به گزارش اکونا پرس،

کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند. در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.
بر اساس این گزارش، در رویداد امروز که با موضوع پذیرش هیات تجاری از کشور سوریه در حوزه ایمنی، امنیت و تجهیزات پلیس برگزار شد، دکتر مرضیه شاوردی، مدیرتوانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با بیان اینکه نیروی انسانی ماهر از ضروری‌ترین اجزا برای توسعه فناوری و نوآوری در هر کشوری است، گفت: در ایران بیش از هزار دانشگاه دولتی و غیردولتی وجود دارد که نیروی انسانی را در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی تربیت می‌کند و در کنار این دانشگاه‌ها نیز مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد که فضایی را برای کارآفرینی مبتنی بر فناوری و نوآوری فراهم می‌کنند.
به گفته وی، در حال حاضر 45 پارک علم و فناوری و حدود 200 مرکز رشد در کشور فعالیت می‌کنند.
 مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 6500 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۶ هزار شرکت در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند، اظهار کرد: شرکت‌های فناور و دانش بنیان، نهادهایی هستند که با استفاده از نیروی انسانی، امکان توسعه فناوری و نوآوری را در کشور فراهم می‌کنند.
شاوردی در ادامه با اشاره به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در اکوسیستم فناوری کشور، گفت: توسعه فناوری و نوآوری نیاز به منابع گسترده‌ای دارد، در این زمینه صندوق نوآوری مهمترین نهاد تامین مالی نوآوری در ایران است و این صندوق در عالی‌ترین سطح کشور برای تامین مالی شرکت‌های فناور و دانش بنیان تاسیس شده است.
وی در مورد طرح‌های فناورانه مصوب در صندوق نوآوری نیز بیان کرد: طی یکسال گذشته در صندوق نوآوری 2700 طرح فناورانه مصوب شد که بالغ بر 300 میلیون دلار برای تامین مالی آن تخصیص پیدا کرده است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه بیشترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های فناوری اطلاعات، ماشین‌آلات پیشرفته، الکترونیک و فوتونیک فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: صندوق برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، حوزه فناوری را به چهار دسته ارائه تسهیلات و وام‌های کم‌بهره برای توسعه محصولات دانش بنیان، ضمانت نامه‌های بانکی، هم‌سرمایه‌گذاری و خدمات توانمندسازی دسته‌بندی کرده و خدمات خود را در این چهار دسته کلی ارائه می‌کند.
شاوردی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان برای عمل کردن به تعهداتشان به کارفرما در داخل و خارج از کشور نیاز به ضمانت دارند، صندوق نوآوری در این زمینه به شرکت‌های دانش بنیان ضمانت‌نامه‌هایی با کمترین ودیعه و کارمزد از نظام بانکی ارائه می‌دهد.
وی به خدمات صندوق نوآوری در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اشاره کرد و گفت: این صندوق نوآوری با شرکت‌های دانش بنیان در توسعه فناوری از طریق عامل‌های خود که شامل صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌شود، هم‌سرمایه‌گذاری و تا 80 درصد هزینه‌های طرح را تامین می‌کند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه خدمات توانمندسازی این صندوق را نیز شامل مشاوره و آموزش برای رفع چالش‌های مدیریتی، اخذ استانداردها و تاییدیه‌های محصولات دانش بنیان برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی و نیز حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به دو شکل حضور مستقل و شرکت در پاویون عنوان کرد و افزود: صندوق نوآوری همچنین خدماتی را در زمینه حفظ و ثبت دارایی‌های فکری، اختراع، نشان تجاری و طرح‌های صنعتی شرکت‌ها در داخل و خارج کشور ارائه می‌کند.


