به‌گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این خودروساز قصد دارد با ارتباط مستمر و پیوسته با جامعه دانشگاهی و مجموعه‌های دانش‌بنیان، به سمت تولید خودروهای باکیفیت و به‌روز گام بردارد.

تولید اقتصادی

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست هماهنگی و توسعه همکاری‌های صنعت و دانشگاه، با بیان اینکه این مجموعه آماده همکاری با دانشگاه‌ها برای رفع نیازهای صنعت خودرو است، گفت: گروه خودروسازی سایپا در ارتباط مستمر و پیوسته با جامعه دانشگاهی و مجموعه‌های دانش‌بنیان، قصد دارد به سمت تولید خودروهای باکیفیت و به‌روز گام بردارد و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب از توان علمی مراکز دانشگاهی بهره‌مند شود. به‌گزارش سایپانیوز، تیموری با بیان اینکه مراکز دانشگاهی می‌توانند باعث توسعه صنعت خودرو شوند و هدف ما این است که این ارتباط مستمر و پیوسته برقرار باشد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث‌شده صنعت خودرو به خوبی رشد نکند، عدم‌آرامش است، باید پذیرفت در فضایی که آرامش نباشد، کار کردن دشوار است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه این مجموعه به‌دنبال تولید اقتصادی است و سال آینده این مهم درباره خودروهای کوییک و شاهین اجرایی می‌شود، افزود: هدف از تولید اقتصادی این است که خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به‌دست مشتریان وفادار سایپا برسد. او ادامه داد: زمانی‌که وارد گروه خودروسازی سایپا (۲۲ دی) شدم، بیش از ۸۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های این مجموعه موجود بود که ارزش آنها به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید؛ این عدد به این معناست که ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش از دست رفته، با آنکه بدهی زیادی به قطعه‌سازان ایجاد شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه زمان تحویل خودروها از دیگر مشکلات این مجموعه بود، گفت: یکی از اهداف کلیدی ما این است که در دوره جدید خودروها بدون تاخیر به‌دست ثبت‌نام‌کنندگان خودرو برسد و شاخص‌ها در این حوزه بهبود پیدا کند. تیموری در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که چرا ایران در موشک‌سازی و صنعت نظامی پیشرفت خوبی داشته اما در خودروسازی چنین موفقیتی حاصل نشده است، گفت: از عمده دلایل این اتفاق می‌توان به روحیه ایثار، اخلاص و فضای آرام در بخش صنعت نظامی اشاره کرد.

اماواگرهای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا یادآور شد: در حال‌حاضر ۱۷ میلیون خودرو با عمر بیش از ۱۸ سال داریم که مصرف سوخت بسیار زیادی دارند؛ از این‌رو با همکاری دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های علمی به سمتی خواهیم رفت که در این حوزه موفقیت‌های خوبی ثبت شود. تیموری با اشاره به اینکه الزامی شدن استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در خودروهای ایرانی از دیگر چالش‌هاست، تصریح کرد: اجباری شدن برخی استانداردها موجب وابستگی بیشتر ما به خارج از کشور شده و این امر سبب شد در شرایط تحریم، تولید اقتصادی انجام نشود و خسارت زیادی به مردم و صنعت خودرو وارد شود. 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: تمام شرکت‌های خودروسازی جهان بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های خود را به سمت تحقیق و توسعه می‌برند تا صنعت خودرو خود را همواره به‌روز نگه دارند، ما نیز باید چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار دهیم.

عدم‌حرکت در مرزهای دانش

علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در این نشست تخصصی با تاکید بر ضرورت توجه به نیروهای انسانی در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از دلایل توسعه صنعت نظامی حرکت در مرزهای دانش است که این امر در صنعت خودرو موردتوجه قرار نگرفته است.

