به گزارش اکونا پرس،

این صندوق پس از مرحله تشکیل، رشد و تثبیت، مصمم است با اتخاذ سیاست‌های توسعه عمودی و با رویکردی مسئله‌محور، ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را جهت حل چالش‌ها و مسائل ملی بکار گیرد. 
در همین راستا و با هدف توسعه فناوری‌های کاربردی جهت مدیریت چالش آلودگی هوا و ریزگردها، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سنجش، کاهش و حذف آلودگی‌های گازی و ریزگردها با انتشار فراخوانی در دستور کار میزهای تخصصی کمیته طرح‌های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفت.
یکی از مهمترین بحران‌ها و چالش‌های بزرگ فراروی کشور، مساله آلودگی هوا و ریزگردها است که انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه موجود در شرکت‌های دانش بنیان، بتوان این چالش را مدیریت کرد و اثرات مخرب ناشی از آن را کاهش داد. 
تجربیات سایر کشورها نشان می‌دهد که توسعه فناوری و نوآوری و حتی بکارگیری ظرفیت‌های پلتفرمی‌ استارت‌آپ‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کاهش شدت بحران آلودگی هوا و مدیریت آن موثر باشد.
در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی قصد دارد با حمایت و هدایت شرکت‌های دانش بنیان و فناور جهت توسعه ابزارهای مدیریت بحران آلودگی هوا در مقیاس ملی، به ایفای نقش بپردازد.