به گزارش اکونا پرس،

در همین خصوص گفتگویی کوتاه با یکی از کارآفرینان برتر و موفق این ورکشاپ داشتیم که در ذیل می خوانید:

جاسم کشاورزی  از کارآفرینان برتر و  مدیر گروه مشاورین املاک عطا هستند.  وی فعالیت خود را این گونه توصیف کرد: دو شعبه فعال مشاوره املاک در خیابان آزادی و آریا شهر با 110 نفرکارمند داریم. در حال توسعه کار هستیم که به امید خدا تا سال آینده با 250 کارمند همکاری داشته باشیم.

راهکارهای خانم نیلوفر کاس بیشتر به سرمایه گذاری در ترکیه مربوط بود. ما باید اقتصاد و سرمایه در گردش را در کشور خود توسعه دهیم و بستر سازی و توسعه فروش آنلاین در کشور خودمان باید تقویت شود و من معتقدم ایران در سال آینده می تواند در این حوزه یکی از مدعیان جهانی باشد. راهکار دادن باید مربوط به توسعه فروش آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در ایران باشد.

آقای کشاورزی از چالش های صنف املاک و مستغلات قیمت گذاری ملک را برشمرد و گفت: در بازار ملک و مستغلات ایران قانونی برای قیمت گذاری ملک و مستغلات وجود ندارد و نباید تنها بر اساس قوانین شرعی قیمت تاکیدی روی ملک گذاشت. متاسفانه بر اساس عرضه و تقاضا املاک قیمت گذاری می شود و سیاست های غلط در این حوزه و همچنین نقدینگی های سرگردان که بازارهای مالی جاری هستند، قیمت ها را دچار نوسانات شدید می کند.

مشاوران املاک هنوز هم از ارکان اصلی فرایند خریداری خانه و اجاره دادن یک ملک می باشند، خریداران  و مستاجران و فروشندگان موجران به طور روزافزونی در پی گردآوری اطلاعات آنلاین بیشتری پیش از استفاده و بکارگیری  کارشناسان هستند. 

روش‌های بازاریابی سنتی اگر چه هنوز هم رواج دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ولی در اکثر مواقع بازدهی زیادی نداشته و به عبارتی هزینه و وقت صرف شده برای آنها در برابر بازدهی و عملکرد آن قابل قبول نیست. از اینرو با گسترش علم و فناوری و دنیای مجازی تکنیک‌های نوین بازاریابی و از جمله بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به سرعت جای خود را در دنیای کسب و کار باز کرده‌اند و هر روز هم رو به گسترش است. شغل مشاور املاک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال یکی از مباحث کلیدی در آموزش مشاوران املاک است.

صنعت املاک و مستغلات طی دهه گذشته با فراز و فرودهای جالب توجهی مواجه شده است. تعداد مشاوران املاک در سال های اخیر به دلیل بحران مالى و رکود بازار مسکن، کاهش شدید داشته است. از طرف دیگر رقابت شدیدى میان آژانس هاى مسکن و مشاوران در هر منطقه ى کارى به وجود آمده است. این رقابت بسیار تخصصی است و در نتیجه، امروزه برای آنکه خود را در این میان متمایز کنیم نیازمند مهارت های تخصصی درون خطی و برون خطی (آنلاین و آف لاین) بازاریابی هستیم.

 هر بازاری که فرسایشی شود، سرمایه های مردم از آن بازار به سمت ملک سرازیر می شود و همین رویه همزمان با فعال شدن بازار منجر به گرانی ملک هم می شود.  باید همه بازار های مالی کشور همزمان پیش بروند تا از بروز چنین مشکلی که نقدینگی ها به یک بازار هجوم بیاورد، جلوگیری شود.

باید قانون و یا تعزیراتی برای قیمت گذاری تعیین شود تا التهابات ارزی و یا هر بازار دیگری به بازار املاک و مستغلات آسیب وارد نکند.

من اعتقادی به رکود هیچ بازاری ندارم و معتقدم که باید چارچوب ها در بازارهای مالی تعیین شود تا التهابات و نوسانات بازارهای موازی صدمه به دیگر اصناف نزند.