به گزارش اکونا پرس،

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق کالا، تخلفات مالی، عدم رعایت قانون و ضوابط و ... با 139 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی محورهای تحقیق و تفحص به شرح ذیل است:

  1. برای جلوگیری از قاچاق کالا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
  2. علت حجم بالای قاچاق کالا از مبادی رسمی گمرک چیست؟
  3. برای اجرای قانون ارتقاء سلامت اداری و برخورد با متخلفین از کارکنان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
  4. علت عدم کارآمدی ساماندهی گمرکی و سوء استفاده از آن از طریق ارزیابی از دور و اقدامات به عمل آمده جهت اصلاح سریع آن چیست؟
  5. گمرک جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از قاچاق سازمان یافته از مبادی رسمی (گمرک) از جمله اختلاس و تبانی در استرداد سپرده ها، جعل اسناد گمرک، جعل آراء هیات های حل اختلاف گمرک، واگذاری سامانه جامع گمرکی و انعقاد قراردادها اعم از باسکول، انبار و سایر موارد و همچنین کارشناسان مجازی چه اقداماتی انجام شده است.

همچنین محمدعلی پورمختار با اشاره به ضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق کالا، تخلفات مالی، عدم رعایت قانون و ضوابط و ...، گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی دولت 15 میلیارد دلار در سال قاچاق صورت می گیرد که این موارد از مبادی رسمی و گمرک است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون رویه نادرستی در گمرک وجود دارد و این مهم سبب شده حجم زیاد قاچاق به تولیدکنندگان داخلی آسیب جدی وارد کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه قیمت گذاری بدون رؤیت کالا صورت می گیرد که این مهم امری نادرست است، تصریح کرد: بیش از 8 هزار کدبندی وجود دارد که براساس اذعان دفتر ارزش در گمرک این کدها عاملی برای سوءاستفاده احتمالی و تبعیض است.