به گزارش اکونا پرس،

در چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان و دوازدهمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران، از ۴۳ مدیر برتر و چهره ماندگار صنعت، معدن تجارت کشور، با اهدای لوح، تقدیر شد.

در این مراسم از حسین فروتن‌مهر، پدر بتن ایران، تقدیر و از سردیس او رونمایی شد. از هزاران سال پیش، نیمی از جمعیت کره زمین برای احداث بناهای مورد نیاز خود از مخلوط خاک و آب استفاده می‌کردند. امروزه بتن بیشتر از سایر مصالح در ساختمان انواع بناها از قبیل ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها، متروها، فرودگاه‌ها و بناهای مسکونی و اداری کاربرد دارد. به جرأت می‌توان گفت بدون بتن پیشرفت جوامع بشری به شکل کنونی میسر نبود.

شرکت تولیدی فهاب بتن با مدیریت حسین فروتن مهر که به عنوان پدر بتن ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۵۴ با هدف تولید بتن آماده در ایران تاسیس شد. حاصل ۵ دهه تولید و تحقیق در این صنعت، عضویت در انجمن صنفی تولید‌کنندگان بتن کشور و عضو انجمن علمی بتن ایران (ICI) است. فهاب بتن با بهره‌گیری از تجهیزات روز و مدرن صنعت بتن، یکی از قوی‌ترین تولیدکننده‌های بتن آماده و قطعات بتنی پیش ساخته در سطح کشور است. با توجه به قدمت بالای فهاب بتن، بسیاری از مهم‌ترین پروژه‌های شهر تهران مانند بیمارستان آتیه، بیمارستان شریعتی، بیمارستان امام خمینی، چندین ایستگاه مهم مترو تهران و فرودگاه مهرآباد توسط این شرکت بتن‌ریزی شده‌است.

همچنین فهاب بتن تنها شرکت بتنی کشور است که به‌صورت ۲۴ ساعته اقدام به ارائه خدمات و بتن‌ریزی در سازه‌ها می‌نماید. بنا به نظر مدیر این واحد صنعتی حفظ کیفیت محصولات و ارائه خدمات مطلوب و صیانت محیط‌زیست و تکریم مشتریان نشانه تعهد واحد تولیدی فهاب بتن، به مصرف‌کنندگان و مشتریان است. فهاب بتن با تلاش فراوان قبل از انقلاب اسلامی پایه‌های حرکت خود را بنا نهاده و با برنامه‌ریزی و به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین با احترام به درخواست‌های مشتریان توانسته جایگاه خود را تثبیت کرده و امروز در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از نامی شایسته برخوردار باشد.

شعار«دوام بتن،کلید توسعه پایدار»

مهندس بابک فروتن‌مهر،‌ مدیر داخلی فروش و برندینگ شرکت فهاب بتن با اشاره به شعار فهاب گفت: شعار ما «دوام بتن،کلید توسعه پایدار»است. به این معنی که اگر در ساخت سازه دوام بتن را در نظر بگیریم، هم به موضوع مقاومت درسازه پرداخته‌ایم و هم به حفظ سرمایه برای نسل‌های آینده اهمیت لازم داده شده‌است. وی افزود: برای تولید هر یک تن سیمان ۶۰ درصد یک بشکه نفت به‌عنوان سوخت مصرف شده و در نتیجه ۸۵۰ کیلوگرم گاز CO۲ در این فرآیند آزاد می‌شود. بنابراین باید به سمت تولید مواد اولیه برای سازه برویم که علاوه بر حفظ محیط زیست،‌ طول عمر سازه را نیز به همراه داشته باشد. در این صورت با بالا رفتن عمر ساختمان‌ در مسیر حفظ سرمایه برای نسل‌های آینده گام برداشته و در نهایت می‌توان به توسعه پایدار رسید. وی با اشاره به نحوه و میزان تولید در این واحد صنعتی گفت: در فهاب بتن، محدودیتی برای سقف تولید وجود نداشته و نسبت به نیاز بازار کالا تولید می‌شود.

بنابراین محدودیتی برای تولید نداریم و نسبت به بازار تقاضا اقدام به تولید انواع بتن می‌شود.

فروتن مهر با اشاره به توان تولیدی این واحد صنعتی افزود: تولید بتن‌های رنگی با استفاده از مواد معدنی، تولید بتن‌های سبک نیمه‌سازه‌ای.، بتن‌های متخلل که امکان سیال بودن داشته و یا بتن‌هایی که نور از آنها رد می‌شود در این واحد امکانپذیر است. همچنین تولید بتن متخلل با قابلیت نفوذپذیری بالای آب که برای سطح معابر و پارکنیک‌ها استفاده می‌شود نیز از دیگر تولیدات این واحد به‌شمار می‌رود. در تهران به دلیل مصرف بی‌رویه آب سالانه ۸ سانتی متر نشست زمین داریم که بهره‌گیری از بتن‌های متخلل مانع از تبخیر آب‌های سطحی ناشی از بارندگی شده و موجب بازگشت دوباره این آبها به منابع زیرزمینی می‌شود.

