به گزارش اکونا پرس،

دکتر علیرضا مخبر دزفولی دانش آموخته دکترای حرفه‌ای پزشکی و دکترای تخصصی روانشناسی و از مدیران پرسابقه شرکت فولاد خوزستان است و سومین کتاب تالیفی ایشان که در سال 1400 با عنوان: خشنودی شغلی؛ رهیافتی نو چاپ شده، مورد اقبال محافل علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

جناب دکتر! ابتدا از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم. ضمن عرض تبریک به جنابعالی می‌خواستیم در مورد اهداف تشکیل این کمیته توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

شرکت فولاد خوزستان جزو سازمان‌های بسیار بزرگ، پیشرو و پیشران در صنعت و اقتصاد کشور محسوب می‌شود. امروزه در سازمان‌های بزرگ مهم‌ترین دغدغه مدیران جذب، نگهداشت، توسعه و پاسداشت منابع انسانی است. با وجود پیشرفت تکنولوژی و سیستم‌ها، هنوز هم در دنیا منابع انسانیِ دارای تعلق سازمانی، متخصص و آموزش دیده، مهم‌ترین سرمایه سازمان‌ها تلقی می‌شوند. داشتن برنامه و اجرای مؤثر آن‌ها و توجه و تمرکز بر منابع انسانی و نیازهای آن ها در کنار استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها و توسعه این ظرفیت‌ها، جزو وظائف رهبران سازمان‌ها است. تشکیل این کمیته نشانه عزم جدی و نه شعاریِ مدیریت ارشد سازمان به منابع انسانی و البته اعتقاد قلبی به خرد جمعی است. ترکیب این کمیته هم نشان‌دهنده سعی در استفاده از همه اضلاع مدیریت‌های سازمان در این موضوع مهم است. در مورد اهمیت خرد جمعی آقای کن بلانچارد جمله بسیار ارزشمندی دارد. او می‌گوید: هیچ کدام از ما به اندازه همه ما باهوش نیست!

آیا وظایف این کمیته مشخص شده است؟ و آیا تاکنون جلسه‌ای داشته اید؟

بله تاکنون 10 جلسه برگزار شده و به طور ثابت و هفتگی جلسات کمیته برگزار می‌شود. جلسات اولیه صرف تعیین وظایف این کمیته شده است؛ البته از جلسه سوم وارد بررسی موضوعات ویژه شده‌ایم.

تعیین اولویت‌های منابع انسانی، رصد گزارش نظرسنجی‌های سالیانه در خصوص نگرش کارکنان و مدیران و میزان رضایت از فرآیندهای مختلف منابع انسانی و سایر حوزه‌ها، تدوین سیاست‌های کلی جذب، نگهداشت و بازنشستگی کارکنان، تدوین برنامه جامع جانشین پروری، تصویب پروژه‌های بهبود در حوزه منابع انسانی، تدوین سیاست‌های حفظ، گسترش و مدیریت دانش در شرکت بخشی از وظائف این کمیته است.

آیا وظیفه این کمیته در حوزه سیاست گذاری است یا وارد حوزه اجرا هم می شود؟

وظیفه این کمیته ریل‌گذاری است نه لکوموتیورانی! خوشبختانه دبیری این کمیته با معاونت تازه نفس منابع انسانی و امور اجتماعی است و سیاست‌های تایید شده کمیته، بعد از تایید نهایی از سوی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان توسط ایشان و مجموعه همکاران‌شان اجرایی می‌شود؛ و وظیفه این شورا تزاحم در اجرا نیست. معاونت منابع انسانی کماکان با اختیارات کامل و با پشتوانه قوی فکری و حمایتی این کمیته در حوزه کاری خود، خدمت خواهد کرد.

ورودی‌های این کمیته چیست؟

بخش مهمی از موضوعاتی که لازم است در کمیته عالی منابع انسانی مطرح شود، از طرف مدیرعامل به این کمیته ارجاع داده می‌شود. بخش دیگر مربوط به مواردی است که از سوی اینجانب یا هر کدام از اعضاء در کمیته مطرح می‌شود؛ یا مواردی که خود معاونت منابع انسانی احساس می‌کند لازم است پیش از اجرا در این کمیته، همه زوایای آن مورد بررسی قرار گیرد. این کمیته وضعیت شرکت را دائما رصد می‌کند و با ارتباطات وسیعی که با بدنه کارکنان شرکت دارد، در مورد نیازها و انتظارات در حوزه منابع انسانی چاره اندیشی می‌کند. معافیت پاداش از مالیات، نمونه‌ای از رصد نظرات کارکنان است که از طرق قانونی به این کمیته منتقل شد و با دستور مدیرعامل در دستور کار قرار گرفت و بعد از کارشناسی دقیق موضوع و بررسی راهکارهای قانونی، پیشنهادی تدوین، و با تایید پیشنهاد کمیته از سوی مدیرعامل، اجرایی شد و موجب خشنودی کارکنان عزیز و پرتلاش شرکت شد.

پیام تشکیل این کمیته به سازمان چیست؟

پیام‌های متعددی دارد:

  1. اهمیت منابع انسانی برای سازمان و مدیریت ارشد آن

  2. وجود یک کمیته ساختارمند برای بررسی طرح‌های بهبود در منابع انسانی

  3. امید به ایجاد تحولی علمی و متکی بر تجارب گذشته در حوزه منابع انسانی

  4. تقویت جایگاه و موضوع منابع انسانی

کارکنان چگونه می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به این کمیته منتقل کنند؟

اول اینکه اعضای این کمیته در شرکت شناخته شده هستند و ارتباطات وسیعی با کارکنان دارند. از معاونین امور مالی و اقتصادی (به عنوان نماینده هیات مدیره)، بهره‌برداری و منابع انسانی و امور اجتماعی گرفته تا مدیران امور اداری و بازرسی و نظارت همه در حوزه های وسیع کاری خود ارتباطات گسترده‌ای با کارکنان دارند. خود حقیر هم که چه در فضای مجازی و چه در محل کار دائماً با همکاران ارتباط دارم.

دوم اینکه به تازگی کانال ارتباطی از طرف مجموعه روابط کار شرکت در فضای مجازی افتتاح شده است که همه عزیزان می‌توانند با عضویت در آن، مطالب خود را به این کمیته انتقال دهند. سوم اینکه نتایج نظرسنجی‌های سالیانه که به شیوه‌ای کاملاً علمی انجام می‌شود؛ دارد با رهبران سازمان حرف می‌زند! توجه به این نتایج، و تحلیل درست آن‌ها می‌تواند این کمیته را به سمت تعیین اهداف واقعی و جلب خشنودی شغلی کارکنان هدایت کند.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید صمیمانه تشکر می‌کنم.