به گزارش اکونا پرس،

بنام خداوند بخشنده و مهربان

تعریف جامع بومی‌سازی در واقع تحقق ظرفیت رشد صنعتی نهفته در داخل کشور و یافتن جایگاه شایسته در میان تولیدکنندگان دنیا است.

برای اجرای صحیح بومی‌سازی باید راهبردی منسجم و یکپارچه برای  تصمیم‌گیری و حرکت به سوی ایجاد دانش ساخت در سطح ملی شکل بگیرد. تحقیق و توسعه دو بال رشد و شرط بقا بنگاه‌های صنعتی هستند.

توجه به بومی‌سازی بخش مهم تحقیق و توسعه را در برگرفته است. بدون شک همکاری دو قطب تحقیق و توسعه، یعنی دانشگاه‌ و صنعت، به تولید علم و دانش فنی منجر می‌شود. 

در بلندمدت تنها راه دست‌یابی به رشد صنعتی توجه به دانش است. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث خودباوری، ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور می‌شود. تا زمانی که یک کشور نتواند اهرم‌های فنی لازم را برای فراگیری و تبدیل دانش های فنی تامین کند، امکان تسلط بر فرآیند بومی‌سازی دانش فنی، میسر نخواهد بود.

نگاه بنیادی شرکت‌ فولاد خوزستان به بومی‌سازی باعث شد، از بدو تأسیس گروهی با نام مدیریت ساخت و سفارشات با هدف بومی‌سازی قطعات راه‌اندازی شود و مجموعه ساختار این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارشات، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت شکل گرفته است. به همین منظور شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند.

شرکت فولاد خوزستان توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند.

قطعاتی که در داخل کشور بومی‌سازی می‌شوند صرفه اقتصادی بسیاری را با خود در بردارند. باید دانست هزینه‌هایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده می‌شود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است.

در بخش قطعات مکانیکی موردنیاز شرکت فولاد خوزستان، با اطمینان می‌توان گفت قریب به ۹۸ درصد از این قطعات بومی‌سازی شده است و نیاز به خارج کشور برای تامین این قطعات به‌طور کامل قطع شده است.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ ها، مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است. از همین‌رو همواره در مسیر حمایت از جوانان متعهد و متخصص و طرح‌هایی که به خودکفایی منجر شود، این مجموعه بزرگ صنعتی ثابت قدم ایستاده است. 

تجربه موفق برگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی فولاد خوزستان در مرداد ماه ۱۳۹۷، این مجموعه عظیم صنعتی را بر آن داشت که دومین نمایشگاه بومی‌سازی را با هدف شناسایی شرکت‌های توانمند در عرصه طراحی، ساخت و تولید دانش فنی و تکیه بر توان داخلی برگزار نماید.

نمایشگاه‌ بومی‌سازی فرصت مناسبی است برای شناخت و ارائه توانمندی‌های ساخت داخل در بخش تجهیزات، مهندسی، پیمانکاران ساخت، نصب و راه‌اندازی زنجیره فولاد؛ در حقیقت ظرفیت ساخت داخل در این‌گونه رویدادها امکان معرفی و به نمایش گذاشتن دستاوردهای جدید را پیدا می‌کنند.

 

امین ابراهیمی 

مدیرعامل  شرکت فولاد خوزستان

اسفند 1400