به گزارش اکونا پرس،

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخیره سازی کالاهای اساسی بهتر از همه سال های گذشته انجام شده و دولت ارز مورد نیاز این کالاها را برای نیمه دوم امسال و سال آینده تهیه کرده و کنار گذاشته است.

رضا رحمانی امروز در آیین تکریم خدمات «محمد شریعتمداری» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت و معارفه خود به عنوان وزیر جدید که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، گفت: راهکار مقابله با تحریم های ظالمانه توجه به بخش خصوصی، حفظ جریان تولید، توجه به نیروی انسانی و فناوری های نوین است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ذیل ستاد تحریم ۲ کارگروه تخصصی حفظ جریان تولید و اشتغال و تامین کالاها و مایحتاج عمومی تشکیل شده و همچنین چگونگی مدیریت بحران ارز و تامین و توزیع کالا و نظارت بر آنها در دستور کار است.

رحمانی تاکید کرد: در شرایط کنونی به مدیران جهادی، سلامت و با ریسک پذیری بالا نیازمندیم که تلاش شبانه ‌روزی داشته باشند.

وزیر صنعت یادآور شد: هرچند تحریم‌ها محدودیت‌هایی را بر ما تحمیل می‌کند، اما فرصت هایی را نیز به دنبال دارد که از جمله آن توجه به بخش معدن، توسعه داخلی سازی و صادرات است.

رحمانی گفت: نوسان نرخ ارز هر چند مشکلاتی را در ماه‌ های گذشته ایجاد کرده، اما در ایجاد فرصت جهشی صادرات نیز تاثیرگذار بوده است؛ به هر حال باید تسهیلاتی را در برخی موارد ایجاد کنیم و گره های ایجاد شده را باز کنیم.

وی تاکید کرد که بر پتانسیل سرمایه انسانی در داخل وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی ایمان و باور دارد و در دوره جدید نیز آن را جدی خواهد گرفت.

رحمانی ادامه داد: در این راستا اتاق فکر صنعت، معدن، بازرگانی، صادرات و مسائل ارزی، فناوری و آینده پژوهی طراحی شده است که محوریت همه آنها با بخش خصوصی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: موضوعی تحت عنوان فساد سیستمی در وزارت صنعت وجود ندارد، با این حال مقابله با فساد یکی از برنامه‌های اساسی من خواهد بود.

وی بیان داشت: باید در تصمیم ها دقت لازم را داشته باشیم؛ اگر در اخذ تصمیم مشورت بگیریم، به صورت خودکار بسیاری مشکلات حل خواهد شد.

رحمانی همچنین توجه به دولت الکترونیک، شفاف‌سازی و تکمیل سامانه ها را از جمله برنامه‌هایی خود برشمرد که در دستور کار است و تاکنون سامانه های نظیر کاداستر معدنی، بهین یاب، جامع انبارها و غیره طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث نوسازی صنایع نیز امسال ۱۰ هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی را در برنامه داریم.

وزیر صنعت گفت: در بخش معدن برای نخستین بار نقشه راه معدن آماده شده است که سرلوحه کار ما در این بخش خواهد بود.

رحمانی تاکید کرد که باید جریان جدیدی در حوزه اقتصاد معدنی از جمله حضور در اعماق زمین آغاز شود و در حالی که اروپایی ها امروز به مرز ۵۰۰ متری در اعماق معدن ورود کردند اما اکثر اکتشافات‌ معدنی ما سطحی است.

این مقام مسئول همچنین به ورود کسب و کارهای نو در کل صنعت اشاره کرد و یادآور شد: دیگر بنگاه‌داری به شیوه سنتی سخت خواهد شد و باید پذیرای ورود استارتاپ ها باشیم که به معنای استفاده از جوانان و صنایع دانش بنیان است.

رحمانی همچنین فعال سازی معادن کوچک، جلوگیری از خام فروشی، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در حوزه صادرات، بهبود فضای کسب‌ وکار، تعامل با سایر دستگاه ها و توجه به نوسازی ناوگان سنگین فرسوده را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.

ایرنا