به گزارش اکونا پرس،

حبیب جلائی افزود: برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۳ پروژه جهت داخلی‌سازی تعریف شده که در مجموع ۲۴۶ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت. این پروژه‌ها در حوزه خودکفایی خرید خارجی ساپکو به صورت مستقیم،‌ خودکفایی خرید خارجی سازندگان و خودکفایی مواد اولیه با منشا خارجی قرار دارد. 
وی با اشاره به این که سال گذشته ۱۰۴ قطعه و پروژه در دو بخش خودکفایی و بهینه سازی طراحی با همکاری ۴۴ سازنده توانمند کشور تعریف و اجرایی شده تصریح کرد: با اجرای این پروژه ها، کاهش ارزبری ۱۳۲ میلیون یورویی در تیراژ یک سال تولید محقق شده است. 
معاون طراحی مهندسی و خودکفایی ساپکو با تفکیک حوزه های خودکفایی و بهینه سازی طراحی گفت: در این میان خودکفایی تولید ۶۰ قطعه با همکاری ۳۵ سازنده‌، کاهش ارزبری سالانه ۷۴ میلیون یورو را به دنبال داشته است. هم زمان تعداد ۴۴ پروژه در حوزه بهینه سازی طراحی تعریف و اجرا شده که کاهش ارزبری ۵۸ میلیون یورویی را به همراه داشته است. 
جلائی با تاکید بر لزوم حمایت سیاست‌گذاران و تصمیم گیران حوزه صنعت خودروی کشور در زمینه تامین نقدینگی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال جاری و اجرای ۱۳ پروژه و تحقق هدف کاهش ارزبری ۱۵۹ میلیون یورویی،‌ نیازمند سرمایه گذاری ۳۱۳ میلیارد تومانی و ۵۳ میلیون یورویی هستیم. 
وی اجرای میزهای خودکفایی وزارت صمت که از سال گذشته آغاز شده را عامل مهمی در جهت دهی منابع موجود به سمت داخلی سازی و خودکفایی در صنعت خودروسازی کشور خواند و گفت: از سال گذشته‌ به منظور تعمیق ساخت داخل قطعات و خودکفایی تولید، ۶۸ پروژه در قالب چهار میز خودکفایی وزارت صمت تعریف شده است. در این پروژه ها، داخلی سازی ۱۲۱ قطعه با مشارکت ۵۸ سازنده هدف‌گذاری شده که با تحقق آن کاهش ارزبری ۱۶۱ میلیون یورویی برای تیراژ یک سال تولید دست یافتنی خواهد شد. 
جلائی تصریح کرد: تاکنون ۲۴ پروژه به مرحله تولید انبوه رسیده و ۲۱ پروژه نیز درحال اجراست که این پروژه‌ها ۳۶ میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کرده است. 
وی خودکفایی مواد اولیه در دو بخش فلزی و غیرفلزی را نیز بخش دیگری از پروژه های خودکفایی ایران خودرو دانست و گفت: پروژه خودکفایی برای  ۱۵ مورد مواد اولیه فلزی و ۱۲ مورد مواد اولیه غیرفلزی تعریف شده و امسال اجرایی خواهد شد. 
معاون طراحی مهندسی و خودکفایی ساپکو تصریح کرد: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده از توان حوزه دفاعی کشور،‌ در صنعت خودروسازی در دستور کار قرار گرفته و برهمین اساس همکاری با صنایع دفاع و استفاده از توانمندی های این بخش درحال توسعه است. درحال حاضر ۲۷ پروژه خودکفایی قطعات با تکنولوژی بالا تعریف شده که بخشی از آن در حال اجرا و اقدام است. 
وی با بیان این که بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش و تخصص جوانان متخصص شاغل در این شرکت‌ها نیز از جمله اهداف و رویکردهای ایران خودرو است،‌ تصریح کرد: درحال حاضر همکاری با دانش‌بنیان‌ها از طریق ساپکو در قالب ۴۵ پروژه خودکفایی و همکاری سازندگان با دانش‌بنیان‌ها در قالب ۵۶ پروژه خودکفایی دنبال می‌شود. 
جلائی تصریح کرد: مدلی برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده که رویکردهای موجود براساس آن جهت دهی و هدایت می‌شود.