرتمند خواهد بود. 

غیرمعقول برای کشتیرانی بین الملل 
ویژگی‌های اقتصاد چین در آخرین تحلیل صندوق بین المللی پول با چشم اندازی مثبت در آینده‌ای نزدیک به تصویر کشیده شده و در بخش نتیجه گیری آن آمده است: اقتصاد روند قدرتمند خود را ادامه می‌دهد و در چندین بخش مختلف بازار شاهد پیشرفت آن خواهد بود. 
با این حال نتیجه فوق به دنبال مشاجره تجاری با آمریکا زیر سایه محو شده است و عواقب آن به لحاظ زمانی و شدت قابل پیش بینی نیست. 
برای صنعت بین المللی کشتیرانی، ادامه فعالیت به نسبت قدرتمند اقتصادی در چین عاملی ضروری برای بازگرداندن تعادل به بازار‌های حمل و نقل است.
اگر روند پیشنهادیِ تحلیلگران صندوق بین المللی پول -کاهش تدریجی اقتصاد چین در چند سال آینده همراه با تعادل بازدهی معین شده- قابل دستیابی باشد، تنظیمات و تغییرات اساسی در بازار حمل و نقل جهانی مورد نیاز است که به طور بالقوه می‌تواند بدون تحرک زیاد انجام پذیرد. تعدادی از تأثیرات مثبت می تواند پایدار و عوامل فزاینده رشد در برخی از تجارت‌های دریابرد ادامه داشته باشند.