به گزارش اکونا پرس،

مهندس نصراله جهانگرد در سلسله رویداد چالش‌های ملی آلودگی هوا و ریزگردها که دیروز سه‌شنبه 30 آذر ماه جاری در محل صندوق نوآوری برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه وظیفه ما حمایت از دانش بنیان‌ها است، طی دو سال اخیر طرح‌های کلان ملی همچون آلودگی هوا را بررسی کردیم.
وی افزود: جهت تسهیلگری در کاهش آلودگی هوا باید به دنبال عوامل آن باشیم و بر سیاست‌ها و برنامه‌ها جهت رفع این مشکل تمرکز بیشتری داشته باشیم.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اقدامات این صندوق در راستای مدیریت مصرف انرژی و سوخت و نیز کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: ما در راستای کاهش آلودگی هوا، آورده‌های خود را در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم و دانش بنیان‌ها را به لحاظ مالی و توانمندسازی، تجهیز می‌کنیم.
جهانگرد در پایان آمادگی صندوق نوآوری را جهت تسهیل‌گری در حمایت از رفع آلودگی هوا و توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه‌های خلاق و نوآورانه اعلام کرد.

 


رفع چالش‌های آلودگی هوا، پسماند، زلزله و آب در دستور کار صندوق نوآوری
در ادامه این رویداد نیز دکتر حمیدرضا شاهوردی، مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: زمینه‌های مدنظر جهت رویکردهای عمودی و متمرکز شامل پیشران‌های مبتنی بر مزیت‌های کشور و ابرچالش‌ها، بحران‌ها و تهدیدات فراروی کشور است.
وی موضوعات منتخب چالش‌ها که صندوق نوآوری بر آنها تمرکز کرده است را شامل آلودگی هوا، پسماند و ضایعات، زلزله و آب و بازگردانی آن عنوان کرد و گفت: همچنین موضوعات منتخب پیشران‌های مبتنی بر مزیت‌های کشور شامل کشاورزی هوشمند، مدیریت زنجیره در منابع ثانویه، زنجیره‌های ارزش مواد معدنی و زنجیره صنعت است.
شاهوردی در بخش دیگری از سخنان خود میزهای تخصصی تشکیل شده در صندوق نوآوری و شکوفایی را پرچمداران حرکت در هر موضوعی اعلام کرد و گفت: فعالیت میزهای تخصصی شامل تهیه تصویر جامع، تعیین موثرترین اقدام، شناسایی و ارزیابی توان فناوری و نوآوری در شرکت‌های دانش بنیان، ارتباط با مجموعه ذینفعان، برگزاری رویدادها، ایجاد مسیر تسهیل اعطای انواع خدمات صندوق و آغازگری در حرکت ملی با جذب و همراهی سایر ذینفعان است.
مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به رویکرد این ‌صندوق در مواجهه با ابرچالش‌ها، بحران‌ها و تهدیدات فراروی کشور اشاره کرد و افزود: اگرچه برای مدیریت نهایی ابرچالش‌ها با تحقق بخشیدن به فرصت‌های ناشی از پیشران‌ها، مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگی نهادهای مختلف حاکمیتی موردنیاز است، اما صندوق نوآوری و شکوفایی با تمرکز بر پاره‌ای از این ابرچالش‌های ملی به دنبال الگوسازی موفق برای مدیریت آن‌ها مبنی بر فناوری و نوآوری است.
وی در مورد نقش‌آفرینی صندوق نوآوری در حوزه کاهش آلودگی هوا نیز گفت: مقابله با بحران آلودگی هوا در دستور کار نهاد‌های متعدد حاکمیتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و... است اما تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد توسعه فناوری و نوآوری و استارت‌آپ‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کاهش شدت بحران و رفع آن کمک کنند.

 


استارت‌آپ‌ها می‌توانند به مسئله کاهش آلودگی هوا کمک کنند
در ادامه رویداد چالش‌های ملی آلودگی هوا و ریزگردها، سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی‌ و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مهمترین مسئله جهت کاهش آلودگی هوا عزم، اراده و اقدام است. ای کاش استارت‌آپی بود که روشی را جهت کمک به حل این مشکل احصاء می‌کرد، چرا که آلودگی هوا و ریزگردها از مواردی نیست که لاینحل باشد. 
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مسئولان کشور به توان داخل کشور باور ندارند، بیان کرد: آنقدر غرق در مسائل روزمرگی هستیم که از برگزاری رویدادهایی که گلوگاه بسیاری از مسائل کشور است، غافل مانده‌ایم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گلوگاه آلودگی هوا را مسئله سوخت اعلام کرد و افزود: قبل از انقلاب هم در برنامه‌های توسعه بر موضوعات آب و آلودگی هوا در تهران تاکید شده است. 
رفیعی در بخش دیگر از سخنان خود بر ضرورت ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: باور دارم که استارت‌آپ‌ها و دانش بنیان‌های کشور با تفکر بومی ‌که دارند، می‌توانند به فریاد آلودگی هوا برسند که این مسئله توجه حقیقی و واقعی به این افراد را می‌طلبد.
وی کلید حل مشکل آلودگی هوا را اتکا به محققان جوان کشور دانست و گفت: ما هم در مجلس از استارت‌آپ‌ها و دانش بنیان‌ها در راستای تسهیل اقداماتشان به منظور رفع آلودگی هوا حمایت خواهیم کرد.