او افزود: وضعیت خودروهای داخلی به‌گونه‌ای است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب منعکس‌شده و وی همواره تاکید دارند که اقتصاد باید مقاومتی باشد یعنی اقتصاد کشور نسبت به تکانه‌های بین‌المللی مقاوم باشد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کردند، گفت: ما اعلام می‌کنیم به‌طور کامل در خدمت گروه خودروسازی سایپا هستیم و با توجه به ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و جامعه مهندسی سایپا می‌توان باعث رشد و تعالی خودروسازی شد.

ایجاد پردیس مشترک تخصصی

همچنین در این نشست امید رضایی‌فر، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داد که برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی سایپا، پردیس مشترک با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی شود؛ با این اقدام، سایپا صاحب یک پارک علم و فناوری خواهد شد. 

او ادامه داد: توصیه می‌شود سایپا در جهت مشارکت در طرح‌های ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام کند؛ از سویی کلیدواژه این همکاری‌ها نوآوری مبتنی بر «نوآوری باز» است تا از این طریق سرمایه دانشی دانشگاه‌ها به سمت صنعت هدایت شود.

گفتنی است در نشست شرکت سایپا با نمایندگان وزارت علوم که در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف‌کنندگان و آمادگی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه کمک به ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی برگزار و از خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا بازدیدهای تخصصی انجام شد.

تولید خودرو با هدف صادرات

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوای سه‌گانه حمایت همه‌جانبه از صنعت خودرو دارد و این امر درباره تمام صنایع و تولیدات کشور صدق می‌کند، گفت: قرار است برنامه‌های آینده خودروسازان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شود و موردبحث و بررسی قرار گیرد. عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی در حاشیه نشست با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و با تاکید بر اینکه قرار است مدیران جدید شرکت‌های خودروسازی برنامه جامعی تدوین کنند تا در راستای آن سطح نارضایتی مردم از خودروهای وطنی کاهش پیدا کند و در نهایت حل شود، اظهارکرد: سایپا یکی از شرکت‌های قدیمی است که از نظر نیروی انسانی و توان مهندسی وضعیت بسیار خوبی دارد، منتهی ضرورت دارد که سیستم مدیریتی اعمال شود تا اثر آن در کمیت و کیفیت خودروهای که به مردم ارائه می‌شود، مشهود و مشخص باشد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز جهان، تمام سعی خود را می‌کنند که از نظر قیمت، کیفیت و کمیت نظر مشتریان خود را جلب کنند، گفت: به‌زودی مدیران‌عامل شرکت‌های خودروسازی را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت خواهیم کرد تا درباره برنامه‌های آینده خود، صحبت کنند. این نماینده خانه ملت درباره حمایت از خودروسازان و تولید ملی، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود خواستار حمایت از تولیدکنندگان داخلی شده‌اند و همچنین از مردم خواسته‌اند که خرید کالای ایرانی را در اولویت خود قرار دهند، از همین‌رو این انتظار وجود دارد که تولیدکنندگان ارزش و جایگاه این حمایت را بدانند و برای تولید کیفی تمام تلاش خود را انجام دهند. او ادامه داد: هماهنگی بسیار خوبی بین ۳ قوه اجرایی، مقننه و قضاییه در حمایت از تولید داخل وجود دارد، این امر یک فرصت بسیار مناسب است تا تولیدکنندگان از تمام ظرفیت علمی و مهندسی خود استفاده کنند که کالای خوب و با کیفیت به‌دست مردم برسد. خودروسازان نیز در این حوزه وظیفه خطیری دارند که امیدواریم در این برهه جدید به آن توجه و خودروهای کیفی و در شان مردم وارد بازار شود. اکبری‌تالارپشتی خاطرنشان کرد: خودروسازان باید ارزش حمایت‌ها را بدانند و برای تولید خودرو، از هیچ کوششی فروگذار نباشند. ایمان دارم با نیروی انسانی موجود، مدیریت درست و فارغ از حاشیه‌ها می‌تواند نواقص موجود در صنعت خودرو را رفع کرد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه سخنانش به موضوع صادرات اشاره کرد و از شرکت‌های خودروسازی خواست علاوه‌بر توجه مضاعف به افزایش تولید خودرو در راستای صادرات خودرو به کشورهای همسایه که از موضوعات محوری دولت سیزدهم است، اقدام‌های لازم انجام شود. اکبری‌تالارپشتی با تاکید بر اینکه همکاری و ارتباط بین‌المللی با شرکت‌ها و قطعه‌سازان خارجی امری مهم است، گفت: اگر تولید خودرو بر پایه صادرات باشد، کیفیت محصولات ارتقا پیدا خواهد کرد. امیدوارم مدیران خودروسازی به نکته عنوان‌شده توجه و محصولاتی را تولید کنند که فناورپایه باشد.

