به گزارش اکونا پرس،

به همین بهانه گفت و گویی انجام داده ایم با مهندس فرهاد آذرین فر، مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو تا دلایل موفقیت های و روند رو به رشد شرکت را جویا شویم .

آذرین فر با اشاره به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با در اختیار داشتن یکی از بزرگ‌ترین معادن استان یزد، اقتصاد و اشتغال این منطقه را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است گفت:  وجود معادن بزرگ و باارزشی همچون چادرملو در این منطقه، یزد را به یکی از استان‌های معدنی کشور تبدیل کرده‌ است، به طوری که در حاضر بخش معادن و صنایع معدنی نقش مهمی در اقتصاد این استان ایفا می‌کند و سهم بالایی از تولید ناخالص استان یزد را به خود اختصاص داده است . همچنین مشاغل تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان این استان نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به این بخش وابسته است. 

اقداماتی برای ارزش‌آفرینی

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو افزود: از آنجائی که معادن تأمین کننده ماده اولیه بسیاری از صنایع هستند، یکی از بخش‌های استراتژیک و مهم اقتصاد شناخته می‌شود علاوه بر آن با توجه به نقش اساسی معدن در تولید ناخالص داخلی منطقه و کشور، ضرورت توجه به مولفه‌های توسعه اقتصادی و حرکت به سمت ایجاد حداکثر ارزش افزوده از اهمیت ویژه‌ای در زمینه حفظ منابع ملی برخوردار است. این مسئله در حوزه صنعت فولاد، که صنعتی استراتژیک و پایه  محسوب می‌شود، اهمیت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه ظرفیت‌های صنایع معدنی و ایجادارزش افزوده، تهیه و تامین پایدار مواد اولیه است. شرکت‌ها فقط با اطمینان از تامین بدون مشکل مواد اولیه، این امکان را دارند که استراتژی خود را برای افزایش تولید و ارتقای ارزش افزوده پیاده‌سازی کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف می‌تواند یکی از مولفه‌های مهم در ایجاد ارزش افزوده شمرده شود.

در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانسته است در امر اکتشاف، به عنوان حلقه نخست زنجیره ارزش فولاد و مهم‌ترین تضمین رفع چالش‌های تامین مواد اولیه، موفق عمل کند. 

آذرین فر با تاکید بر اینکه، تداوم عملیات اجرای اکتشافات تفصیلی پهنه معدنی آنومالی «D19» از اولویت‌های این مجموعه است گفت:  در این مجموعه طی سال‌های اخیر طرح‌های متعددی در راستای توسعه تولیدات و افزایش بهره‌وری اجرا شده است. این شرکت، که فعالیت خود را از تولید کنسانتره سنگ‌آهن آغاز کرد، در سال‌های گذشته علاوه بر تامین ماده اولیه واحدهای فولادی کشور، به قطع زنجیره صادرات مواد معدنی خام و تکمیل زنجیره‌های ارزش محصولات معدنی مبادرت نموده  و توانسته است از طریق تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی سبد محصولات خود، نقش قابل‌توجهی در اقتصاد استان یزد ایفا کند.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو افزود: استراتژی‌های مناسب اتخاذ شده در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو باعث شدکه تحریم‌های بین‌الملی خدشه‌ای در رشد صادرات، احداث طرح‌های توسعه و ایجاد واحدهای جدید در این شرکت وارد نکند. این شرکت با ارزآوری در اوج تحریم‌ها،در حالی که بسیاری از صنایع کشور با رکود مواجه بودند، توانست به اقتصاد کشور و به طور ویژه اقتصاد استان یزد کمک‌های شایان‌ توجهی کند. ثبت رکورد های متعدد تولید آنهم بیش از ظرفیت اسمی در سال گذشته بیانگر عزم و اراده تمامی ارکان مدیریت و کارکنان و کارگران این مجموعه عظیم بوده که با مدیریت جسورانه و رو به جلوی مدیر عامل محترم شرکت جناب آقای مهندس تقی زاده حاصل شده است .

وی در عین حال افزود: اقدامات پیوسته شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولید و تکمیل زنجیره‌های ارزش فولاد موجب شده است تا ارزش افزوده ایجادشده توسط این شرکت رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کند. افزایش آمار تولیدات، در کنار مدیریت هزینه‌های تامین مواد اولیه و قطعات و مواد مصرفی، دیگر عامل موثر در رشد ارزش افزوده این شرکت در گذشته بوده‌ است. نمودار 1 ارزش افزوده ایجادشده توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را نشان می‌دهد. چنان‌که مشاهده می‌شود، ارزش افزوده این شرکت از 19 هزار و 817 میلیارد ریال در سال 1393 به 194 هزار و 295 میلیارد ریال در سال 1399 افزایش یافته است. 

 

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در پایان این گفت و گو اضافه کرد:  قرارگیری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد و مجاورت با استان‌های اصفهان وخراسان زمینه‌ای فراهم ساخته است تا دسترسی فوق‌‌العاده‌ای به بازارهای مصرف داخلی وجود داشته باشد. همچنین امکان دسترسی به شبکه ریلی و جاده‌ای کشور موجب تبدیل این منطقه به یک مسیر ترانزیتی شده و با اشتغال‌زایی گسترده در عرصه حمل‌ونقل، تاثیر زیادی بر تغییر سبک زندگی مردم داشته است. به طوری که در حال حاضر بیش از 7 هزار نفر به طور مستقیم در مجموع زنجیره تولید شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مشغول به کار هستند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که همین عوامل منجر به کاهش چشمگیر مهاجرت از این منطقه گردیده  و با افزایش واحدهای صنعتی، رونق قابل‌توجهی در اقتصاد و کسب‌وکارهای استان یزد و شهر اردکان پدید آمده است . به‌علاوه، تاسیس چندین واحد صنعتی دیگر در این استان نیز در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارد که منجر به تحولی عظیم در توسعه اقتصادی استان یزد خواهد شد. 

وی اذعان داشت که به پشتوانه طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت در استان یزد، زندگی در این استان جریانی رو به توسعه  پیدا کرده است. 

امروز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به یک بنگاه اقتصادی نقش‌آفرین و تعیین‌کننده در اقتصاد یزد تبدیل شده است و سهم قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی استان یزد به شرکت چادرملو تعلق دارد.