به گزارش اکونا پرس،

 آذردخت مظاهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت پتروفرزان آپادانا در برنامه جوان آپ رادیو جوان در مورد آلاینده‌های نفتی در آب و خاک گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر، استفاده از فرآورده‌های نفتی به طور وسیع در صنایع و عموم رایج شده و آلاینده‌های نفتی در آب و خاک نیز به عنوان معضل مهمی در کشور، مورد توجه قرار گرفته است چرا که این آلاینده‌ها موجب اختلال در طبیعت می‌شود و آسیب جدی به محیط زیست و سلامت انسان وارد می‌کند.
وی افزود: آلاینده‌ای که وارد آب می‌شود، آب را بدبو و بدطعم می‌کند و رفع این آلایندگی برای بخش‌هایی که وظیفه کنترل و کیفیت آب را برعهده دارند، هزینه‌بر و زمانبر است. این درحالی است که آلودگی آب‌های اقیانوس‌ها و دریاها موجب آسیب به محیط زیست و از بین رفتن آبزیان و پرداخت غرامت‌های سنگین می‌شود که با تشخیص زودهنگام آلودگی آب با سیستم تصفیه، می‌توان از توسعه و نشت آن جلوگیری کرد. 
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت پتروفرزان آپادانا در مورد ساخت دستگاه‌ تشخیص آلودگی آب گفت: این دستگاه با نصب در محل به شکل آنلاین این قابلیت را دارد که میزان آلودگی را اندازه‌گیری کند و آلودگی را به موقع تشخیص دهد چرا که آلودگی آب بر سلامت انسان و کیفیت آب تاثیرگذار است. 
مظاهری در مورد حمایت شرکت ملی نفت و پژوهشگاه صنعت نفت از ساخت این دستگاه اظهار کرد: حمایت از دستگاه‌ تشخیص آلودگی آب، موجب نصب آن در یکی از پایانه‌های نفتی شد.
وی با بیان اینکه به تازگی کار تجاری‌سازی محصول را آغاز کرده‌ایم و در ابتدای کار هستیم، گفت: برای اینکه محصول را به صنایع نفتی عرضه کنیم، نیاز به استانداردهای اتکس داشتیم که این استانداردها را از اروپا اخذ کردیم تا وارد بازار شویم. 
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت پتروفرزان آپادانا دستگاه‌ تشخیص آلودگی آب را یک دستگاه های‌تک دانست و افزود: این دستگاه را در کنار دستگاهی که بر روی آب شناور بود در ارتفاعی از آب نصب و عملکرد دو دستگاه را تست کردیم و با حضور متخصصین مربوطه متوجه شدیم که محصول ما از حساسیت بالایی برخوردار است و به موقع آلودگی آب را تشخیص می‌دهد.
 مظاهری دستگاه‌ تشخیص آلودگی آب را اولین دستگاه در ایران دانست که ثبت بین‌المللی و اختراع شده است. 
وی در مورد چگونگی موفقیت در طراحی این دستگاه نیز گفت: طراحی این دستگاه با همکاری تیمی اعم از مجموعه‌های فیزیک، فتونیک، الکترونیک، مکانیک، هوش مصنوعی و نرم‌افزار بوده به موفقیت رسید.
گفتنی است برنامه «جوان‌آپ» کاری مشترک از صندوق نوآوری و شکوفایی و رادیو جوان است که طی روزهای شنبه تا چهارشنبه با هدف بررسی ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها روی آنتن می‌رود.