به گزارش اکونا پرس،

دکتر علی ناظمی‌ در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری در نمایشگاه kish Invex 2021 با بیان اینکه منابع مالی صندوق‌های خطرپذیر طی یکسال اخیر 140 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: ایجاد صندوق‌های خصوصی و جسورانه یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب است؛ رشد این صندوق‌ها در کشور قابل قیاس با گذشته نیست. در فاصله 6 سال گذشته تاکنون با رشد 14 درصدی در تاسیس این صندوق‌ها روبرو بوده و این رقم در حوزه صندوق‌های خصوصی بزرگ و جسورانه با ابعاد نیمه بزرگ، به 61 درصد رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه منا(خاورمیانه و شمال آفریقا) به همراه پاکستان، ترکیه و ایران در نیمه اول 2021 یک میلیارد دلار با 496 لیر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، بیان کرد: این مهم در ترکیه شامل 383 میلیون دلار با 140 لیر سرمایه‌گذاری و در ایران طی سال گذشته، 33 میلیون دلار با 291 لیر سرمایه‌گذاری بوده که این آمار نشان می‌دهد که هنوز تمرکز ایران بر صندوق‌های حاوی سیدمانی است.
معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی میزان سرمایه‌گذاری پاکستان در نیمه اول 2021 را نیز 77 میلیون دلار با 48 لیر سرمایه‌گذاری اعلام کرد و افزود: در سال 2017 دسترسی به سرمایه در ایران و ترکیه تقریبا به یک میزان بوده است.
ناظمی در ادامه سخنان خود با مقایسه جایگاه ایران و ترکیه در شاخص جهانی نوآوری گفت: ایران و ترکیه در سال 2017 تقریبا در یک سطح بودند اما در سال 2021 یک فاصله معناداری از یکدیگر پیدا کردند به طوری که ما در جایگاه شصتم و ترکیه در جایگاه چهل و یکم شاخص جهانی نوآوری قرار گرفته است. اما چرا از سال 2017 تا 2021 فاصله معناداری میان ما و ترکیه در بحث زیرشاخص‌های شاخص جهانی نوآوری به وجود آورد؛ بخشی از این فاصله را باید در پیچیدگی بازار و کسب و کار در ایران جستجو کرد که از ضعف‌های ما برای ارتقای این شاخص است.
وی افزود: امروز ترکیه از 10 شرکت استارت‌آپی با ارزش بالای یک میلیارد دلار برخوردار است و در سال 2021 در حوزه نوآوری، جایگاه دوم در اروپا را به خود اختصاص داده است.
معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی جایگاه ایران در بحث حمایت از سهامداران کوچک و متوسط در شاخص جهانی نوآوری را 110 و ترکیه را 21 اعلام کرد و گفت: در زیر شاخص حمایت از سهامداران کوچک و متوسط سهامی که یک صندوق دریافت می‌کند، 25 درصد است که آیا قانون ما می‌تواند از سهامدار کوچک زیر 50 درصد محافظت کند؟ در این حالت هیچ مشارکتی به راحتی شکل نمی‌گیرد. در ایران شما برای اینکه مشارکت کنید باید 51 درصد سهام را دریافت کنید تا مالک شوید.
ناظمی ‌در ادامه جایگاه ایران در زیرشاخص همکاری دانش با صنعت را 120 و ترکیه را 62 اعلام کرد و افزود: ایران در زیرشاخص پرداخت حقوق معنوی رتبه 97 و ترکیه 56 را به خود اختصاص داده است. 
وی در پایان تاکید کرد: مهمترین موضوعاتی که در حوزه نوآوری باید دنبال شود، علاوه بر تامین مالی که البته از وضعیت خوبی برخوردار است، بهبود محیط کسب و کار، شفافیت‌های قانونی و اصلاح قانون تجارت است. شما نمی‌توانید سازوکار سرمایه‌گذاری خطرپذیر طی 10 سال اخیر در کشور را با ظرفی به نام قانون تجارت که مربوط به ده‌ها سال قبل است پیوند بزنید، چرا که سرمایه‌گذاری خطرپذیر از پیچیدگی‌های فراوانی برخوردار است که قانون تجارت امروز ما پاسخگوی آن نیست.
تاسیس 62 صندوق پژوهش و فناوری در کشور 
در ادامه این نشست، امیرحسام بهروز، مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه تاکنون 62 صندوق پژوهش در کشور تاسیس شده که از این تعداد 16 صندوق در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، گفت: دبیرخانه کارگروه از حضور سرمایه‌گذاران برای تاسیس صندوق‌های تخصصی و همکاری مشترک با صندوق‌های موجود استقبال می‌کند.
همچنین دکتر محمدمهدی فریدوند، رئیس انجمن صنفی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این صندوق‌ها، پیشنهاداتی را برای همکاری‌های مشترک میان نهادهای مالی با صندوق‌های پژوهش و جسورانه مطرح کرد.
دکتر محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول نیز در این نشست اظهار کرد: تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد ریال در اکوسیستم نوآوری کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.