تسهیلات وزارت کشور به فناوران برای برقی‌ کردن شبکه حمل و نقل عمومی‌
در ادامه این رویداد نیز حمیدرضا طهوری، مشاور وزیر کشور در امور فناوری گفت: گره کار ما در آلودگی هوا، در مصرف انرژی است که اگر این مصرف به نصف برسد، آلودگی هوا در کشور کاهش می‌یابد.
وی در مورد نقش وزارت کشور در مورد کاهش آلودگی هوا بیان کرد: وزارت کشور در حوزه کاهش آلودگی هوا و ریزگردها می‌تواند نقش توسعه فناوری و هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های ذیربط را ایفا کند.
مشاور وزیر کشور در امور فناوری به برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی ‌اشاره کرد و افزود: ما برای برقی‌سازی شبکه حمل و نقل عمومی‌ می‌توانیم به فناوران تسهیلات اعطا کنیم تا به تسهیلگری برقی‌سازی اتوبوس‌ها کمک شود.
طهوری ادامه داد: هر ساله یک متغیر با عنوان مصرف زیاد گاز بین تابستان و زمستان عامل اصلی آلودگی هوا قرار می‌گیرد وگرنه حمل و نقل عمومی ‌همیشه برقرار بوده است. بنابراین عامل اصلی آلودگی هوا، مصرف زیاد گاز در زمستان است.
وی در پایان تاکید کرد: مدل‌های کسب و کار و موضوعات مالی، گلوگاه اصلی ما در پیشبرد امورهستند.
صندوق نوآوری در حوزه برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی می‌توان به شهرداری تهران کمک کند 
در ادامه نیز مهندس سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک ‌شهرداری تهران گفت: حمل و نقل عمومی ‌از عوامل مهم آلودگی هوا در کشور بوده و به عنوان اولین دغدغه در زندگی شهری و دنیا مطرح است و باید در صدر اولویت‌های شهری قرار گیرد.
وی افزود: ۷۵ درصد جمعیت کشور در شهرها، ۵۰ درصد در شهرهای بزرگ و ۳۰ درصد در کلانشهرها زندگی می‌کنند. در حال حاضر آمار رسمی‌ در مورد کشته‌های ناشی از آلودگی هوا زیاد است.
معاون حمل و نقل و ترافیک ‌شهرداری تهران در مورد برقی‌ کردن سیستم حمل و نقل عمومی‌ پایتخت نیز بیان کرد: ما در حال پیگیری برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی ‌هستیم و صندوق نوآوری نیز می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند.
شفیعی در ادامه به ساخت داخل کاتالیست‌های خودرو اشاره کرد و گفت: ساخت کاتالیست‌ها نیاز به همکاری صندوق نوآوری و دانش بنیان‌ها دارد. همچنین برنامه‌هایی نظیر هوشمندسازی خدمات در حوزه‌های نرم‌افزاری با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و صندوق نوآوری قابل اجرا است.

 


روند کاهش آلودگی هوا را می‌توان با تکنولوژی‌های نوین تسریع کرد
در پایان رویداد چالش‌های ملی آلودگی هوا و ریزگردها نیز سید محمدمهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: میزان آلودگی‌ هوا در شهرها متفاوت و سناریوهای آلودگی هوا در کلان شهرها مشخص شده است.
وی سهم کلان شهرها از آلاینده‌های گازی را حدود 70 درصد و منابع انتشار ذرات معلق را متفاوت اعلام کرد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: لندن که با موضوع آلودگی هوا مواجه بود، با راهکارهای تعیین شده، این مشکل را برطرف کرد. بنابراین روند کاهش آلودگی هوا را می‌توان با تکنولوژی‌های نوین تسریع کرد.
میرزایی به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در سال 98 با 40 هزار نفر فوتی ناشی از آلودگی هوا مواجه بویدم و خسارت‌های منتسب به آلودگی هوا در کلان شهرها نیز بالغ بر 166 میلیارد تومان برآورد شده است.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت و جامعه جهانی در جهت صیانت از حقوق و سلامت شهروندان و کاهش حداکثری آلودگی هوا اقدام به اعمال سختگیرانه در رعایت شاخص‌های کنترلی کرده‌اند، اظهار کرد: اما متاسفانه دستگاه‌های اجرایی ذیربط ما هنوز به‌دنبال استفاده از مازوت و سوخت‌های آلاینده در کشور هستند.
وی بر توسعه حمل و نقل عمومی ‌برقی در کشور تاکید کرد و گفت: برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی ‌با همکاری دانش بنیان‌ها و صندوق نوآوری قابل اجرا است که برای این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه داریم.
گفتنی است در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاهی از دستاوردهای 26 شرکت دانش بنیان و فناور فعال در حوزه رفع آلودگی هوا و ریزگردها برپا شد.