افزایش ۲۵ درصدی تولید خودرو

گروه خودروسازی سایپا در دوره جدید مدیریتی، تکمیل خودروهای ناقص و استراتژی تولید اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار داده و دراین‌باره به‌گونه‌ای عمل خواهد کرد که سال آینده شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید خودرو باشیم، با تحقق هدف یادشده در سال ۱۴۰۱ مردم در خرید محصولات این مجموعه با چالشی مواجه نخواهند شد. گروه خودروسازی سایپا در راستای کاهش تعهدات معوق شده و تکمیل کاری محصولاتی که کف پارکینگ این مجموعه قرار گرفته، برنامه جامعی و عملیاتی تدوین کرده؛ از این‌رو از ۲۳ دی تاکنون ۵۰ هزار خودرو فاکتور و ۳۹ هزار خودرو دیگر تحویل مشتریان شده که در مقایسه با میانگین ۱۰ ماه گذشته این میزان در ماه جاری ۱۹ درصد افزایش داشته است. از آنجا که یکی از موضوعاتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا خواسته تجاری‌سازی خودروهای ناقص است، این مجموعه در راستای جلوگیری از جایگزین شدن مجدد خودروهای ناقص به موجودی کف پارکینگ که علاوه‌بر غیراقتصادی بودن، باعث افت کیفیت نیز می‌شود، افزایش عبور مستقیم را در دستورکار خود قرار داده که طی این مدت شاهد بهبود ۱۰۰ درصد در تجاری‌سازی خودروها هستیم. باید یادآور شد که اولویت‌دهی به تکمیل‌کاری خودروهای ناقص و خالی کردن پارکینگ‌ها در ماه‌های پایانی سال ضمن اینکه تعهد خودروسازان به نهادهای نظارتی بوده، اقدامی متعارف برای کاهش هزینه‌های مرتبط سال و پاسخ به تقاضای بیشتر مشتریان برای خودرو در ایام تعطیلات نوروز است. با شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن، بحران جهانی کمبود تراشه، صنعت خودرو جهان دچار چالش جدی شد، به نحوی که تولید جهانی خودرو در دو سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است. از این‌رو عدم‌تحویل ACU توسط تولیدکننده داخلی و عدم‌پیگیری مجدد از آنها و همچنین ایجاد مانع جهت ارتباط مستقیم شرکت تیبا تریدینگ با تامین‌کنندگان خارجی سبب شد تولید خودرو در سایپا با مشکلاتی مواجه شود. 

در این میان، گروه خودروسازی سایپا در راستای آرامش‌بخشی به بازار خودرو و تامین رضایت مشتریان قصد دارد با پیگیری تولید اقتصادی دو محصول شاهین و کوییک، افزایش تولید خودرو را دنبال کند. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده میزان تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. براساس این گزارش، در راستای هدف‌گذاری تولید اقتصادی در مجموعه سایپا، تولید محصول تیبا و ساینا با در نظر گرفتن حدود روزانه ۲۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده که با توجه به زیان حدود ۷۵ میلیون تومانی این محصولات از تحمیل ۵۳۰ میلیارد تومان زیان جلوگیری کرده است؛ البته این میزان کاهش با در نظر گرفتن پوشش تعهدات به مشتریان است. پیگیری تولید اقتصادی، در لبیک به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری است. در این مسیر، تمرکز بر تکمیل‌کاری خودروهای ناقص و تحویل آن به مشتریان به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین راهکار تحقق این استراتژی است.