حمایت صندوق نوآوری از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه ایمنی و امنیت فناوری اطلاعات سوریه
در ادامه این رویداد نیز سعید الذاکرین، کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار جدید، باید با نیازهای بازار آشنا شوند چرا که سوریه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و این کشور از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ‌های داخلی و بین‌المللی شده است و اثرات این جنگ تاکنون باقی مانده و لطمات زیادی را به این کشور وارد کرده است. 
کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: دولت سوریه بر واردات کالاهای تولیدی مشابه، نظارت و از ورود آنها جلوگیری می‌کند.
سعید الذاکرین، حوزه‌های مواد غذایی و تجهیزات ساختمانی را از عمده‌ترین صادرات سوریه با وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این کشور اعلام کرد و گفت: سوریه ۱۰ سالی است که  از تجهیزات حوزه امنیت، ایمنی و مخابرات محروم است در حالی که به دلیل احاطه شدن از سوی دشمنان به این تجهیزات نیاز دارد.
وی از برگزاری نمایشگاه SAS (ایمنی و امنیت فناوری اطلاعات)در تاریخ 5 اسفند ماه سال جاری در سوریه خبر داد و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این نمایشگاه با تامین ۷۰ درصد هزینه‌ها حمایت می‌کند لذا حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه فرصت خوبی را برای ورود آن‌ها به بازاری که رقیب ندارد و یا رقبای کمی ‌دارد، فراهم می‌کند.
کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: در نمایشگاه SAS جلسات B2B به همراه معرفی محصولات از سوی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به تجار و شرکت‌های سوری برگزار می‌شود.
سعید الذاکرین تجار سوریه‌ای را تجاری بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این تجار نفوذ خوبی در اتحادیه عرب دارند و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند با پیدا کردن شریک خود و همکاری با شرکت‌های سوری، به بازارهای دیگر هم صادرات داشته باشند.


سوریه بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است
در ادامه این رویداد، مضرالعباس نماینده هیئت تجاری سوریه گفت: مهمترین خدماتی که دانش بنیان‌های ایرانی می‌توانند در سوریه ارائه دهند شامل امنیت اطلاعات، برنامه‌ریزی شبکه‌ها و مهندسی است.
وی افزود: در امنیت اطلاعات موارد سیاستگذاری شامل گسترش امنیت اطلاعات، بازبینی اطلاعات، مدیریت ریسک، آسیب‌پذیری سیستم‌ها و راه‌حل‌های جامع برای امنیت اطلاعات است.
وی راه‌اندازی و برنامه‌ریزی شبکه‌ها را شامل مراکز داده‌ها، امنیت شبکه‌ها و ارتباطات، حمایت از سیستم‌های راه‌اندازی، حمایت فیزیکی و کنترل از راه دور عنوان کرد.
نماینده هیئت تجاری سوریه ادامه داد: سوریه بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است و از حضور این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم.
مضرالعباس با اشاره به اینکه ما در سوریه تحت محاصره در حوزه فناوری‌های مرتبط با تجهیزات و امنیت اطلاعات هستیم، گفت: برای فراهم آوردن این تجهیزات مجبور به دریافت مجوز به شکل زیرمیزی هستیم.


برگزاری نمایشگاه چهار روزه امنیت در محل دائمی‌ نمایشگاه بین‌المللی دمشق خبر
در ادامه بیست و پنجمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی که به منظور پذیرش هیات تجاری از کشور سوریه برگزار شد، الخلف مشهدانی برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی کشور سوریه در سخنانی گفت: ما در سوریه به عنوان مهمترین برگزارکننده نمایشگاه‌ها و اجلاسیه‌ها هستیم.
وی افزود: گروه نمایشگاهی مشهدانی در سوریه در سال 2006 تاسیس شد و در سال 2021 نیز نمایشگاه بین‌المللی مردان و زنان سرمایه‌گذار را برگزار کردیم که در این نمایشگاه تخصصی، سایر کشورها هم دخالت داشتند.
برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی کشور سوریه، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مواد شیمیایی را از دیگر نمایشگاه‌ها در حوزه صنایع شیمیایی، مواد اولیه و خام و خطوط تولید در سال 2021 در سوریه اعلام کرد.
الخلف مشهدانی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز سوریه از دیگر نمایشگاه‌های این کشور در سال 2021 بود که دانش بنیان‌های ایرانی هم در این نمایشگاه حضور داشتند و مسئولان سوری از غرفه‌های ایرانی بازدید کردند.
وی از برگزاری نمایشگاه چهار روزه امنیت در محل دائمی‌ نمایشگاه بین‌المللی دمشق خبر داد که با حضور دانش بنیان‌های ایرانی برگزار می‌شود.
گفتنی است، در حاشیه بیست و پنجمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی»، هیئت تجاری و فناوری سوریه از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه 11 شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه‌های ایمنی، امنیت و تجهیزات پلیس که در محل صندوق نوآوری برپا شد، بازدید کردند و به دنبال آن شرکت‌ها به ارائه محصولات خود پرداختند و جلسات B2B میان آنها و تجار سوری برگزار شد.