به گزارش اکونا پرس،

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه این فرآیند منجر به شفاف سازی قیمت گذاری کالاها از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای زنجیره مصرف خواهد شد  ، افزود: خوشبختانه با اجرای این طرح مرز بین فروش از تولیدکننده به شبکه توزیع و از شبکه توزیع مصرف کننده شفاف می شود و مصرف کننده از بلاتکلیفی در می آید. 

نجف پور افزود :  با اجرای این طرح تولیدکنندگان مکلف می شوند  قیمت تمام شده تولید با اعمال سود قانونی را به عنوان قیمت فروش درب کارخانه بر روی محصولات خود درج نمایند.  عوامل توزیع، عمده فروشان و خرده فروشان نیز موظفند بعد از اعمال حاشیه سودهای قانونی، قیمت فروش خود را بصورتی که قابل رویت باشد در معرض دید عموم قرار دهند. 

وی همچنین معتقد است؛ با پیگیری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر  اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا و ایجاد  شفافیت در شبکه های  تولید ، توزیع و عرضه کالا و خدمات  با گرانی و گرانفروشی مقابله می شود. 

وی، کوتاه شدن دست واسطه های دخیل در بازار ، برای اعمال حاشیه سودهای غیرمعمول، غیرقانونی و غیرمنطقی در بازار و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و متذکر شد: بحث درج قیمت تولید بر روی کالاها کمک می‌کند تا قیمت مصرف کننده به‌صورت واقعی احصا و از حاشیه سودهای غیرواقعی در دل قیمت مصرف‌کننده جلوگیری شود و  باعث کاهش روند تورم و ثبات قیمت‌ها در بازار گردد. 

نجف پور با تاکید بر اینکه اطلاع از قیمت کالا ابتدایی ترین حق مصرف کننده است و اغلب تخلفات صنفی با نبود درج قیمت کالا و فقدان شفافیت در حوزه قیمت رقم می خورد، اظهار داشت: بر اساس مفاد مندرج در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی، کلیه واحدهای صنفی موظفند ، قیمت محصول را بر روی تولیدات خود درج نمایند تا از این طریق از بروز تخلفات بعدی به خصوص عدم درج قیمت ، گران فروشی، ایجاد مانع برای اعمال نظارت‌های مراجع نظارتی برای کنترل قیمت‌ها، و همچنین ایجاد ناامنی روانی و از بین بردن اعتماد عمومی به تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و کسبه جلوگیری شود. 

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اعلام اینکه موضوع درج قیمت تولیدکننده باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود اظهار داشت : در واقع این طرح کلیه اقشار مردم را در بر می گیرد و وقتی که یک موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شود، افکار عمومی نیز وارد می‌شود و کمتر کسی می‌تواند با این موضوع مخالفت کند.

وی اطلاع از قیمت کالا را ابتدایی ترین حق مصرف‌کننده دانست و افزود: در این راستا مساعدت شهروندان بسیار حائز اهمیت است و اشاعه و فرهنگ سازی این موضوع باعث پیدایش یک نظارت همگانی در سطح بازار شده و با رعایت حاشیه سود کالاها باعث می شود هزنیه های گزاف بر مصرف کنندگان متحمل نشود. 

نجف پور بر استفاده از تمامی ظرفیت ها در راستای تقویت و فرهنگ سازی اجرای این طرح از جمله از طریق انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان سراسر کشور تاکید و عنوان کرد: برای نهادینه کردن این موضوع همه نهادهای مرتبط باید پای کار باشند و بیش از گذشته با جدیت آن را دنبال و با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم این طرح را در کشور اجرایی نماییم.