به گزارش اکونا پرس،

به نقل از گاردین،هفته گذشته با فرا رسیدن ضرب‌الاجل اول مه، دونالد ترامپ مجددا اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را از افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم تا اول ماه ژوئن معاف کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده،توافقاتی نیز به منظور معافیت دائم کشورهای آرژانتین، برزیل و استرالیا از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم صورت گرفته است.

فرار ترامپ از جنگ ‌تجاری؟

اقدام مجدد دولت ترامپ در مستثنی کردن برخی‌ کشورها از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم بیانگر تمایل وی برای ممانعت از تشدید جنگ تجاری است. در آغاز سال 2018 ترامپ به منظور حمایت از صنایع داخلی‌ آمریکا به‌صورت فراگیر واردات محصولات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب هدف تعرفه‌ای ۲۵ و ۱۰ درصدی قرار داد.

اما اندکی بعد (اواخر ماه مارس) با عقب‌نشینی از این فرمان، تصمیم به خارج کردن اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک، برزیل، استرالیا و آرژانتین از فهرست کشورهای مشمول افزایش تعرفه تا اول ماه مه گرفت. مستثنی شدن چین از فهرست کشورهای معاف از افزایش تعرفه موجب شد تا در اول آوریل در اقدامی تلافی‌جویانه وزارت بازرگانی این کشور تعرفه واردات ۱۲۸ کالای تولید آمریکا را افزایش دهد.

به گزارش رویترز، تشدید تنش تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا موجب شد استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا برای مذاکره تجاری با همتایان چینی خود هفته گذشته به پکن سفر کند. پس از برگزاری نشست دو روزه،منوچین از همتایان چینی خود خواست تا مازاد تجاری دولت چین با‌ آمریکا را تا سال ۲۰۲۰ حداقل تا ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش دهند. پیش از این نیز روز جمعه منوچین پس از پایان اولین نشست خود با مقامات تجاری چین و در آغاز دومین نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات خوبی با طرفین چینی صورت گرفته است.

هشدار ۱۱۰۰ اقتصاددان به ترامپ

بیش از ۱۱۰۰ اقتصاددان برجسته شامل ۱۴ برنده جایزه نوبل در نامه‌ای از ترامپ خواستند تا از اقدامات تجاری اخیر خود صرفنظر کند.

در این نامه که ازسوی اتحادیه ملی مالیات‌دهندگان آمریکا تنظیم شده به ترامپ هشدار داده شده افزایش تعرفه‌های اخیر و حمایت‌گرایی‌هایی تجاری به اقتصاد این کشور صدمه می‌زند.

در این نامه آمده است:‌ در سال ۱۹۳۰ کنگره آمریکا نظر اقتصاددانان را نادیده گرفت و آمریکایی‌ها در سراسر کشور هزینه آن را پرداختند. اکنون معلمان مورد تأیید علم اقتصاد از شما می‌خواهند تا از تکرار آن اشتباه خودداری کنید. از سال ۱۹۳۰ تحولات بسیاری رخ داده به‌عنوان مثال درحال حاضر تجارت بسیار برای اقتصاد آمریکا حائز اهمیت است، اما اصول اساسی علم اقتصاد همان هستند.از ابتدا قانون اسموت-هاولی با هدف حمایت از صنایع داخلی آمریکا طراحی شد، اما نتیجه آن وخیم‌تر شدن وضعیت صنایع بود.