به گزارش اکونا پرس،

مهندس ناصر تقی زاده در اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی کشور کنسرسیوم بزرگی را تشکیل دهند تا بتوانند در زمینه اکتشاف معادن در کشور کارهای بزرگی را انجام دهند.

 مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: به روز بودن دانش در زمینه اکتشافات معدنی و زمین شناسی استفاده از سخت افزارهای جدید و تجهیزات می‌تواند توسعه معادن را در کشور بیش از پیش تقویت کند.

وی افزود: ما تاکنون در زمینه اکتشافات کار اساسی انجام نداده ایم درحالی که در این بخش کارهای بزرگی داریم و حتی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که فقط در یکی از معادن کشور بیش از ۲ میلیارد متر مکعب سنگ آهن ذخیره داریم .

تقی زاده گفت: استفاده از ماشین آلات مدل ۲۰۰۵ امسال در معادن جایگاه مناسبی ندارد چون سوخت ارزان است ما می‌توانیم از این ماشین‌آلات استفاده کنیم در حالی که با استفاده از  روش‌های جدید باید به تدریج ماشین‌آلات قدیمی نیز از معادن کشور حذف شود.

 تقی زاده یادآور شد: ما باید با بهره مندی از روش‌های جدید در معادن بتوانیم هزینه‌های خود را ۶۰ تا ۷۰  درصد کاهش دهیم تا بتوانیم در عرصه‌های جهانی در این بخش رقابت کنیم.

وی اظهار داشت: تولید فولاد در کشور و معادن نیازمند زیرساخت‌های زیادی است هرچند که تا حدودی مشکل آب حل و فصل شده است.

وی گفت: مشکل برق نیز با ساخت نیروگاه‌های برقی و انرژیهای خورشیدی در حال حل و فصل است اما دولت باید در زمینه تولید گاز و تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادی و معادن اهتمام ویژه ای داشته باشد زیرا ما دومین منبع بزرگ گازی جهان را در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهارداشت: ما باید تلاش کنیم از تولید شمش فولادی به طرف تولید فرآورده‌های کیفی و آلیاژی حرکت کنیم تا بتوانیم فروش هر تن فولاد را از ۶۰۰ دلار به ۱۶۰۰ دلار افزایش دهیم و این می‌تواند درآمد های زیادی را نصیب کشور کند.

تقی زاده اظهار داشت: حمل و نقل یکی از مسائل حوزه معادن کشور است و باید تلاش کنیم از حمل کامیونی به طرف حمل ریلی برویم هرچند که راه آهن باید در این زمینه به دو خط کردن شبکه اهتمام لازم را داشته باشد چون بیشتر شبکه خطوط ریلی معادن کشور یک خطی هستند.

وی در پایان خواستار ایجاد یک اسکله بزرگ صادرات محصولات فولادی در بندرعباس شد و افزود: بدون شک با ایجاد این اسکله صادرات فولاد ایران به بازارهای جهانی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس روز هشتم اسفندماه سال جاری با حضور کارشناسان، مدیران صنایع فولادی، صنایع معدنی و معادن در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار می‌شود.