مدیر داخلی فروش و برندینگ شرکت فهاب بتن با اشاره به مشکلات موجود برای تهیه مواد اولیه ساخت بتن و مشکلات تولید کارخانه‌های سیمان گفت: در حال‌حاضر بیشتر کارخانه‌های سیمان با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند. بنابراین ما برای تهیه مصالح باید از سیمان تولیدی چند کارخانه استفاده کنیم که با مشکلاتی همراه است.به عنوان نمونه برخی از سیمان‌ها آب دوست‌تر هستند و برعکس. از سوی دیگر دستگاه‌های خط تولید برخی از کارخانه‌های تولید سیمان قدیمی شده و واردات قطعات نو به دلیل تحریم با مشکلاتی همراه است. مجموع این عوامل موجب بروز مشکلات در تولید سیمان به عنوان ماده اولیه تولید بتن می‌شود.

وی همچنین اصلاح و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری برای جابه‌جایی بتن را از دیگر الزامات دانست. وی با اشاره به اجرای زیرساخت‌های محیط زیستی در تهران گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، سیستم امتیازبندی ساختمان‌ها با تکیه بر الزامات استاندارهای وجود دارد. با رعایت این الزامات به سمت حمایت از محیط‌زیست و داشتن تهرا ن سبز گام برمی‌داریم. برهمین اساس نیز در این شرکت به تدوین و صدور گواهی‌نامه کیفیت طلایی فهاب اقدام شده و به سازندگانی که از بتن فهاب بتن در سازه استفاده کنند ارایه می‌شود.

امکانات تخصصی فهاب بتن

از امکانات تخصصی این واحد صنعتی و تولیدی می‌توان به بکارگیری ۳ دستگاه بچینگ پلانت ۱ متری با توان تولید ۱۸۰ متر مکعب در ساعت، ۳۵ دستگاه تراک میکسر مدرن و به‌روز، ۹ دستگاه پمپ انتقال بتن ثابت، ۲ دستگاه پمپ انتقال بتن ثابت Schwing SP-۴۸۰۰ با توان انتقال بتن با ۵۷۰ متر ارتفاع و ۲۰۰۰ متر طول اشاره کرد. همچنین داشتن پمپ انتقال بتن دکل به طول ۵۰ متر، پمپ سوختگیری گازوئیل داخل کارگاه جهت تسریع در ترانسپورت، داشتن باسکول کامپیوتری دیجیتال با ظرفیت ۶۰ تن، ۱۱ سیلو ذخیره سیمان به ظرفیت ۲۲۰۰ تن نیز از دیگر امکانات این شرکت است.

ارایه خدمات از سوی سرویس‌کارهای مجرب و به‌صورت شبانه‌روزی در کنار وجود بخش تحقیق و توسعه و آزمایشگاه مجهز به پایش دائم کیفیت خدمات از دیگر مزیت‌های این واحد صنعتی است. همچنین در اختیار داشتن گواهینامه‌های نظام کیفیت از جمله (ISO۹۰۰۱) و (ISO ۱۴۰۰۱) تاکیدی بر پایبندی به اصول و موازین کیفیت فهاب بتن است. در این راه دستورالعمل‌ها و رویه‌های مربوط به تضمین کیفیت و برنامه‌های عملیات مهندسی و کنترل مستمر کیفیت محصولات در روند تولید و زمان تحویل پروژه‌ها به منظور حداکثرسازی کارایی و اثربخشی عملیات تدوین و اجرا شده است. به علاوه اینکه در این شرکت، برقراری سیستم‌های یکپارچه و پایدار مدیریت پروژه صورت گرفته و کلیه استانداردهای تولید، زمانبندی و عمر مفید محصولات رعایت می‌شود.

تعامل فهاب بتن با سایر نهادها

بازدید محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی از کارخانه فهاب بتن، اعطای اعتبارنامه اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران به این مرکز را می‌توان از دستاوردهای ارتباط و تعامل تعامل فهاب بتن با سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط دانست.

همچنین بازدید دانشجویان ارشد مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی مرتبط با درس روش ساخت دانشجویان از جمله وقایع مهم اخیر در برنامه‌های شرکت تولیدی صنعتی فهاب بتن است.

سردیس-پدر-بتن