به گزارش اکونا پرس،

دکتر علی ناظمی در نشست آغاز پذیره‌نویسی صندوق جسورانه سپهر یکم در فرابورس ایران گفت: ظرفیت ایجاد شده صندوق‌های جسورانه بی‌نظیر است و به اکوسیستم نوآوری کمک خواهد کرد. 
وی در ادامه با بیان اینکه اولین صندوق جسورانه از سال ۹۵ آغاز به‌کار کرد و این صندوق‌ها همه بازیگران اکوسیستم نوآوری را دورهم جمع خواهد کرد، بیان کرد: این صندوق‌ها امکان حمایت از همه طرح‌های نوآورانه و خلاق را فراهم می‌کنند.
ناظمی در ادامه با اشاره به ترکیب سهامداران صندوق جسورانه سپهر یکم گفت: جنس سهامداران این صندوق به جریان نقدینگی در حوزه خلاق کمک می‌کند. صندوق جسورانه سپهر یکم با دارا بودن پتانسیل‌های تخصصی می‌تواند یک نمونه موفق برای فعالیت سایرین در حوزه صنایع خلاق به وجود آورد و عاملی برای رونق سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد.
معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: صندوق‌های جسورانه امکان LP شدن برای سرمایه‌گذاران نهادی و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه استارت‌آپی و نوآوری را فراهم آورده است‌.
ناظمی همچنین با اشاره به اینکه امروز میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان ۱۰ برابر شده است، گفت: امروز تقریبا در دنیا صندوق‌های توسعه ملی ۱۰ تا ۱۲ درصد منابع خود را وارد این حوزه می‌کنند که این عدد در ایران صفر است.
وی تصریح کرد: کمترین مشکل ما در اکوسیستم نوآوری، تامین مالی و بزرگترین چالش آن نیز تامین محیط کسب و کار است.

 

 


صندوق نوآوری شریک خوبی برای صندوق‌های جسورانه است
در ادامه این نشست، عارف علی‌قلیپور، سرپرست نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران، مشارکت سه‌جانبه در صندوق‌های جسورانه (VC) را جذاب دانست و گفت: ما در فرابورس ایران اقدام به ایجاد دبیرخانه‌‌ای به منظور بررسی درخواست‌های سرمایه‌گذاری بورسی کرده‌ایم.
 وی به مزیت‌های صندوق‌های جسورانه بورسی اشاره کرد و افزود: نقل و انتقال سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به راحتی صورت می‌گیرد و جذب سرمایه نیز بر روی تابلوی بورس اتفاق می‌افتد. 
به گفته علی‌قلیپور، توسعه فعالیت‌های صندوق‌های جسورانه بورسی به افزایش تولید در کشور منجر خواهد شد.
سرپرست نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در ادامه از تزریق 70 میلیارد تومان سرمایه به اکوسیستم نوآوری کشور از طریق صندوق‌های جسورانه خبر داد و بیان کرد: صندوق سپهر یکم به سرمایه 1000 میلیارد تومانی در حوزه جسورانه رسیده است.
علی ‌قلیپور خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴ صندوق جسورانه در کشور راه‌اندازی شده است و صندوق‌های دیگری در حال شکل‌گیری هستند که امیدواریم تا پایان امسال این تعداد  به 20 صندوق برسد.
وی ادامه داد: در گذشته ما برای تامین مالی حوزه‌های هنری، سینمایی و فرهنگی ابزار مالی در اختیار نداشتیم که با راه‌اندازی صندوق جسورانه سپهر یکم، یک ابزار تامین مالی جدید برای صنعت قدیمی سینما و فرهنگ ایجاد شده و ایجاد این صندوق به تامین مالی این حوزه کمک خواهد کرد.
علی‌قلی‌پور در پایان صندوق نوآوری و شکوفایی را شریک خوبی برای صندوق‌های جسورانه بورسی دانست.

 

 

 

 


حوزه گردشگری و گیم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد
امین حسنی، مدیر عامل شرکت نشر الکترونیک ایران نیز در ادامه نشست آغاز پذیره‌نویسی صندوق جسورانه سپهریکم در فرابورس ایران گفت: سرمایه‌گذاری بر محصولات تولیدی حوزه محتوا و فرهنگ منجر به ورود به بازارهای جهانی می‌شود.
وی داشتن سرمایه بزرگ و خارج شدن استودیوها از چرخه فریلنسری را از مهمترین مسائل صنعت محتوا و فرهنگ عنوان کرد و گفت: اگر بتوان بر روی محصولی که به صورت کامل در داخل کشور تولید می‌شود سرمایه‌گذاری درستی انجام داد می‌توان آن را در بازار جهانی عرضه کرد.
حسنی در پایان تاکید کرد: حوزه گردشگری و گیم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، بنابراین باید نسبت به حوزه‌های نوین گردشگری توجه زیادی داشته باشیم. 
در پایان این نشست نیز مهدی قلی‌پور، مدیر صندوق جسورانه سپهر یکم به فرایند شش ماهه این صندوق برای آغاز فعالیت اشاره کرد و گفت: امیدواریم صندوق جسورانه سپهر یکم نقش خوبی در توسعه صنایع خلاق داشته باشد و طرح‌های سودآوری را برای دارندگان واحدهای عادی و ممتاز سرمایه‌گذاری طی سال‌های آینده عملیاتی کند.